B
Mycket olika teorier och förklaringar.
Onekligen ett ämne värt att diskutera!

Finns flera anledningar. Antagligen vid vanlig drift. Eller om man tex kör vattenmantlad kamin och stänger före första radiatorn.

Eller hur man ska bygga rörsystemet.

En annan sak at att uttag av tappvatten minskar returtempen.

Frpgan är alltså. Var ligger de olika brytpunkterna.
 
Du läste inte vad jag skrev va?
D Daniel 109 skrev:
Nej. Om flöde inte debiteras gör det ingen skillnad. Om flöde debiteras blir det högre räkning.
 
B byron v2 skrev:
Var ligger de olika brytpunkterna
Normal sett kring 40⁰ diff mellan hetvatten & retur.
 
Fjärrvärme är ju en riktigt win win för ägare av verket. Man får betalt för elen. Man får betalt för värmen. Ju mer värme man säljer desto lägre temp får man tillbaka och kan då göra ännu mer el.
 
Claes Sörmland
Stockholm Exergi, fjärrvärmeleverantören i Stockholm tar betalt för förbrukat energi men man får också en bonus om man håller returvattnet under en viss temperatur, 50 grader C har jag för mig. Är ju logiskt, dyrt att pumpa tillbaka för varmt vatten till värmekällorna.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stockholm Exergi, fjärrvärmeleverantören i Stockholm tar betalt för förbrukat energi men man får också en bonus om man håller returvattnet under en viss temperatur, 50 grader C har jag för mig. Är ju logiskt, dyrt att pumpa tillbaka för varmt vatten till värmekällorna.
Det stämmer. I villkoren för företag framgår det hur tydligt som helst. Gränsen är vid 50 grader Celsius, inte Kelvin.
https://www.stockholmexergi.se/fjarrvarme/foretag/vadkostardetforetag/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.