mexitegel mexitegel skrev:
Ja, invaliditetsgraden är ett gemensamt regelverk mellan alla försäkringsbolag där funktionsnedsättningen bedöms utan hänsyn till yrke eller fritidsintressen. Lyte bedöms inte.

Stringfellow har själv angett för försäkringsbolaget att skadan inte påverkar yrkesutövningen och om samma sak gäller fritidsintressen så är bedömningen korrekt. Men som alltid så handlar det ju här om att försäkringsbolagen inte vill betala mer än nödvändigt.

Däremot har man ofta i dessa försäkringar rätt till ersättning för ärr eller annat "vanprydande" vilket väl kanske i så fall kanske är mer tillämpligt för dig. Intressant i sammanhanget är ärr på kvinnor ersätts högre än på män.
Ja, jag fick själv några tusen för ett litet ärr (egentligen bara ett märke) från en tvåhjulig trafikolycka. Bedömningen och utbetalningen gjordes ett år efter olyckan. Två-tre år senare var det så gott som helt osynligt. Den vållande hade Folksam, som betalade mig för detta. De var väldigt raka och bra att ha att göra med då. Själv har jag annat bolag. Men det är kanske skillnad om man ersätts från sin egen försäkring eller från någon annan som vållat skada?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.