erik_n skrev:
Bara i hall, korridor och tvättstuga. I TV-rum och gillestuga har jag till nästa måndag på mig innan målaren kommer. Så är det bara på med ett lager 12mm spån på de golven innan jag kan andas ut en stund!
Gillar att du säger "bara" med det du har kvar.
 
erik_n skrev:
Bara i hall, korridor och tvättstuga. I TV-rum och gillestuga har jag till nästa måndag på mig innan målaren kommer. Så är det bara på med ett lager 12mm spån på de golven innan jag kan andas ut en stund!
Fredrik.engdahl skrev:
Gillar att du säger "bara" med det du har kvar.
Har också reflekterat över detta.
Jag säger iofs också "bara", men sen blir det att det glöms bort... ;)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Gillar att du säger "bara" med det du har kvar.
Tror det handlar om att försöka lura mig själv om att det bara är ett moment kvar, och så är det ju alltid. Det är alltid bara ett moment kvar innan man kan göra nästa, å nästa, å nästa....
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Målaren inbokad på måndag
Imorgon färdigställs det sista av snickarna med dörrkarmar och gipsar smygarna.
Jag måste få klart undersidan av trappen samt väggarna i trappen innan målaren kommer.

Härligt med tidspress :D

Ikväll (läs inatt) ska sista spånskivorna ut på golvet och trappen ska "knarrsaneras".
 
Berätta gärna hur du gör med trappen och hur resultatet blir. Jag håller själv på med en totalrenovering hemma och då är en knarrsanering av trappen en ganska viktig del. Min plan är att skruva fast trappstegen i vangstyckena med långa skruv men frågan är om det räcker.
 
Frågar mer om nocköppningen :)
Ventilationen?

Har ni någon ventilation där ni öppnat upp och isåfall, hur har du dragit den i taket?
Ser bara köksfläkts-uttaget (#70) och den går rätt ut eller?

vi vill installera mekanisk ventilation i vårt hus.
 
Janus82 skrev:
Berätta gärna hur du gör med trappen och hur resultatet blir. Jag håller själv på med en totalrenovering hemma och då är en knarrsanering av trappen en ganska viktig del. Min plan är att skruva fast trappstegen i vangstyckena med långa skruv men frågan är om det räcker.
Jag har märkt att våra steg knarrar en del men även den gamla 70-tals spaljén knarrade en hel del. Den är redan bortplockad och det blev mycket bättre. Det jag kommer göra är att:
Dra fast vagnstycken från utsidan med långa skruv.
Skruva och limma ett bakstycke på varje steg, (sättsteg?)
Skruva fast varje steg (från översidan på plansteget) snett ner i vagnstycket.
Ta bort spaljé och ersätta med räcke. (redan påbörjat)

Sen ska både plansteg och sättsteg kläs med MDF som sedan målas vitt är tanken.
 
Lane skrev:
Frågar mer om nocköppningen :)
Ventilationen?

Har ni någon ventilation där ni öppnat upp och isåfall, hur har du dragit den i taket?
Ser bara köksfläkts-uttaget (#70) och den går rätt ut eller?

vi vill installera mekanisk ventilation i vårt hus.
Nej, ingen ventilation i taket där. Det kommer dock sättas in under sommaren och då kommer jag sätta ett frånluftsdorn uppe vid nocken på den väggen som är över högskåpen.

Imkanalen till köksfläkten går rakt ut.
 
Varit dålig på att uppdatera sista tiden. Men målarna har kommit igång med spacklingen och trappen börjar ta form. Gipsade klart ut och undersidan igår.
ImageUploadedByByggahus.se1367434671.441778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken känsla! Snart 9 månader sedan översvämningen, alla väggar är spacklade, slipade och grundade. Det verkar också som att jag får in en ny kamin i budgeten. Jag har kollat på en Contura-spis, nån som har koll på kvaliteten på dem? Tror modellen heter 750.
 
Mina päron har precis installerat en i5, alltså en insats. Jag har beställt en likadan, jäkligt fina kaminer!
 
erik_n skrev:
Jag har märkt att våra steg knarrar en del men även den gamla 70-tals spaljén knarrade en hel del. Den är redan bortplockad och det blev mycket bättre. Det jag kommer göra är att:
Dra fast vagnstycken från utsidan med långa skruv.
Skruva och limma ett bakstycke på varje steg, (sättsteg?)
Skruva fast varje steg (från översidan på plansteget) snett ner i vagnstycket.
Ta bort spaljé och ersätta med räcke. (redan påbörjat)

Sen ska både plansteg och sättsteg kläs med MDF som sedan målas vitt är tanken.
Ett hett tips angående knarr i trappor!

Ofta beror knarret på att virket torkat och stegen krymt en aning, samt att hålen i vagnstyckena blivit lite större!

Det många gör är att slå in limmade kilar under stegen in i vagnstyckena, och sedan såga av de jäms med vagnstyckena.. Det tar bort allt knarr som har med lösa steg att göra!

Detta ska man inte göra de fuktigaste månaderna, typ Augusti, då stegen svällt och blivit som störst, utan görs hellst månader då luftfuktigheten är lägre!
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
lorens skrev:
Ett hett tips angående knarr i trappor!

Ofta beror knarret på att virket torkat och stegen krymt en aning, samt att hålen i vagnstyckena blivit lite större!

Det många gör är att slå in limmade kilar under stegen in i vagnstyckena, och sedan såga av de jäms med vagnstyckena.. Det tar bort allt knarr som har med lösa steg att göra!

Detta ska man inte göra de fuktigaste månaderna, typ Augusti, då stegen svällt och blivit som störst, utan görs hellst månader då luftfuktigheten är lägre!
Att man inte visste det lite tidigare... nu har jag skruvat ihop allt och klätt undersidan... Får hoppas på att den är tyst ändå med de sakerna jag gjort.
 
Ledsen att jag tappat tågan och inte uppdaterat på ett tag...

Jag har mest haft det trevligt med familjen och jobbat hårt på jobbet istället för hemma.

Den här veckan har jag dock legat i lite och gjort klart taket i källaren. En strykning i tv-rummet och på trappen kvar bara.
ImageUploadedByByggahus.se1370817615.004821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370817626.972015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370817637.283442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370817647.578651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen är fortfarande våt på bilderna, därav blankheten.

Sen har jag kastat ihop en lekstuga tillsammans med äldsta dottern:

ImageUploadedByByggahus.se1370817756.209483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370817772.314961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1370817792.637621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer golven till källaren så då blir det full kastrull igen!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Beställt kamin också. Det blev en Contura 750.

ImageUploadedByByggahus.se1370930654.292902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser fram emot en höstkvällarna i nya gillestugan framför en brasa!
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.