Heij83
ÄNTLIGEN!!!

Idag fick vi gjutet den första plattan.
Varmt som i he......t så en hel del vatten gick det åt, både till arbetare och platta.
 
  • Betonbil häller ut betong på armeringsnät för gjutning av platta i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyggjuten betongplatta på grusunderlag med armering och verktyg, person i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Rås och 6 till
  • Laddar…
Heij83
Idag blev vinkällaren gjuten och i morgon kommer det ett lass thetmoblock, så nu vet jag vad vi ska göra i helgen.
 
  • Nyutgjuten betong för vinkällare med armering, sten, och ett barn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Vad kul det är att bygga med termoblock, snabbt går det och tankarna förs till barndomens lego.
 
  • Husgrund under konstruktion med termoblock som påminner om legobitar, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vad kul det är att bygga med termoblock, snabbt går det och tankarna förs till barndomens lego.
Bra jobbat. Det är kul när huset börjar ta form! Funkar det bra att bygga med sånna block? Hur högt kan man bygga med dom innan man gjuter?
 
Heij83
F Fisk3n skrev:
Bra jobbat. Det är kul när huset börjar ta form! Funkar det bra att bygga med sånna block? Hur högt kan man bygga med dom innan man gjuter?
Ja det är riktigt kul nu.

Man kan bygga rejält högt, flera våningar.
När man gjuter så är det max 1m i timmen som gäller.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ja det är riktigt kul nu.

Man kan bygga rejält högt, flera våningar.
När man gjuter så är det max 1m i timmen som gäller.
Ser smidigt ut iaf. Har själv aldrig byggt med sånna men man får nog vara lite försiktig när man gjuter som du säger.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vilka block/leverantör kör du med? Tycker det ser ut som bewi? Berätta gärna om du kollade på andra varianter och varför du valde just detta.
Hur lång tid tar det att bygga detta om man slår ut det per m2 vägg och verkligen tar med _all_ tid; uppmätning, justering, montering av stöd, gjutning osv... ? Jag har själv inte tagit in offerter för mitt projekt (kommer troligen inte ha möjlighet/tid att göra det själv), men har sett några offerter från byggare där de verkar ta 2500/kvm (och då uppskattar jag materialkostnaden till mindre än hälften). Jag tycker det verkar väldigt högt (dvs. en arbetskostnad om 1250+ per kvm).
 
Heij83
S skyisthelimit skrev:
Vilka block/leverantör kör du med? Tycker det ser ut som bewi? Berätta gärna om du kollade på andra varianter och varför du valde just detta.
Hur lång tid tar det att bygga detta om man slår ut det per m2 vägg och verkligen tar med _all_ tid; uppmätning, justering, montering av stöd, gjutning osv... ? Jag har själv inte tagit in offerter för mitt projekt (kommer troligen inte ha möjlighet/tid att göra det själv), men har sett några offerter från byggare där de verkar ta 2500/kvm (och då uppskattar jag materialkostnaden till mindre än hälften). Jag tycker det verkar väldigt högt (dvs. en arbetskostnad om 1250+ per kvm).
Stämmer bra att det är Bewi, anledningen att det blev dom är att min leverantör av huset hade dessa i sitt sortiment.
Tidsåtgång OJ, det har jag inte räknat exakt på och dessutom så har jag inte kommit till biten med stöttor och betong än.
Men bilden nedan har väl tagit mig va 24h att lösa med urtag och all armering, totalt ca 40m2.
Beroende om det ska vara under mark så behövs det dubbelt med armering
 
  • Grundläggning av hus med Bewi-block, armering synlig, i ett byggstadium omgiven av grus och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Nu är det klart för gjutning ☺️
 
  • Grundläggning av hus med gjuten betongplatta och uppställda Leca-block redo för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Heij83
Då var det dags för uppdatering.

Äntligen börjar det hända saker!
Väggen är gjuten och fyllt bakom, i morgon börjar vi med avloppet och förhoppningsvis så kan cellplasten och golvvärme komma på plats i helgen.

I bästa av världar så blir det gjutet i slutet av nästa vecka, men det är mycket kvar dit.
Den 2/7 kommer stommen så då får vi hoppas att vi är klara med plattan
Men med 8 veckors semester bör man väl komma en bit
 
  • Nyggjuten betongvägg och fyllningsarbete vid byggplats med grävmaskin och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med nyligen gjuten vägg, förberedelse för avlopp, grus och konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niclar72 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Avloppet klart.
Imorgon kommer rörmokaren och förhoppningsvis godkänner
 
  • Nyinstallerade avloppsrör på en byggarbetsplats med fundament och omgivande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Avloppet klart.
Imorgon kommer rörmokaren och förhoppningsvis godkänner
Man kan få känslan att det blir onödigt tvär anslutning här ..?
Grundarbete för byggnad med markerad tvär anslutning av rör i byggarbetsplats omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
elpaco elpaco skrev:
Man kan få känslan att det blir onödigt tvär anslutning här ..?
[bild]
90° svängar på avlopp är ingen höjdare, stor risk för stopp. Om man tvunget måste ha det så bör man bygga böjen med minst 2st 45°. Helst ska man ta en 45:a och sen dra en bit rör(50cm) och efter det en 45:a till så får man en rätt mjuk sväng.
 
P Prodigys skrev:
90° svängar på avlopp är ingen höjdare, stor risk för stopp. Om man tvunget måste ha det så bör man bygga böjen med minst 2st 45°. Helst ska man ta en 45:a och sen dra en bit rör(50cm) och efter det en 45:a till så får man en rätt mjuk sväng.
Precis min tanke. Det ser ut som att röret genom gruset inte utnyttjar möjligheten till mjuk böj. Men det är omöjligt att veta. Men ”lätt” att koppla om innan man gjuter.
 
Heij83
elpaco elpaco skrev:
Man kan få känslan att det blir onödigt tvär anslutning här ..?
[bild]
Där ligger en Y koppling bakom kullen med grus, svarta slangen som ligger uppe är en radonslang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.