M
Beställer man på ebay.de så är det ca. 10dgr leveranstid på en Mitsubishi luft-luft när jag kollade för 3min sedan. Jo jag vet, F-gasförordningen osv. osv...men men, det går att köpa utan installationskravet som gäller för svenska leverantörer.
 
M Markarbetaren skrev:
Beställer man på ebay.de så är det ca. 10dgr leveranstid på en Mitsubishi luft-luft när jag kollade för 3min sedan. Jo jag vet, F-gasförordningen osv. osv...men men, det går att köpa utan installationskravet som gäller för svenska leverantörer.
Intressant! Är det samma modell som säljs i Svea?
H Husärlivet skrev:
2 innedelar med 2 utedelar. Man ska inte köra multi splitt. En snubbe som fixade 2 Daikin pumpar till mig sa att man ska köra 2 vanliga och ej splitt. Tydligen mycket krångel med det sist nämnda
Ofta är ju utedelen i nästan samma storlek som utedelen på en enkelsplitt men tokdyr om man inte köper en riktig värsting=ändå dyrare. Så om de ska bli varmt är det bättre med 2 enkelsplittar
 
V
Oskick Oskick skrev:
Vintersäkrade precis 1/11 t om 31/12 till 5.40 ink moms.
Inte många glädjetårar där inte.
Men å andra sidan, det kan alltid bli värre
Man får vara glad för det lilla och dra ner lite till på inomhustempen
Helt galet mycket

Själv band jag Jan 2022 i år till 0.73 inkl moms o folk ryckte jag inte va klok.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Helt galet mycket

Själv band jag Jan 2022 i år till 0.73 inkl moms o folk ryckte jag inte va klok.
Jo tack
Som tur är ligger en del ackumulerat tillgodo tack vare solcellerna
Men som sagt, det är sura slantar ändå när väl tillgodot är avräknat
 
M
E Emanuel01 skrev:
Intressant! Är det samma modell som säljs i Svea?
Det har jag inte den blekaste om, du tänker på om det är trågvärme och annan anpassning för nordiska marknaden?
Jag har inte forskat djupare i ämnet. Vet bara att det var uppe i en montera-din-luftvärmepump-själv-tråd, där man numera i Sverige inte kan köpa en värmepump över disk utan att uppvisa en underskriven order från en ackriditerad montör. Det påpekades det att man kan beställa från Tyskland utan pappersexercis. Har själv monterat några stycken med egeninköpt vaccumsug, och det är inget man behöver högskolepoäng för att klara av. Min luft/luft är inne på 13’e säsongen nu.
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Priserna har tidigare legat på cirka 1,2kr/kWh för oss totalt med överföringskostnader och skatt.
Just nu räknar jag det till cirka 4kr/kWh med rörligt el-pris. D.v.s ungefär 4-dubbelt.

Hur oroliga behöver vi vara för att priserna hamnar på 8-9kr totalt?

Är det värt att panikhandla bättre värmepumpar eller kan vi hoppas på att den nya regeringen kommer med en lösning?

Personligen har vi en 20 år gammal frånluftsvärmepump i en 250kvm stor villa som drar cirka 30.000 kWh per år p.g.a sjukdomar i familjen som kräver varmare inomhusmiljö.
Även en EL-panna i en liten stuga som drar cirka 5.000 kWh per år.

Tacksam för tips från någon insatt!
Ta hand om varandra, vi får hoppas presidenterna börjar lugna ner sig lite.
Det finns väl anledning att vara förbannat orolig. Nu är vi i september, med inget egentligt värmebehov och inget kylbehov i Europa. Priset ligger på 350 öre för SE3. Lägg på en kall vinter med fortsatt kärnkraftstrubbel i Frankrike, så är 1000 öre i snitt helt klart möjligt. Det är 20x jämfört med 2020. Om man har elintensiv uppvärmning kan vissa hushåll åka på extra kostnader på 100Kkr eller mer. Det påverkar de allra flesta hårt.

Alla som är beroende av el för uppvärmning måste planera.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.