Tänkte med detta dela med mig av vårt källarprojekt och hur det fortskrider.

Ska göra mitt bästa med att dela med mig av bilder, tankar och lite vad sakerna kostar på vägen. Det kommer även vara med svårigheter som uppkommer under tidens gång.

Tidsmålet är en fungerande/klar källare till jul.

Huset är från 1934 och källaren är i sämre skick
Ouppvärmd just nu, med avfuktare som torkar kläderna

Vad vi vill få ut av projektet:
Renoverad källare som tåls att visa upp
Vamt åt fötterna
Stabil temp på 20-21grader
Bättre förvaring
Nya avloppsrör
Byta ut de galvade kallvattenledningarna
Släppa in mer ljus

Det vi ska göra är:
Bila ur plattan i hall, källare och tvättrum
Byta ut avlopp och vattenrör
Isolera plattan - tjocklek beroende på befintlig konstruktion
Installera vattenburen golvvärme
Gjuta ny platta
Dölja rör så gott det går
Sätta in glasbetong i yttermuren
Installera utkastare med kall/varmvatten
Putsa väggarna
Sätta klinkers
Dra om elen i källaren

Detta kommer säkert att fyllas på under projektets gång.

Här kommer tankarna vi har som skiss.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Första provet söndag (19/6)
Bilade ur en del för att prova maskinen
IMG_0337.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensade upp lite igår (20/6)
Flyttade tvättmaskin och drog lite provisoriska rör så det går att tvätta
IMG_0339.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag gick jag loss med hiltin (21/6)
Gick förvånansvärt lätt.
Plattan är inte tjockare än 50mm, och den är gjuten efter kantbalken är gjuten så de sitter in ihop på nåt sätt. Vilket gjorde det betydligt lättare. Ska gräva ner efter kanten imorgon för att se hur djupt den ligger.
IMG_0342.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivande tvättstugan är demolerad så nu ska materialet ut på släpet och till tippen.
Kommer ta upp ett hål i källarmuren så vi slipper ta allt material och damma ner boytan.
Jag insåg samtidigt att det blir några turer till tippen.
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 2 till
  • Laddar…
Underbart! :)
Kommer följas och användas som inspirationskälla!
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
S
Fint att det är fler än en själv så river i källaren på sommarhalvåret.
 
Kul, ska följas! Jag gjorde samma resa själv i våras. Ni kommer att få en bra känsla sen kan jag lova när nya betongen ligger där :)
 
Trevligt med lite stöd.
Det kommer att bli en lättnad när nya avloppsrören ligger i marken. Så vi slipper usel avrinning och rädslan för läckage.
 
Påbörjade att ta upp ett hål i väggen för framtida fönster/glasblocken. Det behövs även för att få ut materialet som grävs upp, utan att bära det boutrymmet.
Började väldigt smidigt med tigersågen sen tog det tvärstopp i hålbetongen, även fast jag har ett specialblad från Hilti.
Borrade några hål och bilar ur det istället.

Någon som vet ifall det finns en pvcfönsterleverantör med ganska snabb leveranstid och bra kvalitet?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Du behöver ingen balk ovanför öppningen?
 
Det ligger en balk ingjuten i bjälklaget.
Typ järnvägsräl, och det har suttit ett fönster bredvid innan.
Tack att du lyfte frågan.
 
Jag har gjort ungefär samma grej med min källare i hus byggt -37. Här är lite småsaker jag stött på:

Vanliga glasblock har rätt dåligt isolervärde. Om man vill ha bättre finns det isolerglasblock på Byggmax. Dyrare förstås.
https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/glasblock/glasblock-technology-p67190107

De som grävde ur och gjorde nytt isolerat golv hos mig tyckte att makadam var för tungt att bära och jobba med. De använde istället Lecakulor som väger en tiondel av makadam och dessutom isolerar lite. Dyrare såklart, men bra för ryggen.

Ta bilder på hur golvvärmeslangen ligger innan du gjuter.

Dra så mycket elslangar under golvet som du bara kan innan du gjuter.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla råd!
Vilken isoleringstyp har du valt i golvet?
Hur mycket grävde du ur under den gamla plattan?
Ifall vi gräver till grundsulan så får vi in 100mm isodrän. Ska räkna lite på hur mycket vi kan spara i kWh ifall vi lägger till 100mm till. Vi vill behålla takhöjden som den är nu (210cm)

Vi står och väljer mellan glasbetong eller fönster. Just nu lutar det åt ett fast PVC fönster för att det ska klara snö och fukt från marken. Tyvärr är ju leveranstiden ganska lång på fönster just nu pga semester.

Tänkte fräsa in elen i väggen var tanken, är det bättre i golvet?
 
Idag tog jag ner det sista av väggen som skulle öppnas för fönstret.
Det gick bra mycket lättare med slägga än med liten hammare.
Förberedde med att kapa ur en snitt med vinkelslipen för att få en brottanvisning i stenen och putsen på utsidan.
Fungerade över förväntan, var lite orolig att all puts skulle åka med när stenarna åkte bort.
Men det är väldigt lite puts som måste lagas, men det gör vi när fönstret är på plats.

Som avslutning så bar jag och frugan ut det som bilades upp tidigare i veckan, gick väldigt smidigt. 40min för 4kvm samt lite delar av väggen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Intressant! Kommer följas :)

Vad är det för tigersåg du kör med?
 
En dewalt av nåt slag.
Tillsammans med ett Hiltiblad för lättbetong etc.
Enligt instruktion ska den köras på snabbaste hastigheten men det händer Inte så mycket tyvärr, men nu är det löst på annat sätt.
 
fgo skrev:
Tack för alla råd!
Vilken isoleringstyp har du valt i golvet?
Hur mycket grävde du ur under den gamla plattan?
Ifall vi gräver till grundsulan så får vi in 100mm isodrän. Ska räkna lite på hur mycket vi kan spara i kWh ifall vi lägger till 100mm till. Vi vill behålla takhöjden som den är nu (210cm)

Vi står och väljer mellan glasbetong eller fönster. Just nu lutar det åt ett fast PVC fönster för att det ska klara snö och fukt från marken. Tyvärr är ju leveranstiden ganska lång på fönster just nu pga semester.

Tänkte fräsa in elen i väggen var tanken, är det bättre i golvet?

Grävde ur ca 35 cm inräknat gamla plattan. Markduk, Lecakulor som kapillärbrytande och avjämnande lager, 2x7 cm cellplast (den svarta sorten med grafit som isolerar lite bättre), armering med golvvärmeslangar, elslangar och drygt 10 cm betong. Jag har torrt under huset så jag var inte så ambitiös att jag använde Isodrän, åldersbeständig plast eller speciell Leca som suger mindre vatten.

Jag fräste också in ledningar kortare bitar, men det är slitigt, dammigt och besvärligt. Om ledningarna ska till andra sidan rummet var det enklare att lägga slangar under armeringen. Exempelvis för kablar till hemmabions bakhögtalare, datakablar och el som skulle till nästa rum.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.