Har precis fått tillträde till gammalt hus från 30-talet. Huset är helt tapetserat med en fruktansvärd strukturtapet, en med sågspån i. Nu är frågan- hur gör jag om jag vill ha en snygg tapet eller snygg målning på väggen, vi väljer det som är enklast beroende på denna j-kla tapet.

Har hört talas om:
- renoveringsgips-6mm
-renoveringstapet
-bredspackla
- ånga ner gamla tapeter
-ngt klister som tar bort gamla tapeter

nu är frågan- vad är enklast o ger bra resultat och hur gör man (gäller en nybörjare!)? :-/

tack för hjälpen från en mkt uppgiven nybörjare!
 
C
Jag skulle rekommendera att du åtminstone börjar med att blöta eller ånga tapeten rejält och se om den släpper efter ett tag. Många påstår att det är oerhört jobbigt att ta ner gammal tapet, vilket jag absolut inte kan hålla med om när de gäller de tapeter jag gett mig på iallafall (förutom vävtapet då...).
Om det inte funkar kan du ju ge dig på någon av de andra metoderna.
 
har ångat en del av tapeten idag men det tog sån tid!! och sen verkar det som om jag måste bredspackla iallafall så frågan är om jag kan köra bredspackling direkt på tapten istället isåfall- om jag kör den här metoden...men som sagt jag är ju helt ny på detta så allt tar ju tid för mig... :-/

är ej betula utan hans sambo som skriver detta :cool:
 
Jag använde en spackelspade och skrapade bort strukturen på tapeten. Sen så spacklade jag och tapetserade. Inget roligt göra, och det går inte fort.
 
tackar iallafall, finns nog inga genvägar men blev det snyggt? jag menar det såg inte ojämnt ut eller så?
 
  • Gilla
VincentDeo
  • Laddar…
Om du bestämmer dig för att skrapa ner tapeten så skrapa så mycket du kan först sen så skär i det som sitter kvar och blöt sen ett par gånger. sen e det bara till att skrapa ner. tråkigt? ja >:(ganska, men det blir bra med :D .glöm inte att bredspackla sen
 
usch nu har jag hållit på en hel dag och under tre väggar är det ngn sorts masonitskiva (heter ngt speciellt men jag kommer ej ihåg, dettaq är en utbyggnad från 70-talet) men det är inte bra att komma ner så långt för detta material suger ngt vansinnigt och i det andra rummet är det ngn gammal vägg med strå och ser ut som ngn sorts lera så hela väggen buktar...jösses vad jag kämpat men det blir inget bra för denna vägg är känslig ( går lätt hål i den så därför ser jag materialet under...förutom att den är ojämn lite som en gammal skånsk länga med strå och sånt i väggen :-/....så nu funderar vi på attt köra upp renoveringsgips ( 6mm's) i hela huset istället....vad tror ni som vet om detta? andra förslag emottagees mkt tacksamt ::)

tina via betula
 
Sådana här tapeter har jag också gett mig på. Det blev tapetklisterblandning och roller sedan bredspackel för att skrapa ner yttersta skalet och sågspånen. Tid tog det i alla fall. Sedan spacklade vi och satte ny tapet på väggen.
 
jag hade enbart bredspacklat ..varför först ånga och sen bredspackla..det finns väl ingen som helst logik i det.ristapeter bubblar sig inte så ofta som tunnare tapeter och skulle det göra det så är det bara att punktera den ,,som föregående sade.
folk är så rädda för att bredspackla men det är inte så farligt..dessutom är det roligt att lära sig nya saker..köp en BRED spackel dvs.40 -50 cm .Och en lite mindre ca 25- 30 cm som du får ner någorlunda i burken.du tar den lite mindre med en rejäl klick spackel och drar den nerifrån och uppåt med ett jämnt tryck och lagom vinklad för att nå upp så långt du kan med strängen.sedan gör du likadant uppifrån och ner.när du spacklat låt säga till att börja med 70 cm i bredd så kan du börja släta av med den bredare spackeln.ta bort all överflödig spackel med ett lättare tryck och brant vinkel tills du kan nästan skönja strukturen.men bara nästan.sedan upprepar du samma sak och om du är saktfärdig av dig så har du inte tid att gå tillbaka och rätta till eftersom det torkar fort på ytan utan gå bara vidare och slipa bort det över flödiga sen.har du bra fart och kan skönja mönstret bakom så är du rätt på det och behöver inte slipa något alls till nästa lager spackel...första lagret kan se avskräckande ut men det andra lagret får dig på bättre tankar och där använder du i stort sett bara dig av den stora spaden som du brer ut med mycket tunna lager i stora svepningar om 1-2meter... ;)LYCKA TILL
 
C
ikeahantverkaren skrev:
jag hade enbart bredspacklat ..varför först ånga och sen bredspackla..det finns väl ingen som helst logik i det
En logisk förklaring är att det kan bli betydligt snyggare resultat runt lister och dörr/fönsterfoder, ytterhörn, mm, att riva om tapetens struktur kräver ett tjockt spackellager. Eller helt enkelt om lagret med gamla tapeter börjar bli lite väl tjockt.
Men smaken är som baken, vissa är petiga med detaljerna, andra inte. Är man bara ute efter minsta möjliga arbetsinsats så... ;)
 
tackar för råden, men tyvärr så bubblade sig tapeten så det såg ut som en mkt stormönstrad strukturtapet istället....en massa avlånga blåsor på ca 7 cm nerifrån och upp längs tapeten och en 2-3 mm breda efter att allt torkat!! så detta var ju ingen höjdare, eller skall man iallafall ge sig på o spackla en gång till för att dölja blåsorna? för sticka hål på dem var liksom ingen idé för då drog jag bara med en massa stora sjok och det var riktigt mga blåsor per tapetvåd kanske en 20 stycken? nej vet inte om jag vågar chansa....annars gillar jag verkligen spackel :D man kan trolla med detta material.
 
Hade samma problem för ett tag sen... Tag en vattenspruta typ en sån du har till blommor, spraya några kvm låt stå 10 min... Sen nästan ramlar tapeten ner av sig självt... Detta kom vi på efter att ha ångat o en massa andra tips från en målare..
 
betula skrev:
tackar för råden, men tyvärr så bubblade sig tapeten så det såg ut som en mkt stormönstrad strukturtapet istället....en massa avlånga blåsor på ca 7 cm nerifrån och upp längs tapeten och en 2-3 mm breda efter att allt torkat!! så detta var ju ingen höjdare, eller skall man iallafall ge sig på o spackla en gång till för att dölja blåsorna? för sticka hål på dem var liksom ingen idé för då drog jag bara med en massa stora sjok och det var riktigt mga blåsor per tapetvåd kanske en 20 stycken? nej vet inte om jag vågar chansa....annars gillar jag verkligen spackel :D man kan trolla med detta material.
ja om du börjat riva i det så bubblar det nåt grymt för då är ytskicktet redan förstört..så då är det bara att hålla ångan uppe om man säger så..men med en oriven ristapet skall det inte vara några större problem..en halvt nerriven är MYCKET problem.

angående innehörnor så finns det latex. ;)
 
jaha jaha, nu är det iallafall bestämt att vi kör på renoveringsgips, huset är så gammalt så väggarna är ojämna (lite bubbliga) i sig....har provat blomspruta, ångmaskin, spackelspade, tapetrivare, -inga tapeter ramlar ner av sig själv :-[ men jag förstör nu bara väggen, på vissa ställen kommer lerväggen fram och på andra nyare väggar -masonitskivan.... husets förre ägare gjorde inget bra underarbete!! så jag ger upp!

tackar iallafall för alla råd!
 
Läst igenom hela tråden och herregud, vilket jobb! Vi har också ristapet som sitter på gipsskivor. Vi vill inte ha kvar denna fula ristapet (som dessutom luktar rök) - hur ska vi gå tillväga? Inser att det inte finns ett snabbt och enkelt resultat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.