bra-byggare skrev:
Folksamlarmet verkade vid en snabb titt ganska rimligt. Gratis larm och bara betala väktartjänsten och samma summa oavsett hur många tillbehör du har, det är bra. Å andra sidan får du väl bara behålla larmet så länge som du är kund hos Folksam eller? Jämför kostnaden för deras villahemförsäkring med andra bolags, de kanske är dyrare vilket gör att de tjänar in larmet på några år. Och även om de inte är dyrare i år så kanske de blir det i framtiden så du kommer att få betala det där larmet i vilket fall som helst på ett eller annat sätt. Men kan du bara säga upp larmet när det passar och du har koll på försäkringspremien så verkar det vettigt. Tillbehören var inte heller så svindyra tyckte jag.
Saxat från Frågor och Svar angående larmet från Folksam:

" Måste jag ha bevakningstjänsten?

Ja, erbjudandet gäller endast tillsammans med en bevakningstjänst från Securitas i 24 månader. Tjänsten kan därefter sägas upp. Du får då behålla ditt larm och kan programmera om det med nya operatörsuppgifter om du vill. "

Saxat från PDF:

" Erbjudandet om larmet är kopplat till Folksams villaförsäkring.
Avbryter du försäkringen inom tolv månader efter att du fått larmet,
debiterar TL Detect 1190 kronor för larmet. "

Några frågor då:
Är det svårt att installera ? Hur ska jag veta vart jag bäst placerar en detektor ?
GSM enhet, hur "måste" är det att ha en sådan ? 2200:-
Känner någon till TL Detect AB ?

Edit:
Om någon klipper min telefonlinje. Märks då detta på Securitas datorskärmar ? Eller blir mitt larm helt obrukbart ? (Det är väl isåfall här som en GSM-enhet backar upp, om jag förstår rätt?)
 
Redigerat:
Lånar tråden. Eftersom jag har djur vill jag ha alternativ till rörelsedetektorer. Kanske helt och hållet basera larmet på skalskydd. Glaskrossdetektor är väl ganska dyrt, så vad har jag för alternativ förutom mikrobrytare och magnetkontakter?
 
Apprentice skrev:
Lånar tråden. Eftersom jag har djur vill jag ha alternativ till rörelsedetektorer. Kanske helt och hållet basera larmet på skalskydd. Glaskrossdetektor är väl ganska dyrt, så vad har jag för alternativ förutom mikrobrytare och magnetkontakter?
Det där Folksam larmet från TL Detect har detektorer för husdjursimmunitet, upp till 18kg.
Var kanske inte svar på din fråga?

Glaskross har man, vad jag förstår, väldigt sällan i hemlarm. Då det som sagt är dyrt och det räcker ju med magnetkontakter och detektor. Är du hemma aktiverar du skalskydd, magnetkontakter vid dörrar. Skulle någon krossa en ruta, hör du troligtvis det...
 
Redigerat:
Lilla vovven vägen 30kg så problemet kvarstår. Hur stort upptagningsområde har en glaskrossdeckare av god kvalitet? Folieslingor klistrade på rutorna kanske kan funka förstås. Hmmmm
 
folie slingor försvann typ för 20 år sedan... Nästan..
 
A
Falcen skrev:
Några frågor då:
GSM enhet, hur "måste" är det att ha en sådan ? 2200:-
Min åsikt är att GSM-enhet är ett måste. Har någon klippt av teleledningen så är larmets navelsträng kapad och inbrottstjuven kan fokusera sig på att få bort oljudet från sirenen och när det lyckats är det fritt fram och tjuven har gott om tid på sig.

GSM-enhet och batteribackup gör att larmet blir mer självständigt och inte kan påverkas utifrån genom att bryta strömmen eller teleledningen.

Ibland är det skrattretande enkelt att komma åt teleledningen. Ta en promenad i ett villaområde och notera hur många hus som fortfarande har teleledningen via luftledningar. Ibland ser man också att ledningen leds ner längs en stolpe för att gå ner i marken sista biten fram till huset. Då behöver kanaljerna inte ens stega för att kapa ledningen.
 
Vad kostar ett hyrlarm egentligen?
Räkna på 10 år, 120månader x 250 (normal månadskostnad).
Jag får det till 30 000kr. Sen är det säkert årsavgift ovanpå det.
Det är en bra affär det, för den som äger avtalet vill säga.

Jag rekommenderar att köpa ett larm, av lokalinstallatör eller via någon annan aktör, det
finns flera butiker på nätet som säljer bra utrustning till bra priser t.ex. http://www.alarmbutiken.se, http://www.protexus.se

/Jasse
 
A
Jasse skrev:
Vad kostar ett hyrlarm egentligen?
Räkna på 10 år, 120månader x 250 (normal månadskostnad).
Jag får det till 30 000kr. Sen är det säkert årsavgift ovanpå det.
Det är en bra affär det, för den som äger avtalet vill säga.

Jag rekommenderar att köpa ett larm, av lokalinstallatör eller via någon annan aktör, det
finns flera butiker på nätet som säljer bra utrustning till bra priser t.ex. [länk], [länk]

/Jasse
Håller med, och det är det jag alltid försöker säga till de som funderar på hyrlarm.

Många sitter och räknar kronor och ören och räknar paybacktid på sina värmepumpar, men få gör paybackkalkyl på att köpa larm jämfört med att hyra det.
 
Har för mig att Folksams larm inte heller arbetar på den nya högre frekvensen som krävs för att larmet skall kunna godkännas av svenska stöldskyddsföreningen. I ljuset av detta tycker jag att det finns andra lika bra alternativ där man kan köpa larmet själv till ett bättre pris och med fler tillbehör. Vet att jag kollade upp det när jag letade larm.
 
Fick tipset av en jobbarkmpis idag att sätta upp rörelsedeckare runt huset, så det varningslarmar redan innan tjuven gått in i huset.
 
Håller helt med bra- byggare i hans åsikter. Har stor erfarenhet av att bruka larm på mitt jobb med ett flertal larm om året ibland flera i månaden. Jag har utryckning och väktaren möter ibland en bil på väg bort fån platsen men måste dit och kolla. Har video också men vad hjälper det om man är maskerad som en tjuv är idag. Det enda man får reda på är hur personerna rört sig och det vill man ibland inte veta för man blir bara förbannad. Det enda som är något hjälpmedel för att få fast buset är DNA eller fingeravtryck men det vill till att det blir en sådan utredning av Polisen vid vanligt villa inbrott. För övrigt så fick jag ett erbjudande från ett bensinbolag om att teckna ett larm abonnemang förmånligt. Bolaget var i alla fall ärligt och skrev "Larmet ger en ökad känsla av säkerhet" och det är just vad det ger, en ökad känsla men ingen ökad säkerhet. Finns bara en metod, ha inget värdefullt som tjuven vill t tillgängligt och ha ett larm som tjuter utav bara den så att tjuven sjappar snabbt innan han blir upptäckt av grannar eller andra.
 
kungkokos skrev:
Skulle aldrig köpa larm via väktartjänst. Alldeles för dyrt i längden! Efter mycket eftersökningar på nätet så skippade jag SSF-märkningen och köpte ett Vikinglarm vilket jag än så länge är ganska nöjd med. För 2.400 SEK fick jag ett larm som skulle kosta 11000 om jag köpte ett Wisdom eller PoweMax. I paketet fick jag en larmcentral med GSM, 3 rörelsedeckare, 3 brandlarm, inom och utomhussiren, 2 panikknappar och 4 magnetströmbrytare.

www.vikinglarm.se

Hur länge har du haft larmet?
Installerade du det själv?

Var inne på deras webbsida nyligen och funderar på att köpa därifrån...
Kan du rekommendera?
 
Slår ett slag för Visonics Powermax larmsystem som är kanon, som också Tryggahem säljer till Överpris, om ni är öppna för att handla över landsgränserna så finns pengar att spara (leta på ebay). En fint tillbehör som powermax har är att man kan köpa till vattendetektorer som jag satt vid tex diskmaskinen. Då ringer larmet upp om det blir vattenläckage. Annars finns det olika tillbehör om man letar nått.
Köpte av denna britt. http://www.wi5alarms.com/ han har inte allt på hemsidan men bara fråga så tar han hem, och fråga efter paketrabatt så får du lite bättre pris. Sök på ebay också så kan du fynda tillbehör Billigt. Detta om du ids eller har tid vill säga och vill/kan pyssla själv.
Räknat mot Tryggahem så sparade jag Mycket pengar...

Men som alltid så larmet sista utvägen till att skydda sitt hem. Läs mer på http://www.grannsamverkansverige.com/
1. Samverkan
2. Lås och Skydd
3. Larm
 
Jag har nu haft mitt Securitas Direct larm i över 2 veckor.
Och det finns inget att klaga på. Kanske priset då, men man får väl vad man betalar för...

Hur som helst så fick jag:
1st huvudenhet med GSM-backup(såklart)
3st magnetkontakter
1st rökdetektor
1st rörelsedetektor
2st brickor(Axekey i glada färger) för att larma / larma av. (Bra för frugan och kidsen som inte har något sifferminne :))

Kostnad 3940:- inkl. installation och uppsättning av dekaler osv.

På detta kommer en månadsavgift för Securitas larmcentral å 250:-

Jag är glad att jag valde ett etablerat larmpaket och en central att lita på, dessutom fick jag ner priset rätt kraftigt p.g.a vissa omständigheter så det var inte mycket att fundera på.

http://inte100.se/bilder/direct.jpg
http://inte100.se/bilder/direct2.jpg

Tack för all input.

Och visst, det är 3000:- om året till Securitas. Och skulle det hända något så hinner aldrig en väktare och/eller polis hit innan tjuven är långt borta. Därför valde jag bort kamera.
Poängen med larmet är den avskräckande effekten, de dekalerna som sitter på huset/garaget har en avskräckande effekt. Man kan iofs bara sätta upp larmdekaler då, men det känns som att dekaler från G4S och Securitas smäller hårdast.

Och skulle det hända något så har man reducerad självrisk m.m
Dessutom blir försäkringspremien billigare.
 
Redigerat:
Mina föräldrar har samma upplägg med Securitas som du Falcen. Installation och support har fungerat väl, även om ett antal falsklarm kostat en del. De har uppgraderat systemet i steg med nya sensorer/tillval.

För egen del gjorde jag som bra-byggare tipsade om, där jag äger centralenheten, kanske mest beroende på att jag är god vän med en larminstallatör som kunde ge mig ett bra pris på anläggningen och "gratis support" :) I tillägg kan man ansluta sig till en larmcentral även om man äger centralenheten (jag var uppkopplad mot Falcks under ett par år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.