Jag och min sambo var och kollade på hus häromdagen. Allt var perfekt utom att vedpannan skulle behövas byta ut. Allt inom detta har jag ingen koll på :S
Har kollat runt och hittat en mängd vedpannor men alla varierar extremt i pris.

Vet inte vad ni behöver veta men huset är på 78 kvm. Kraven är inte så höga men man ska iaf kunna sätta sig ner på toan utan att någon måste bända loss en sen! :rolleyes: Värt att tillägga att vi har gratis ved i mängder. Ingick tydligen i fastigheten

Har kollat på några men vet inte alls om de funkar.
http://www.lindquistheating.se/viadrus-hercules-u-22.asp
http://www.romoheat.se/produkter/?productId=8759&catId=816

Ja, som sagt har noll koll vad som behövs..
Väldigt tacksam för svar!
 
Krilleman
Hur många liter har du i acktank?! Eller tänkte du elda flera gånger om dagen?! :D
 
krilleman_215 skrev:
Hur många liter har du i acktank?! Eller tänkte du elda flera gånger om dagen?! :D
Just de ja, de är ju en viktig detalj :blushing:
Får ringa ägaren om det. Tyvärr fastnade de inte på minnet. Är ju så mycket man ska kolla på och..aa.. Verkar som jag missade en viktig detalj. :D
Skulle gissa på att den inte är så stor iaf.
 
Dubbelpost här..
Något annat man bör veta innan också?
Tänkte så man slipper ringa stackarn tusen gånger!
 
Krilleman
Om du bara ska handla en "ren" vedpanna är ju det intressanta hur stor ackvolym du har!
 
De där två pannorna finns det många trådar om, inte alla är så positiva om man så säger....

78m2 hus är ju inte så stort heller..Är du säker på att du vill elda med ved ? Ett alternativ för dig är ju att sätta in en pelletspanna eller värmepump istället. (Ev i kombination med vedkamin inomhus).

Du skrev iofs att det ingick gratis ved i mängder ?? Menar du då att det finns en stor hög färdigkluven ved, eller att det finns skog på fastigheten ?

Beträffande vedpannor brukar man rekommendera en modern vedpanna med omvänd förbränning, keramisk brännkammare, stort vedmagasin och sugande rökgasfläkt. Detta kopplad med laddkoppel("laddomat eller likn") till en ackumulatortank som är anpassad till pannans energkapacitet. (1500 liter acktank kan man nog se som ett absolut minimum, med en modern 30kW panna brukar man kunna dra nytta av 2500l acktank och uppåt)

Exempel på sådana pannor:

Focus Eco Nature 40 (SEK 26 000 på RinkabyRör)
Baxi Perifal Soli Innova 20kW (33 300 hos RinkabyRör)
Baxi Perifal Solo Innova 30kW (42 400 på RinkabyRör)
CTC V35 (30 300 hos RinkabyRör)

Tänk också på att pannan skall vara anpassad för den vedlängd du ev har i lager, de större pannorna är byggda för 50cm ved, de mindre för 30cm ved.
 
PST skrev:
De där två pannorna finns det många trådar om, inte alla är så positiva om man så säger....

78m2 hus är ju inte så stort heller..Är du säker på att du vill elda med ved ? Ett alternativ för dig är ju att sätta in en pelletspanna eller värmepump istället. (Ev i kombination med vedkamin inomhus).

Du skrev iofs att det ingick gratis ved i mängder ?? Menar du då att det finns en stor hög färdigkluven ved, eller att det finns skog på fastigheten ?

Beträffande vedpannor brukar man rekommendera en modern vedpanna med omvänd förbränning, keramisk brännkammare, stort vedmagasin och sugande rökgasfläkt. Detta kopplad med laddkoppel("laddomat eller likn") till en ackumulatortank som är anpassad till pannans energkapacitet. (1500 liter acktank kan man nog se som ett absolut minimum, med en modern 30kW panna brukar man kunna dra nytta av 2500l acktank och uppåt)

Exempel på sådana pannor:

Focus Eco Nature 40 (SEK 26 000 på RinkabyRör)
Baxi Perifal Soli Innova 20kW (33 300 hos RinkabyRör)
Baxi Perifal Solo Innova 30kW (42 400 på RinkabyRör)
CTC V35 (30 300 hos RinkabyRör)

Tänk också på att pannan skall vara anpassad för den vedlängd du ev har i lager, de större pannorna är byggda för 50cm ved, de mindre för 30cm ved.
Ägarna sa att de var en vedrätt. Alltså att de fick veden utkörd och då är den inte kluven eller något. Utan det är hela stockar så att säga. I dagsläget ligger en större hög med stockar ute på en åker och en hel del färdigkluven ved. Så vedlängden kan jag ju styra själv sen. För klyva kan jag d^_^b

Vad står de olika kW för (20kW)? Är det strömmen själva pannan behöver eller?
Man får väl vad man betalar för och man kan ju hoppas att de tar någon panna på avbetalning. Köpa hus och köpa en vettig panna på ca 30 000 kr lämnar väldigt liten budget över.

Bör man kolla upp skorstenens storlek på något sätt?
Ja, alla tänkbara tips är bra att höra!
 
Det är pannans värmeeffekt som anges i kilowatt, Vore det en elpanna är det tillförd eleffekt, men kilowatten i vedpannan kommer ifrån veden när den brinner.

mao Brinner pannan i 2 timmar med 30kW effekt har den levererat 60kWh energi till värmesystemet/acktankarna.


Ang. priset för pannan: Det tillkommer förstås kostnad för inkoppling (om man inte gör det själv) liksom rördelar,isolering, ventiler, och pumpar, elinstallation m.m (+ ev acktankar). En komplett ny vedanläggning kan utan vidare kila iväg till 100 000 +. Ingen uppvärmningsform är gratis, du får kalkylera med alternativen.
(Men räkna med en kalkylränta på minst 5%, har man då t.ex. en besparing på 10 000/år med 20 års livslängd, är det lönt att investera ca 130 000 !!)

En kombination av liten elpanna/elpatron som värmer radiatorsystemet, kombinerat med vedkaminer/kakelugnar i huset kan kanske även det vara ett alternativ i ett sånt litet hus.

Skorstenen bör givetvis också besiktigas, skorstenens höjd och pipans dimensioner skall vara anpassad för den valda pannan, en dragregulator i pannrummet är också att rekommendera.
 
Staffans2000
Staffan2000 skrev:
Hejsan!
Vad är det för fel på din gamla panna? Om den inte läcker, men har ett fyrkantigt hål längst ner ( kan vara dålt bakom en lucka ) kan du ev. installera en Vedförugn. Ex.vis. en sådan här [länk] eller [länk] Den fungerar aldeles utmärkt tillsammans med ackumulatortank och bra skorstensdrag.

Staffan
Jag fick inget riktigt svar på det faktiskt. Det var frun i huset som visade och hon visste inte så mycket om det. Så ska ringa och prata med mannen ska bara samla ihop några frågor så slipper man ringa så många gånger.

Vad jag förstod så har den fungerat då andra har använt den men då skulle man elda heltid (vilket vi iförsig ska göra) men samtidigt sa hon att den måste såklart bytas snarast. Den såg rostig ut också. Så hur fungerar en sån där vedförugn? Slänger man bara in veden där istället? För priset var ju betydligt bättre :)
Hade ju varit skönt att slippa byta ut pannan första vintern åtminstone.
 
Snubblade över en Arimax på blocket. En 81:a för 7000 kr där vedugnen aldrig är använd och allt ska då fungera. Kan en sådan funka om än tillfälligt? Hade tänkt höra av mig till säljaren. Vad bör jag fråga? Annars blir det bara "fungerar den?"
Hatar att vara så jävla okunnig inom ett område. Tur att man är ung så man hinner lära sig lite åtminstone.
 
Personligen är jag jättenöjd med min lilla Viadrus .
Andra är nog mindre nöjda med sina .
Så är det troligen med alla pannor , oavsett fabrikat .

Dyra fläktpannor är enklare för nybörjaren att hantera
eftersom pannan " sköter sig själv" på ett annat sätt ,
men å andra sidan klarar jag mig vid strömavbrott pga
att Viadrusen saknar fläkt och har grova rör anslutna
vilket ger självcirkulation gentemot acktanken .
 
Min jätterdyra fläktpanna självcirkulerar oxå vid strömavbrott, tills elden slocknad iofs. Ser dock ingen fördel då de flesta behöver en cirkpump för att få värmen tillgodo i huset.
 
rundvikarn skrev:
Personligen är jag jättenöjd med min lilla Viadrus .
Andra är nog mindre nöjda med sina .
Så är det troligen med alla pannor , oavsett fabrikat .

Dyra fläktpannor är enklare för nybörjaren att hantera
eftersom pannan " sköter sig själv" på ett annat sätt ,
men å andra sidan klarar jag mig vid strömavbrott pga
att Viadrusen saknar fläkt och har grova rör anslutna
vilket ger självcirkulation gentemot acktanken .
Med tanke på ditt namn gissar jag på att du bor i rundvik och då kommer vi ha hyfsat jämlika väderförhållanden då huset står i b-holm. Håller Viadrusen huset varmt (relativt) hela tiden eller? Huvudsaken pisstrålen inte fryser till d^_^b
 
Staffans2000
En förugn ansluter du till hålet där oljebrännaren skulle suttit. Den förvandlar din gamla ineffektiva panna till en effektiv modern underförbränningspanna. Min erfarenhet är att den fungerar nästan lika bra, men till en bråkdel av priset. Dessutom behövs ingen dyr installation.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.