Grattis! Nu måste du väl ändå få ner tempot till något mer mänskligt. :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Då har vi varit hemma från BB ett par dagar. Bebisen tittade ut lite tidigare än planerat så dagarna har använts till att montera spjälsäng, skötbord och fixa allt annat som hör till (y)

Jag har dock hunnit med några timmars fix när resten av familjen ändå sover. Beställt hem första delarna i mitt kommande hemautomationsprojekt. Hjärtat blir en Zipabox duo. Trasslat med olika drivare i några kvällar och tillslut hittat en lösning som verkar funka bra. Så nu har jag börjat montera belysning i hall och korridor.

Det börjar också bli dags att köpa hem klinkers till hallgolvet så vi kan börja använda hallen som vanligt.
 
erik_n skrev:
Jag har dock hunnit med några timmars fix när resten av familjen ändå sover. Beställt hem första delarna i mitt kommande hemautomationsprojekt. Hjärtat blir en Zipabox duo. Trasslat med olika drivare i några kvällar och tillslut hittat en lösning som verkar funka bra. Så nu har jag börjat montera belysning i hall och korridor.
Jag har med bestämt mig för att köra på ett Zipabox Duo system. Berätta gärna senare under tråden om dina lösningar :)
 
Ramnemark skrev:
Jag har med bestämt mig för att köra på ett Zipabox Duo system. Berätta gärna senare under tråden om dina lösningar :)
Vad kul, är helt newbie på z-wave men det känns som att zipaboxen är en vettig och prisvärd controllers.

Självklart ska jag göra det!

Till att börja med blir det:
7x aeon dimmers
1x nexa m-spot 12v dimmer
1x nexa m-spot 0-10v dimmer

Just möjligheten att kunna kombinera z-wave med 433mHz var dealbreakern för mig på zipa duon.

Ska till en början successivt byta ut alla eltaco dosdimmrar mot aeon/nexa. Jag räknade ihop det igår jag jag ligger på ca 30-35 dimmrar totalt i huset idag.
 
Jag är ännu mer newbie, jag har inte skickat iväg beställningen än. Jag har med riktat in mig på duo pga Nexa. Jag ska styra vägguttag i fönster som är till fönsterbelysning. Nexa kostar ca 170 per puck men billigaste Z-Wave var 500 och uppåt (skönt att bli av med 10+ timers som står och tickar). Jag tror inte jag ska styra allmänbelysning men i framtiden blir de fönstermarkiser och Z-Wave termostater på radiatorerna. Som sagt lägg gärna upp lösningarna här :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Kommer ni ihåg mitt projekt med infällda väggspottar i trappen....

Igår blev det klart!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste jag ju dock göra klart stegytorna....
 
  • Gilla
iSnobben och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Nu ser du dammet i trappan tydligare ;)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Nu börjar belysningen komma på plats :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fandangle och 2 till
  • Laddar…
Kvällsgöra :cool:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen insåg jag att det var taskigt Mot familjen att dra igång diamantkapen vid midnatt, så jag gör klart det där imorgon istället!
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Grymt smidigt med det där nivåsystemet. Dyrt dock.
 
Grymt kmponerande Erik! Skönt med personer som visar att de går renovera trots barn och jobb, bara viljan finns!
 
fandangle skrev:
Grymt kmponerande Erik! Skönt med personer som visar att de går renovera trots barn och jobb, bara viljan finns!
TACK!

Ja, det är inte lätt alla gånger. Men det går absolut. Med lite målmedvetenhet så går ALLT! :cool:
 
jeppeknaster skrev:
Grymt smidigt med det där nivåsystemet. Dyrt dock.
Ruskigt bra faktiskt! Framförallt när det är lite större plattor. Billigt va det då inte, men värt pengarna. Köpte dock inte specialtången, utan använde mig av handkraft och en polygrip... Funkade sådär, nästa gång jag gör detta så köper jag tången!
 
erik_n skrev:
Ruskigt bra faktiskt! Framförallt när det är lite större plattor. Billigt va det då inte, men värt pengarna. Köpte dock inte specialtången, utan använde mig av handkraft och en polygrip... Funkade sådär, nästa gång jag gör detta så köper jag tången!
Berätta mer! Vad är det för system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.