Furtive skrev:
Tack för synpunkterna. Önskar flera !

Mattiaz: Villan är relativt stor , ca 10 x 16 meter, med kommunens största uteplats under plasttak utefter och förbi långsidan, ca 6 x 20 meter. Uteplatsen består av 60-talet cementplattor ca 120 x 120 cm/st. Plattorna ligger på sandbädd. Bädden krävde 10-talet lastbilslass med sand.
För att komma in till grunden vid uteplatsen får man riva 180 kvadratmeter trevlig yta. Hur roligt är det? Därav prisuppgiften. Med fara för livet kan man handgräva under plattorna närmast väggen men livet är fyllt av andra, mindre arbetssamma, njutningar. 16 x 3 x1 m = 48 kubikmeter sand/jord. Som (g)jord för ryggskott.:(

Fler tips och tankar önskas !
Varför inte dränera runt både huset och uteplatsen?

Då pumplösningen är billig är det väl bara att börja med den och se hur det fungerar?
 
Jag har löst (åtminstone närapå) samma problem med en Kärcherpump och en bit 25 mm-slang ut i trädgården. Initialinvesteringen var väl sisådär 1500 kr. Första pumpen från Kärcher höll i garantitidens 24 månader plus några veckor. Pump 1 var ur en av Kärchers SCP-modeller med nivåsensor istället för flottör. Pump 2 är SDP18000. Den ligger på ett par tusenlappar. Kärcherkillen hävdade förstås att den kommer att hålla länge...

Pumpen går bara ett par decimeter under betonggolvet. Det har funkat. Skall jag längre ned måste jag bila och spräcka berg.

Källaren är för övrigt från 30-talet. Underarbetet lär ju inte precis vara i enlighet med modern byggstandard...

Förutom pumpen har vi en avfuktare från Wood's. 6000 kronor för den ungefär. Den har passerat garantitiden och går ännu felfritt. Den drar förstås en del el.

Med avfuktaren får vi fullt fungerande klimat i källaren, trots att vi i praktiken har konstant tillförsel av fukt. Den står dessutom i tvättstugan, så den ersätter delvis torkskåp eller torktumlare. I viss mån blir uppvärmningen också lättare ju torrare luft man har.

Om man bara räknar pengar kan jag ta kostnade för el och för att byta pumpar under lång tid innan ett mer omfattande dräneringsjobb skulle betala sig. I vårt fall räcker inte dränering i vilket fall. Huset ligger devis i en bergsänka.

Det finns nog proffsigare lösningar än Kärcherpump. Den låter en del och jag har inte kunnat lita fullständigt på att nivåsensorn slår till. Hade jag två skulle jag känna mig helt trygg. Vi bor så att jag kan räkna med att inte få elavbrott mer än några timmar i taget.

Totalt sett är det värsta fullösningen som kostar pyttelitet och funkar finfint. Rekommenderas!

/Anders
 
Om man har två pumpar, så skulle jag rekommendera att ha den ena (helst den nätströmsdrivna) längst ner. Ovan den vattennivålarmet. Och sedan den andra (batteridrivna) pumpen. Ty om båda pumparna finns under larmet, så finns risken att båda två går sönder, en i taget. Utan att man märkt något då den första gick sönder. Är man då inte hemma, då den andra pumpen går sönder, så är det illa.

Går däremot larmet, redan då den första pumpen havererar. Så har man gått om tid på sig att hinna åtgärda, INNAN det blir översvämning...

Sedan så kan man ÄVEN ha ett larm för låg batterispänning, så är man på den säkra sidan.
 
Redigerat:
Tänk oxå på att vattenvolymen i utloppsröret skall vara litet jämfört med skillnadsvoymen mellan till o från på nivåvakten.
Jag har sett en länspump i båt där nivåvakten slagit ifrån när pumpen fyllt utloppsröret varefter vattnet runnit tillbaks och pumpen startat igen o.s.v. Då blir driftkostnaden hög. Själv skulle jag välja en pump och en separat larmfunktion. Pumpen skulle jag ev. förse med en dubbel nivåvakt, en som slår till och en annan som slår ifrån. det går då att få en hyfsad vattenvolym även i ett ganska litet hål.
 
sverkerc skrev:
Tänk oxå på att vattenvolymen i utloppsröret skall vara litet jämfört med skillnadsvoymen mellan till o från på nivåvakten.
Jag har sett en länspump i båt där nivåvakten slagit ifrån när pumpen fyllt utloppsröret varefter vattnet runnit tillbaks och pumpen startat igen o.s.v. Då blir driftkostnaden hög. Själv skulle jag välja en pump och en separat larmfunktion. Pumpen skulle jag ev. förse med en dubbel nivåvakt, en som slår till och en annan som slår ifrån. det går då att få en hyfsad vattenvolym även i ett ganska litet hål.
Backventil är inte fel. En ingår när man köper Kärchers pumpar. Annars tror jag man hittar dem enkelt och billigt.

Min egen erfarenhet är att det är lätt att ha koll på eventuella haverier utan larm eller automatik. Det är min källare och där är jag emellanåt. Min pump står i ett hål där jag ser om den inte slagit till. Det har hittills räckt som kontrollsystem. Och är man inte hemma hjälper inga larm ändå.

Möjligen är en fördel med pump som väsnas att man liksom får "akustisk indikation" som det stog i gamla volvomanualen... Inget väsen, ingen pumpning... Med utlopp i trädgården har jag även "visuell indikation" för att citera samma volvomanual.

Mitt haveri hittills kom för att jag snålade och använde vanlig trädgårsslang. En skarv beckade igen av smågrus. Och jag fick vad jag förtjänade...
 
Som nån redan skrivit så är det en relativt vanlig lösning i USA. Mina föräldrar bodde där några år och hade en sån pump i sin källare, om jag minns rätt satt den i en grop mitt under huset.
Så varför inte testa? Man kan ju börja med en i ena hörnet och se om det räcker så och komplettera med fler om det fortfarande är blött i andra hörn. Det borde inte kosta en förmögenhet.
Men det behöver ju finnas nåt avlopp i närheten också där vattnet kan rinna bort, om man inte vill dra ut det till dagvattnet.
Googla på "sump pump", så finns det massor med info och videor på YouTube.
Sen tycker jag det låter mycket med dräneringskostnaden, fast det kan ju ha ökat sen jag kollade sist, och det var väl nån gång på 90-talet. Då låg det på ca 1000:-/m om man lejde bort det har jag för mig. De skulle blivit runt 50' med dåtidens pris, men under 100' borde det väl fortfarande hamna? Eller?
 
Har du kollat dessa punker först? :
1. Det borde finnas åtminstone 1 rensbrunn för dräneringsrören, kan vara övertäckta men kan nog hitttas ändå. Det kan ju vara igensatt både i dräneringsrören och/eller i avrinningen därifrån.

2. det är inte helt ovanligt att vattnet från stuprören rinner ut i närheten av husgrunden pga läckage och/eller stopp i rören under mark. Det kan vara stora mängder vatten som rinner in i husgrunden istället.

3. Det har hänt mig att en takavrinningsvatten från garage tex. leds ner i rensbrunn avsett för dräneringsrören. Hittade faktiskt tennisbollar i dränneringsrören 2 m under mark! Dessa bollar måste ha hamnat via garagetaket, i rensbrunnen och tryckts ut i dräneringsrören....

mvh
Rickard
 
Lät som en smart lösning att göra en pumpgrop, vi har lite samma problem. Men om man gör en pumpgrop hur ska man bygga den? Måste ju klä sidorna så att de inte bara rasar in, räcker det att bara trycka ner nåt sort cementrör eller liknande?
 
Furtive skrev:
Min gode vän bor i en villa där vattnet slutat dräneras runt huset. VATTNET söker sig därmed IN I
HUSET bl a via dräneringsrör pga BAKFALL. Dräneringsrören lagda av byggaren för ca 30 år sedan. Byggaren var rörläggare men han tycks ha missat en väsentlig detalj...
VILLAN HAR SJUNKIT pga beklämmande dålig grundläggning.
[bild]

Mögeldoft i källaren och isolering och golvskivor utburna sedan länge.

Villans nedgrävda del av källaren är korrekt utformad dvs lodräta delens skydd mot jord och fukt/vatten.. (Analysen är gjord av mig som man kan lita på.. tror jag [bild]..)

Grunden ligger på lera , ca 2 meter ovan mark, Grov sten är lagd UTAN duk (Fanns kanske inte markduk för 30 år sedan?). , Grov sten som inte verkar vara vibrerad/packad, har nu delvis blivit fylld av underliggande lera.

Vi har borrat oss igenom bottenplattan för att inspektera. Vattnet glittrar och mycket tyder på att vi kan odla akvariefiskar under plattan.

De rekommendationer min gode vän fått innebär alla att han måste låta någon gräva upp runt hela
huset och göra om hela dräneringen. Kostar 150.000 - 300.000 kr. Min vän har (också) passerat "bäst före" och pensionen räcker inte till mer än det nödvändigaste.

Jag har därför föreslagit honom att: (Budgetvariant)

1. Borra fyra hål i grunden. Ett i varje hörn.
2. Sänka ned en eller två enkla dränkbara pumpar i varje hål. ("Garanterar" pumpverkan(?))
3. Sänka pumparna minst 60 cm UNDER PLATTANS underkant
4. Ansluta el och slangar till pumparna (givetvis...)
5. Därmed för evig tid gå torrskodd i källaren som nu då och då svämmar över ism häftiga regn.


Kostnad 3000 - 6000 kr , gissningsvis .

Har någon läsare löst problemet med pumpar eller är mina teorier grundligt uppåt väggarna?

Skall jag bygga nivålarm i varje hål OM BÅDA PUMPARNA slutat fungera?
(Kork + pinne i plaströr?)
Skall ena pumpen drivas av 12 Voltlikström med batteribackup för att klara ev strömavbrott?

Vad har jag missat ? Tacksam för synpunkter !!!!
(Ordet"avråda" får användas [bild])

Mvh Bengt
Har inte du som sålde ditt hus till oss?
har verkade va lika duktig som du o hete samma somdu...........
 
meriks skrev:
Lät som en smart lösning att göra en pumpgrop, vi har lite samma problem. Men om man gör en pumpgrop hur ska man bygga den? Måste ju klä sidorna så att de inte bara rasar in, räcker det att bara trycka ner nåt sort cementrör eller liknande?
Jag hade en granne som tryckte ned en bit av ett sådant där dikesrör av plast. De ser ut som förvuxna dräneringsrör fast utan de små hålen. Det måste vara enklast. Betong är tungt.
 
Personligen skulle jag kontrollera om dräneringsrören är fulla av skit och om det går att spola dom rena. samt leta upp den lägsta punkten och montera en extra brunn med större tankvolym som ligger lite djupare än den lägsta nivån. och montera en pump i brunnens botten och leda bort vattnet från huset den vägen. Någon typ av nivåreglering som styr pumpen samt backventiler som förhindrar att vattnet kan rinna tillbaka. http://se.wavin.com/master/master.jsp?products=products&middleTemplateName=oc_middle_system_detail_I&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305504300&c=products&p=/Assortments/005/005/External_005_RD_Products/1/10/152
 
Jag är överväldigad av all klokskap som finns i fosterlandet !!! Tack för alla tips och förslag!

pelpet: Dräneringens lägsta punkt är inte känd. Kan vara en bra lösning, dock, enl ditt förslag. 50/50 under altanen i resp hörn av villan. Nöja sig med två rejäla gropar utsida altan och se vilken grop som blir snabbast vattenfylld? Skall undersöka "seniorlån"

corre: Skall tänka på ditt kloka råd ang grundvattennivån!

noone70: UPS i st f Elverk. Tänkvärt, Kostar? Pris påverkas av pumpens motoreffekt och vilket tid UPS:en skall ge kraft. Obekanta värden idag.... (Skall undersöka !)

kajott: Underbart att du bekräftar att metoden fungerar för din pappa! Ger mig bränsle att verbalt övertyga min vän att "projektera" en pumplösning!!

mycke_nu: Lösningen fungerar i USA. Bra! Utbrister jag torrt... suger åt mig...

305: Du tänker logisk! Vattentät lösning med 2-pumpsystem samt larmfunktion!

heliac: "150-300kkr för att dränera?" Rätt påpekat. Grävn mm kostar inte de summor jag skrev men nybyggd altan mm kan göra att priset hamnar i denna härad..

skogstomten: Du bekräftar att er pumplösning har fungerat 40 år! Gott argument i samtalen med min vän.

sverserc: Praktisk erfarenhet.... Suger åt mig.

Magnus: Testa pumplösning! Du har rätt . G D S G D! (går-det-så-går-det)

askalander: Backventil... Skall tänka på det!

Erik: Svårt klura ut varifrån vattnet kommer . Chansa med grop? Ja, kanske. Slagruteman? Finns yrkeskåren?

frippe: Youtube... Skall kolla "sump pump" och övrig info.

rip: Rören är spolade o filmade. Friskt. Skall undersöka om dina övriga tips kan ge några ledtrådar. Tack!

meriks: Då sitter vi i samma båt. Vilka underbara tips du och jag får av folket! askanders förslag väger tungt! :)

editta: Nej, jag har inte sålt något hus i hela mitt långa liv.

gammelv: Tar till mig dina förslag!

Eftersom jag fått många kloka svar och lösningar så kanske jag kan få komma med ytterligare en tanke?
Sughävert... OM en enkel pump ENBART går så länge att den fyller utloppsslangen och därefter stannar borde väl HÄVERTverkan suga till nästa gång nivåvakten slår till? ENERGIBEHOVET minimalt och häverten pumpar så länge slangen är fylld och vattennivån under plattan når pumpen. (Kräver enkel 12V-pump??)
Pump nr två aktiveras om häverten misslyckas hålla undan tillströmningen. (Kanske tog mig vatten över huvudet nu :D..) Tillägg... Hävert är möjligt hos min vän!

Tack än en gång. Tänker använda spade och tjäna en rejäl hacka!!! (y) Mvh Bengt
 
Redigerat:
Tänker jag efter så är UPS nog bättre än elverk, UPS är billigare och smidigare än elverk, men fungerar bäst för att skydda från kortare avbrott men å andra sidan så kommer pumpen bara att gå i korta stötar på några minuter åt gången så en lite kraftigare UPS kan nog hålla ut för kombinationen av längre elavbrott och regn. Kan du bli utan el i veckor så är nog ett elverk bra.
 
Furtive skrev:
rip: Rören är spolade o filmade. Friskt. Skall undersöka om dina övriga tips kan ge några ledtrrådar. Tack!
Kolla med firman som kollade rören om de vet var lägsta punkten är.
 
Furtive skrev:
Slagruteman? Finns yrkeskåren?
http://www.slagruta.org/

I närheten av Borås har jag kontakter som eventuellt kan hjälpa till, PM:a mig i såfall om det är intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.