Status
Tråden går ej att kommentera.
Snigla skrev:
Oavsett tycker jag inte att man ska försvåra för dem som försöker göra rätt för sig (genom t ex att sortera).. Gynnar ingen när folk dumpar i skogen direkt :/
Förvisso men det är ju inte orimligt att ta ut en avgift för att kasta massvis med skräp heller eftersom det ju medför kostnader att ta hand om det hela. Jag tycker det är rimligt att vi som slänger mycket får dela på kostnaden istället för att den slås ut över alla oavsett om man slänger saker eller inte.
Jag har fyra avgiftsfria besök per år i min kommun, efter det kostar det 50 spänn per gång. Grannkommunen kör istället att alla besök med enbart personbil är gratis men har du släpkärra kostar det 50 kr vilket givetvis innebär att folk åker femhundrafyrtiosju gånger med bilen istället för att samla ihop det på en släpkärra. Inte särskilt miljövänligt...
 
Snigla skrev:
Hur vet de vilka som kommer och går..?
Man ska blippa sitt körkort när man kör in. Sen ser de vilka som är skriva på adressen då det gäller per hushåll. Fel väg att gå när folk väljer att källsortera....
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi hade ingen avgift innan (utom den månatliga som fakuteras), så folk körde inte i onödan. Nu har vi ju ändå 10 eller om det var 12 besök per år, så man får väll spara det hemma och slänga en gång i månaden :)
 
Sidoljus är det överpris på. Många gånger funkar det med ett fast fönster istället. Viktigt att kolla karmdjupet bara så dörr och fönster är lika tjocka, tex 105mm.
Sen kan det bli lite pill med tröskelblecket eftersom infästningarna på dörr och fönster kan skilja. Ett fast fönster tex 3x21 kostar kanske 3000:- så lite pill kan det vara värt.
 
Ramnemark skrev:
Idag skulle jag fortsätta på badrummet men frugan ville till Väla och shoppa. Så då passade jag på att köra inom Bauhaus och köpte klinker till hallen.
Hade tur och fick rabatt på 100kr/kvm.

[bild]
Vad heter klinkern?
 
Den heter Rock Silver 20x60cm :)
 
verktygsgurun skrev:
Sidoljus är det överpris på. Många gånger funkar det med ett fast fönster istället. Viktigt att kolla karmdjupet bara så dörr och fönster är lika tjocka, tex 105mm.
Sen kan det bli lite pill med tröskelblecket eftersom infästningarna på dörr och fönster kan skilja. Ett fast fönster tex 3x21 kostar kanske 3000:- så lite pill kan det vara värt.
Frågan är om ett fönster klarar vikten av att ha ytterdörren hängandes i sig. Jag har tittat på att ha fönster istället och de kostar runt hälften av ett sidoljus :)
 
Ramnemark skrev:
Frågan är om ett fönster klarar vikten av att ha ytterdörren hängandes i sig. Jag har tittat på att ha fönster istället och de kostar runt hälften av ett sidoljus :)
Konstruktionsmässigt är det ingen skillnad på ett sidoljus och ett fönster. När man har en dörr och sidoljus rekommenderar jag alltid att ha sidoljuset på slutsidan av dörren. Gångjärnsidan skruvas i husstommen.
Har monterat med sidoljus på var sida om dörren också, rekommendationen är då att köra ihop fönster och dörrkarm helt ihop. Dvs ingen drevmån mellan karmarna. Lägg två strängar med fogmassa och skruva ihop tight med varandra. Sätt även skruv uppåt och nedåt på lämpligt ställe så blir det stabilt.
 
Jag har två sidoljus på min nuvarande dörr. Därför hänger dörren i det ena :).
Det är ingen drevmån på den gamla dörren. Det är ihopskruvat sidoljus-dörr-sidoljus (30+100+30) så det är en liten pjäs :)

Men jag har nog bestämt mig för att det blir ett sidoljus som är lite bredare. Då sparar 7500 som jag kan köpa annat kul för :)
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Idag var svärfar här och pluggade elementet så jag kan riva alla väggar.
Det gick fort och smärtfritt så jag gick lös med tigersågen.
Det gamla taket blir ved :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det obligatoriska musboet (har varit ett i varje rum hittills
Verkar som förra ägaren glömde tejpa plasten

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen såg jag att det var rötet vid ventilationsröret från duschen på bottenvåningen.
Jag tycker inte det ser ut som möss utan jag funderar på om det är kondens från röret genom vinden eller om det har vart en läcka i taket vid takhuven till röret.
Röret är isolerat på vinden men bara med en isolerskiva som är najad runt.
Kanske behövs en s.k kondensstrumpa ?
Tankar någon?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och idag rök golvet.
Jag råkade såga i ett avloppsrör men det ska ju ändå byggas om så det borde inte vara nått problem.
Imorgon ska jag till ÅVC, och det blir nog två vändor (mycket får plats i ett badrum.
Ska även passa på att köpa lite reglar så jag kan fixa till väggarna och flytta fönstret en bit (annars blir det i duschen)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Sätt en tejpbit över sågsnittet bara! ;)
Au de toilet-lukten får du på köpet!
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Idag skulle jag köra all skit till ÅVC.
Bara för att bevisa åter igen att Halmstad Energi & Miljö är världens sämsta företag så hade de såklart skrivit fel öppetider på sin hemsida och på deras grind. De stängde 1 minut innan jag kom dit. Och eftersom jag inte orkar lasta om släpet så måste jag låna det till Lördag när det öppnar igen. 480 spänn extra för inget alls. Kan man fakturera kommunen? Jävla pajasar!
 
M
Skicka ett mail till dem och säg att du inte kunde lasta om pga lastens beskaffenhet eller att du hade asbest som du inte ville kångka runt på i onödan, så är det inte helt omöjligt att få igenom det :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
GOTT NYTT ÅR och god fortsättning till Er :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.