G
beppe34 skrev:
Mina empiriska erfarenheter av dessa ljud-skrämmor är bara positiva.

Hade massor med möss i stugan innan jag satte dit två stycken ultraljud skrämmor.. nu har jag på 5 år sett spår av möss två ggr.
För 5 år sedan så var det spår av möss hela tiden - nu så gott som aldrig.

Ifall dessa inte fungerar så undrar jag vad det är som gjort så att mössen håller sig utanför min stuga efter att jag satt dit dom?
Vilken modell?
 
Vi har haft möss i stugan trots skrämma.
 
G
beppe34 skrev:
Mina empiriska erfarenheter av dessa ljud-skrämmor är bara positiva.

Hade massor med möss i stugan innan jag satte dit två stycken ultraljud skrämmor.. nu har jag på 5 år sett spår av möss två ggr.
För 5 år sedan så var det spår av möss hela tiden - nu så gott som aldrig.

Ifall dessa inte fungerar så undrar jag vad det är som gjort så att mössen håller sig utanför min stuga efter att jag satt dit dom?
Min erfarenhet är också att det fungerar. Jag hade en musskrämma i en stuga på 40 kvm bestående av kök och rum. Då slapp jag städa undan musskit i hela stugan varje vår. Sedan är det antagligen inte alls nyttigt för människor att utsättas för (det ohörbara) ljudet.
 
G
Man har gjort en enda vetenskaplig test med musskrämmor vilket visade att mössen de första timmarna var uppmärksamma men sedan totalt ignorerade ljudet
 
  • Gilla
Rockefeller
  • Laddar…
En fundering :
Det finns ju specialsirener att koppla in till sitt inbrottslarm, som m.h.a. högt, specialdesignat oljud får ev. inkräktare att må illa och fly ut - varför finns det inget motsvarande för råttor och möss ?
En annan ( mer elak ) tanke är ju att stega ljudfrekvensen genom t.ex. 18 - 60 kHz och ha en styrka, som säkert ger bestående hörselskador på mössen, så att deras normala fiender får ett stort övertag och de därigenom försvinner på naturlig väg så småningom ?
 
E
Om man ska få en ljudskrämma att fungera, så säger experten så här http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Djurexpert-Darfor-fungerar-ljudskrammor-inte-mot-moss/

"Skräddarsydda djurskrämmor skulle kunna fungera

Nicholas tror att man kan ändra beteendet hos möss och råttor med ljud. Om man ska konstruera en ljudskrämma som fungerar, skulle en god utgångspunkt kunna vara att använda ljudet från en rädd mus eller en mus som har skadats. Ljud från en mus som larmar om att den förföljs av ett rovdjur, utgör viktig information för andra möss.

De ljudskrämmor som säljs och använder icke biologiskt relevant ljud, är inte effektiva. Men om forskarna lär sig mer om djurens beteende och hur de använder ljud, skulle man i framtiden kunna konstruera nya skrämmor.

Då skulle man kunna kombinera biologiskt relevant ljud med visuella signaler och lukt. Framtidens djurskrämmor skulle i så fall inte bara kunna låta som att de är farliga utan även se skrämmande ut och lukta avskräckande."
 
Men fortfarande inget om ljudstyrka. Det är ju uppenbart att det finns ljud, som inte accepteras av t.ex en mus. Det går ju i extremfall att t.o.m. döda även människor med infraljud, genom att bokstavligen skaka sönder organ, så allt handlar väl om val av frekvenser och ljudtryck. Att det sedan kan vara svårt eller omöjligt att få in det i en apparat, som drar 2W, är ju en annan sak.
 
K
Intressant det där med att döda med infraljud/ljudstyrka, Hasse Teknik. Fast är det inte enklare och billigare i så fall med en vanlig råttfälla? Sedan vill man ju inte själv hamna ivägen för den där infraljud/ljudstyrkemakapären. Eller barnen. Eller hunden.
 
Karl Andersson "gäst" : Råttfällor fungerar dåligt i t.ex. vinterstängda fritidshus! Fällorna måste ju vittjas regelbundet (= flera gånger i veckan), så någon form av "skrämsel" ( alltså inte att direkt döda) är ju vad många vill ha. Idealet är ju då att hitta en metod, som gör att mössen inte vill vistas på platsen.
 
Pelle... det har sålts verkningslösa bantningspiller i 30 år. just nu säljs piller för dyra pengar som lovar evig ungdom Vitaepro... Så att ngt är verksamt är inget krav för lyckad försäljning...
 
Pelle: Finns mängder av bluff- och bågartiklar som överlever år efter år. Jag äger 5 fastigheter där möss är en del av tillvaron. Och jag har testat flera olika modeller och kan inte någon som helst förbättring vid användning av denna typ av utrustning. Har även varit med och testat utrustning mot duvor och måsar och likadant där. Efter en kort tillvänjning, så bryr de sig inte längre. Min erfarenhet stämmer exakt med vad som framkom i artikeln som länkades ovan.
 
Det största problemet är ju fortfarande att vi är många som hör ljudet från dessa apparater och plågas kraftigt. Vi stänger därför av dem i smyg och avstängda fungerar de givetvis inte.
 
Största problemet med all störande utrustning, är att även om den fungerar att hålla möss borta från mitt hus, så förökar de sig och kommer till andra. Därför anser jag att ett par musfällor gör betydligt mer nytta. En hona får 3-15 ungar (i genomsnitt 6 stycken) och får 5-10 kullar per år, så antalet kan växa mycket snabbt.
 
Att tro att en branschorganisation skulle vara en vetenskapligt neutral part är som att låta Bandidos berätta om de är lagliga eller ej. Skulle det däremot finnas en vetenskaplig rapport med evidensbaserat material skulle jag köpa det direkt, för vem vill inte bli av med möss. Men musfällor laddade med Nutella, råttgift, Svinto och kalk är det som för mig fungerar och alltid fungerat. Fast på olika sätt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Pelle45 skrev:
thomas33: Mig veterligt så anpassar sig de flesta djurarter sin numerär till vad grannskapet kan erbjuda i form av mat och skydd.
Så fällor innebär ju bara att du får hålla på med det till döddagar...... Eller?
Är det bättre med flera miljoner möss som irrar omkring och söker sig till första bästa hus som inte har något som stör dem? Ett par kattor och musfällor har fungerat hittills i decennier och lär hålla nere antalet möss betydligt bättre än all elektronik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.