BirgitS
En sån bild kompletterat med storlek bör räcka utmärkt som underlag till ett möte med en bra finsnickare.
 
M
O onetrickpony skrev:
Ja, men jag vill inte framstå som en okunnig människa.
Du är ju okunnig, om detta, annars hade du gjort det själv.
Det betyder ju inte att du är en okunnig människa i allmänhet.

Finsnickaren har ju sitt jobb för att du inte kan snickra, du har kanske ditt jobb för att finsnickaren inte kan ekonomi (eller vad du nu jobbar med).

Det är bättre att vara ärlig med det mot snickaren, då förstår hen bättre att det är läge att ställa frågorna på din nivå. Då blir båda nöjdare med resultatet.

Alla behöver vi hjälp ibland :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns det inte luftrenare att köpa?
 
tommib
O onetrickpony skrev:
Lådan är tänkt att användas som en luftrenare. Jag kan tänka mig att betala flera tusen för en snygg låda i bra material för ändamålet, så pengar är inga problem.

Dimensioner på ett ungefär: 30 cm höjd och bredd, 20 cm djup.

Fläkt, någon av dessa om det är rätt sorts fläktar: [länk]

Filter har jag inte tänkt tänkt ut än men jag tänkte köpa något bra partikelfilter och kolfilter från Tyskland. Kanske måste beställa det själv från en tillverkare. Tiden spelar inte så stor roll. Helst inom ett år.

Inspirationen är från bilderna.
Med de bilderna så finns det mycket mer att gå på. Du behöver nog fortfarande fundera ut vilket filter du ska ha och på vilket sätt allt ska monteras inne i lådan, eller ha tur och hitta en intresserad snickare. Egentligen är du ute efter en prototypingenjör eller liknande för att få ritningen först men en duktig och intresserad snickare fixar det garanterat lika bra. Frågan är vad som är lättast att hitta. Sen är det också eldelen men det kan man ev lösa genom att köra väggvårta och 12-24V så får du göra det själv.

Eller så köper du en färdig produkt. Som Marcussjogren säger så betyder inget av detta att du är en okunnig människa, bara att du är okunnig om just detta. Tyvärr innebär det också en rätt hög tröskel för att komma till en färdig produkt, oavsett om du ska producera den själv eller leja ut jobbet. Det är många detaljer att tänka på och frågan är om du inte blir mer nöjd med en färdig luftrenare från något större företag.

Om du vill gå vidare, bolla gärna idéer här. Det är ett intressant projekt och jag tror att du kan ro iland det om du bara anstränger dig och läser på. Och så vill vi se bilder. Alltid bilder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.