Wo-hoo, blev ett jätteinlägg. Säkert delvis upprepningar av vad andra skrivit men detta skrev jag offline och klistrade in... Hoppas det är till någon hjälp.

llehs skrev: Villalarm, välja, köpa?
Hyrt blir dyrt, men köpt som blir omodernt /oanvändbart och behöver bytas blir också dyrt. Köp bra larm med tråd+trådlös men lägg inte jättemycket på en helt trådlös lösning. Händer mycket på kamerabiten nu, så hyrlarm några år och köpa sedan är nog inte helt feltänkt.

Vad funkar?
Kvalitetsgrejer från välkända tillverkare som varit med länge och icke-komplexa lösningar. Ju fler olika burkar som ska lira ihop desto större risk för huvudvärk.

Vad vet jag inte om att jag behöver?
Trånbundna utgångar som kan styras på olika sätt är alltid rätt.

Finns det någon som kan ge input på val av larm?
Alla kan, men vi använder våra larm lite olika och har olika önskemål. Det blir i.a.f sällan lika enkelt som försäljaren antyder. Ju modernare uppbyggd centralenhet desto flexiblare. SPC är nog modernast...

Vilka funktioner vill man ha, vad ska man tänka på?
Beror på vilken respons man vill ha vid ev. larm. Vilket kan bero lite av var /hur man bor osv. De flesta enklare larm funkar enligt allt-eller-inget-principen och då blir det knas så fort larm från vissa sektioner bara ska gå till mobil medan andra ska till larmcentralen eller det ska larma utan precis allt ska tjuta. Om allt tjuter bara någon genar över gården eller grannen råkar dunka till bakdörren är det inte kul. Fråga ordentligt om själva funktionsbiten och se till att få det viktiga på papper. Det är ju trots allt en funktion man önskar. Säkert får man göra en del kompromisser här för det handlar om hur larmet kan programmeras.

Vad är det jag ännu inte vet att jag vill ha?
Dolda magnetkontakter, snyggt och bra. Takdetektorer gör larmade rum mindre känsliga för ommöblering. Kombidetektorer där en vanlig pir riskerar falsklarma, insektssäkra rörelsedetektorer, stötdetektorer. Batteribackup på hemroutern.
Finesser är ju trevliga men kan man bara larma av-/på med mobilen är mycket vunnet. Lättjobbad tydlig knappsats för av- och pålarmning, särskilt om anläggningen är uppdelad på två eller fler områden.

Central med GSM-modul och batteribackup.
GPRS m M2M-kort +IP är kanon.

Separat väggpanel för att slå in kod (för att kunna ha centralen skyddad)
Ett måste. En trådlös central monteras med fördel i låst utrymme på övervåning eller vind.

Fjärrkontroll(er) att ha i nyckelknippa?
Ofta klumpiga. Jag kör PIN-kod. Då är nyckeln det jag har och koden det jag vet. Säkrare också. Kompisen som ska vattna blommor kan ju ha en nyckel med blipp och ingen kod. (Koden glömmer de ändå bort.)

Trådlöst?
Ok men helst tråd också.

Vilken frekvens?
868-bandet bäst men 433 funkar, bara mer störningar från annat legitimt trådlöst där som kan ge fellarm. Ett genomtänkt trådlöst larm har dubbelriktad krypterad kommunikation mellan detektorer och centralenhet.

Larmar det om man tappar kontakten med [trådlösa] sensorerna?
Ja, inom fem tio minuter om det är dubbelriktad kommunikation. Då vet man om det är fel på någon detektor men man ska inte tro att detta kan säga något om eventuellt inbrott såvida larmet inte tappar kontakt med flera sensorer samtidigt. Hur störningsdetekteringen exakt fungerar är nog hopplöst få reda på.

Rörelsedetektorer?
Quad eller kombi där mikrovågsdelen går på så hög frekvens att den inte kan detektera genom fönster odyl. Två detektorer bredvid varandra som täcker halva rummet var kan vara mycket bättre än en enda som sitter skymd i ett hörn. Detektorer i motstående hörn är klart svårare smyga förbi jämfört med en enda som sitter i ett hörn.

Vad är tänkvärt?
Att värdens bästa larm ändå bara är ett larm och att även ett enklare larm kan göra att tjuven går till annat hus. Att huvudentren blir vanligare väg in om man har larm. Bli tjuv i ditt eget hus. Var finns saluvärde och hur tar man sig dit? Inte alla tjuvar tar lite värdesaker och en flaska whiskey. Somliga rensar rent. Det är onödigt att larma allt, ökar bara risken för falsklarm. Läs Kent Piras rapport om tjuvar och dra slutsater. Vad kan man göra utöver larm för att det ska bli besvärligt och ointressant att gå in? Lampor-lås-galler-taggbuskar-märkning-grannar...
Larmcentral är en mindre kostnad som garanterar att något händer om larmet går. Frågan är vad ska de göra om det är möjligt inbrott /snorkallt /de tappat kontakten med larmet... Är du ALLTID nåbar på mobil är det lugnt, men är du inte så fundera lite extra här.

Husdjurstoleranser?
Ingen eller så liten som möjligt! Husdjursdetektorer är slöare och chansen att man kan smyga förbi ökar. Av alla djur är katter svårast anpassa larm för. De far högt som lågt och ingen vet riktigt vad de gör när de är ensamma. Välj gärna trådbudna rörelsedetektorer där man har utbytbara linser för djur /inte djur.

Utgångar för siren i huset och extern siren (+saftblandare?)
Ja. Vandalsäker med backupbatteri. Så stark som möjligt ifall man inte har husdjur eller små barn. Utomhussirenen -med blixt är snitsigt- ska sitta riktigt högt men behöver kanske inte vara tokstark och ska påkalla uppmärksamhet, inte stå och bröla en halvtimme. Blixten kan däremot ligga på.

Brandlarm?
JA. Elden tar ju allt som bekant...

Ev. kombinerat med kameran?
Lämpligt. Räddar nog något hus då och då.

Kameror.
Hmmm. Kameror för inspelning till disk eller moln är ju inte mycket hjälp. Som någon skrev i annan tråd 'ett fingeravtryck är oerhört mycket mer värt bevismässigt'. Om man bara ska ha bild för att påvisa människor i det larmade området räcker kameradetektor, men det är optimistiskt tro att man med en kameradetektor kan påvisa att människan i det larmade området håller på med något fuffens. Beror alltså på hur kinkig polisen är -och blir.

Jag vill kunna tända ytterbelysning, stegvis, ifall någon kommer in på tomten, går upp på altaner eller liknande. Jag tänker mig att steg 1 tänder den påverkade zonen. När 2 zoner är påverkade tänds all ytterbelysning och en summer går igång i sovrummet. Bara det funkar med katter och andra herrelösa djur.
Kanske enklast lämna detta utanför själva larmet och slippa huvudvärk?

Separat zon i garage.
Intressant men prata igenom funktionen ordentligt. Om du är hemma, hur ska ngn annan i hushållet veta om garaget är pålarmat eller inte, hur ska den larma av. Kanhända blir det enklare och mer lättanvänt med bostad +garage på ett och samma område och så bara magnetkontakt(er) eller detektor garaget som plin-plong inne. Visar sig kanske att en sektion inte kan vara inbrottssektion vid pålarmat och pling-plong vid avlarmat. Programmeringsfinesser som kan variera beroende på firmware för ett och samma larm...

Skalskydd,
Fönsterlås + glaskross är en god idé.

Återkoppling/styrning. Jag skulle gärna vilja kunna se innetemp. Bara så man vet att inget fryser sönder
. Finns detektorer för detta. Bra o dåliga.

Vad mer kan man vilja se/styra?
Vattenlås.

Avlarmning externt? (ifall svärmor måste in...)
Mobilapp /smsfunktion. Finns gsm/gprs kan man nog garantera att denna funktion finns.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.