erik_n erik_n skrev:
Hej på Er!

Jag logga in här idag för första gången på mycket länge. Det gör mig stolt över vad jag åstadkommit med egna händer och era kommentarer gör mig sugen på att ta upp renoveringarna igen!

Sanningen är den att av många olika anledningar så har renoveringarna avstannat. Jag har svårt att hitta motivation och intresset. Det är tillfälligt, för det finns mycket kvar att göra! Tråden kommer att komma till liv igen, det har ni mitt ord på!

Sen är det så att jag råkat hitta mig en hobby som tillfredställer alla mina intressen... jag spenderar mer tid än någonsin med mina verktyg, men på ett annat sätt :) laddar upp en bild så förstår ni.

På återseende! Inom kort hoppas jag!
Härligt att höra ifrån dig Erik! Du har, med din tråd, varit en inspirationskälla för många av oss och vi är flera som funderat mycket på var du tog vägen och om något hänt. Allt gott önskar jag dig & din familj!
//Matthias
 
erik_n erik_n skrev:
Hej på Er!

Jag logga in här idag för första gången på mycket länge. Det gör mig stolt över vad jag åstadkommit med egna händer och era kommentarer gör mig sugen på att ta upp renoveringarna igen!

Sanningen är den att av många olika anledningar så har renoveringarna avstannat. Jag har svårt att hitta motivation och intresset. Det är tillfälligt, för det finns mycket kvar att göra! Tråden kommer att komma till liv igen, det har ni mitt ord på!

Sen är det så att jag råkat hitta mig en hobby som tillfredställer alla mina intressen... jag spenderar mer tid än någonsin med mina verktyg, men på ett annat sätt :) laddar upp en bild så förstår ni.

På återseende! Inom kort hoppas jag!
Kul att du är tillbaka!
Det är faktiskt tack vare din tråd jag hittade till ByggaHus. Jag googlade nånting och fick fram din tråd i resultatet, därefter sträckläste jag den och blev fast här.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Kul att du är tillbaka. Din tråd är en av de första jag började läsa här på BH, när jag köpte mitt hus och började på det projektet. Nu är min tråd lika lång som din :)
 
Fantastiskt kul att höra från dig!
Känn ingen stress från oss bara, är bara glad att höra att allting är bra :)
 
Varför fungerar inga tidiga bilder i den här tråden. Nån som vet? Vi ska nu ge oss på att göra ryggåstak i vardagsrummet och det fanns jättebra bilder på flera steg i denna tråden, men jag kan inte se dem längre.
 
L Lane skrev:
Varför fungerar inga tidiga bilder i den här tråden. Nån som vet? Vi ska nu ge oss på att göra ryggåstak i vardagsrummet och det fanns jättebra bilder på flera steg i denna tråden, men jag kan inte se dem längre.
Dom låg på en server som jag inte har tillgång till längre tyvärr. Om det är något speciellt ni undrar över så skicka ett PM så ska jag försöka svara så gott jag kan :)
 
H
Dax för uppgradering!!
 
Jaha, då var det dags igen då. Livet rullar på och det har inte hänt speciellt mycket senaste åren på byggfronten. Men nu tänkte jag ta tag i ett efterlängtat projekt. Altan + uteköksbygge!

Planen ser ut ungefär såhär:
3D-ritning av altan med pergola och planerat utekök i anslutning till ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ca 60kvm trall, samt 8kvm stenlagt utekök. Pergola med öppningsbart lamelltak och litet skärmtak över uteköket.

Material är beställt och jag börjar riva upp den gamla altanen nu till helgen. Det blir Sibirisk lärk, mest för att jag fick en väldigt bra deal på det och det blir så rackarns snyggt när det åldras. Sitter i skrivande stund och ska beställa skruv. Tänkte köra med dold infästning, typ camo. Någon som testat Essve-skruven med borrspets? funkar den för lärk eller behöver man förborra som det står i alla beskrivningar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Vill bara flika in ett välkommen tillbaks!
 
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Passar på att informera om att jag även hittat en gammal backup på alla foton i tråden som försvunnit och börjat återställa dessa. Det tar lite tid men snart ska alla bilder fungera igen :)
 
  • Gilla
Emmet och 11 till
  • Laddar…
Kul att en av mina favorittrådar har vaknat till liv igen (y)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
En lång dags slit. Kan inte minnas när jag senast slet på det här sättet. Med hjälp av pappa så har vi rivit 30kvm altan, grävt 18 nya plinthål och svurit över många rötter och stenar som kommit i vår väg.

Rivningsarbete av en altan med grävda plinthål och synliga rötter vid ett svart hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivet område av en tidigare altan med grävda plinthål och utspridda verktyg och material på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete av altan med synliga nya plinthål och rötter vid en husvägg, verktyg och hjulbår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att väga in bärlina och gjuta plintar. Men det får bli när träningsvärken efter dagens övningar lagt sig.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hur blir resultatet med att gjuta plintar nu då det är runt 0an på nätter?
Är det beroende på volymen man gjuter?

Jag har gjort en gjutform för en mindre stödmur, men är osäker på om man vågar sig på gjutningen med risk att det ska spricka.
 
Njingan Njingan skrev:
Hur blir resultatet med att gjuta plintar nu då det är runt 0an på nätter?
Är det beroende på volymen man gjuter?

Jag har gjort en gjutform för en mindre stödmur, men är osäker på om man vågar sig på gjutningen med risk att det ska spricka.
Jag kommer nog blanda ner lite sånt antifrys-medel i betongen. Finns på de flesta bygghandlar. Om betongen fryser innan den brunnit klart blir det bara kex av den så det skadar inte att ha hängslen och livrem.
 
Grävt undan ytterligare lite lera och bös idag. Jag hade nästan glömt bort hur befriande det ändå är att slita med kroppen. Ont i varenda muskel i kroppen nu, men njuter av det på nått konstigt sätt.
Utgrävd trädgårdstomt med högar av lera, sten, skottkärra och trädgårdsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.