Billy_baver:
Absolut! Vi har redan nu hittat gammla mjölkkannor, kockumkastruller, sockerlådor i trä och tillochmed en säkert hundraårig gammal jordbruks kärra som låg nerpressad i jorden.
Jag älskar historia så det är jättespännande. :)
Försöker forska i historien men säljarna köpte det för att renovera och sälja så vi får inte så mkt info från dom.
 
Smart att blanda upp med torv istället för rosjord. jag visste inte att rosor ville ha lerjord (jag är rätt ny på det här med trädgård som sagt ;))

Jag bor i zon 2 (sthlmsområdet)

har googlat lite och sett att många av mina favoritväxter trivs i lerjord. Det är lite hoppingivande trots allt.
Behövs nog en del jordförbättring ändå för den leran är inte att leka med. Blir stora klumpar på stövlarna så man knappt kan gå. Skulle nog gå att dreja krukor med den...
 
Beroende på terrängen/topologin i din trädgård och runtomkring, samt hur väl dränerande marken är, så kan du behöva göra som jag - anlägga upphöjda rabatter mm.

Vi har också lerjord. Första plantan som jag satte var en ros. Jag gjorde enl "boken". Grävde ett hål och förfuktade genom att fylla det med vatten. Efter 3 dagar var det fortfarande vatten stående i hålet... Den rosen dog/frös bort första vintern.

Har man tät och stabbig lerjord och en lika tät alv inunder så funkar det inte överhuvudtaget att gräva ner några plantor. De drunknar. Då är det upphöjda bäddar som gäller. Jag brukar ta knappt ett spadtag ner i befintlig mark och vända på jorden uppochner. Ställa plantorna därpå med utbredda rötter. Sedan fylla på med vanlig plantjord. Slutligen kanta rabatten/planteringen med natursten. Lerjord är späckad med allt en planta behöver för i stort sett evinnerlig tid. Dock tycks det mig ändå som att rosorna liksom inte minst stödväxterna runtomkring uppskattar att få lite hästdynga varje år.

Vill du minska ogräsrensandet så är det markduk som gäller. Det tråkiga med det är dock att man inte kan ha vårlökar och perenner/stödväxter, eftersom de behöver ha tillgång till fri jord runtomkring. Det värsta ogräset när det gäller rosor är just gräs. Det är ett elände att försöka rensa (o)gräs inne bland alla taggiga rosstammar.

Har man tung lerjord så vinner allt man planterar på att man gör upphöjda bäddar. Även träd. Där blir det en till ytan större upphöjning, men då räcker det med någon dryg dm i höjd.

Vanliga vilda nyponrosor skulle inte jag sätta i en häck. De blommar med relativt små oansenliga blommor under kort tid, och de doftar nästan ingenting.
 
Mrs Strawberry skrev:
Försöker forska i historien men säljarna köpte det för att renovera och sälja så vi får inte så mkt info från dom.
Fråga grannarna! Många vet mer om sina grannar och deras hus än de själva vet. Mycket kan man också gissa själv och bekräfta med ett par spadtag. Var låg kökslanden och var fanns paradrabatten? Hur låg trädgårdsgångarna och var fanns komposthögen? Var växer nässlorna som störst?

Hittar man platsen för utedasset har man gjort ett fynd. Just där brukar finnas djupa lager ypperlig mulljord, som ni säkert har större nytta av på andra ställen. Jag har svårt att tro hela trädgården domineras av lerjord. Vi talar trots allt om ett ställe som varit trädgårdsodlat i generationer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.