Jag har en strömbrytare som styr en fläkt (230V). Jag skulle vilja kunna styra fläkten men ett dubbel/trippeltryck eller långtryck istället för ett enkelt av och på.

Jag tänker mig någon form av ett litet relä som kan styras med en återfjädrande tryckknapp. Om man i detta räle kan ställa in olika funktioner och koppla rälet det till fläkten borde man därmed också gör det möjligt att sätta på och stänga av fläkten med ett dubbel/trippeltryck eller långrtyck.

Reläet ska få plats i dosan bakom tryckknappen, finns det sådana reläer?
 
Redigerat:
Någon som vet om det går att få tag på den typ av relä jag skissat på ovan?
 
Svårt veta vad du är ute efter.
Vad är det du vill uppnå för resultat?
 
Man kan alltid bygga ett sådant......
Färdigt, mja, en programmerad PLC
Men VARFÖR

Protte
 
Varför så avancerat räcker det inte med ett impulsrelä (ett tryck)?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JLov skrev:
Svårt veta vad du är ute efter.
Vad är det du vill uppnå för resultat?
Som jag skrivit tidigare vill jag inte att fläkten startar med ett enkelt tryck på strömbrytaren utan istället på något svårare sätt som genom ett dubbeltryck eller långtryck exempelvis.

Man kanske också kan tänka sig någon typ av vridkontakt?
 
Låter som något barnsäkert.
Långtryck är nog det som är enklast.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Låter som något barnsäkert.
Långtryck är nog det som är enklast.

Protte
Ja, knappen sitter väldigt tokigt till, den är lätt att komma åt av misstag.
Hur fixar du till ett långtryck?
 
Två brytare i serie?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Två brytare i serie?
Det var innovativt.
Problemet är att brytaren sitter i en fackram, man skulle förstås kunna montera dit en kronbrytare, men då skulle man fortfarande ha problemet med att brytaren är för lätt att aktivera.
 
Sätt en vridströmbrytare då? Eller syns den och blir konstigt?
 

Bästa svaret

tommib
Är det här möjligen enda användningsfallet för en sån där appstyrd badrumsfläkt?

En Plejd kan användas för det du önskar. Konfigurera två scenarier, on på dubbeltryck och off på enkeltryck.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Sätt en vridströmbrytare då? Eller syns den och blir konstigt?
Ja, vridbrytare har jag också varit inne på, men jag hittar ingen sådan i elkosortimentet som går att sätta i en fackram.
Jag letar kanske fel, det finns så mycket att välja på.
 
tommib tommib skrev:
Är det här möjligen enda användningsfallet för en sån där appstyrd badrumsfläkt?

En Plejd kan användas för det du önskar. Konfigurera två scenarier, on på dubbeltryck och off på enkeltryck.
Ok, plejd ska jag titta på, du menar CTR-01 eller hur?
 
Raceman Raceman skrev:
Det var innovativt.
Problemet är att brytaren sitter i en fackram, man skulle förstås kunna montera dit en kronbrytare, men då skulle man fortfarande ha problemet med att brytaren är för lätt att aktivera.
En dubbel eller trippelbrytare kombinerat med ett shelly relä?
Med impulsfjädrar borde du kunna koppla så man måste trycka rätt kombination för att trigga shellyns impulsingång.
Trippelbrytare med en röd knapp till vänster, två vita i mitten och en grön till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.