Tips på isolering för källarväggarna:
Jag isolerade ena rummet hemma i källaren idag med Xella Multipor. Det är en slags väldigt porös lättbetong som limmas mot betongväggarna med tillhörande bruk.
Materialet har ett högt isoleringsvärde och är diffusionsöppet så du får en homogen murkonstruktion som andas.
Helt utan organiska material eller ytor där kallt möter varmt med kondens som resultat.
Sedan putsas ytan och målas med silikat.

Jag var liksom du inte så sugen på att laborera med luftspalter och uppreglade innerväggar.

Men dräneringen får nog högre prioritet just nu gissar jag!
 
Wow, grattis till huset. Har sneglat på hemnet i fem år efter något liknande utan att hitta något... Kommer säkert bli hur bra som helst när ni fått fixat det mest akuta (dränering osv) :)
 
Patrik Friberg skrev:
Tips på isolering för källarväggarna:
Jag isolerade ena rummet hemma i källaren idag med Xella Multipor. Det är en slags väldigt porös lättbetong som limmas mot betongväggarna med tillhörande bruk.
Materialet har ett högt isoleringsvärde och är diffusionsöppet så du får en homogen murkonstruktion som andas.
Helt utan organiska material eller ytor där kallt möter varmt med kondens som resultat.
Sedan putsas ytan och målas med silikat.

Jag var liksom du inte så sugen på att laborera med luftspalter och uppreglade innerväggar.

Men dräneringen får nog högre prioritet just nu gissar jag!
Vart köpte ni Xella plattorna någonstans? Hittar ingen återförsäljare.....
 
Tack för alla svar, jag erkänner att jag är novis och behöver all hjälp jag kan få.

Snittdjupet va jag helt ute och cyklade med, jag tittade på fel karta och snittdjupet för VATTEN va 50m... Ja, så kan det gå. Har haft bergvärme firman här för ett par veckor sedan och några 50m va det ju inte tal om utan snarare, som sagt 150m.

Xella låter intressant, detta får jag kika närmare på :)

Isoleringen kan jag ändå inte klaga på, även om den kunde vart lite bättre. Är nog till stor del lite mitt egna fel då jag ju rev ned alla 7st friskluftsintag i källaren utan någon begränsning i bara farten, så nu har jag tejpat över alla förutom 2st så luften ska kunna dra lite lätt genom hela bottenvåningen.
Anledningen till att det va 7st från början va för alla olika rum dom hade byggt i källaren. Nu är ju allt rivet och det är 70kvm öppen planlösning. Lyckas ligga på ganska stabila 40-50% luftfuktighet i alla fall och det känns ju bra.

Hade inte tänkt på det där med snön på taket innan det nämndes, kikade runt här i byn och alla nybyggda hus hade massor av snö och inte skymten av takpannor medan dom lite äldre kåkarna hade samma som mitt hus. Vet inte om det beror på att man eldar och stocken blir varm vilket smälter bort snön. Isoleringen tycker jag är duktigt tilltagen med sina drygt 40cm plus en extra matta av 10cm på det uppe på vinden.

Nu är all snö borta och istället för -18 ligger vi idag på +6 och inga el element är påslagna, luft/luft pumpen brusar ganska lugnt och värmen ligger på 21grader stabilt. Så jag hoppas detta kommer hjälpa förbrukningen en hel del.

Just nu så sitter jag för övrigt bara lugnt i båten och inväntar flera offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.