Det är inte alla som vill ha det som du, Kurtivan. Själv slipper jag gärna kvitto när jag handlar för en hundralapp på ICA.
 
Så länge det är lag på att man ska erbjuda kunden kvitto så spelar det ju mindre roll vad man själv tycker.

Samma sak som att en fristående kortterminal måste ha kvittorullar som är märkta med "ej kvitto på köp" då det bara är en verifikation på att köpet har gått igenom och inte ett kvitto enligt lagen.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Du förstod kanske inte frågeställningen. Kurtivan vill inte få frågan om han vill ha kvitto eller ej utan vill bara att kvitto ska lämnas utan diskussion. Jag tycker det är OK att de frågar så jag har en möjlighet att utan att vara otrevlig slippa kvittot. Comprendo?
 
Måste det vara ett papperskvitto?

Om man har medlemskort så skulle man kunna få kvittona elektroniskt i slutet av månaden och skriva ut de man vill ha själv.
 
Krilleman
Sist när jag akut-handlade en kyl & frys på giganten så fick jag kvitto på mail i utlämningen. Collect @ store.
 
Lagen säger "Att man måste ta fram och erbjuda kvitto" lagen kan tolkas väldigt olika och om man bara lämnar ett kvitto tillsammans med växel eller i påsen m.m så är det inte säkert att kunden uppfattar det.

En kontrollant från SKV kan tolka att han inte blev erbjuden något kvitto och där får man anmälan om böter på sig. Stora delar i kassalagen är svår då det aldrig står något precis utan det är tolkningsfrågor.

Kvittot får vara i elektronisk format.
 
Förr fick man bara frågan när pizzerian ville veta om de skulle slå in i kassapparaten :)
Injonil du får kvitto för att du handlat, sedan får du göra vad du vill med det, det ingår liksom i själv köpet. Inget köp, inget kvitto.
 
fubar skrev:
Måste det vara ett papperskvitto?

Om man har medlemskort så skulle man kunna få kvittona elektroniskt i slutet av månaden och skriva ut de man vill ha själv.
Det tror jag ej, nu när lösningar som tex iZettle har kommit, där man bara får kvitto i form av ett e-mail.
 
Det blir ju knappast smidigare med kvitto via email om adressen inte redan är registrerad.

Vill du ha kvitto? Vad är din epostadress?

Martin-Yngve-Cesar-Kalle-Erik-UNDERSCORE-Niklas-Urban-KANELBULLE..
 
Därför e-kvitto inte riktigt slagit igenom. Kan tänka mig att det kan bli lite smidigare den dagen då NFC i telefonerna blir vanligare och smidigt. Lägga telefonen emot något och vips så får man kvittot.

Det är sedan kopplat till en app/hemsida där alla kvitton lagras och sorteras.
 
Detta är ju faktiskt en självklar lösning på "problemet".

Tex på ica så är man ju förstås medlem och drar sitt kort varje gång man betalar eller scannar. Ica kunde ju faktiskt skicka kvittot direkt till min mailbox och jag kunde få välja (i min kundprofil) om maskinen ska spotta ur sig ett papperskvitto eller ej. Att skicka kvittot till min mobil eller liknande är helt onödigt och någon NFC behövs inte för att identifiera mig eller skicka något heller.

Detta borde funka för alla affärer som har kundklubbar så den som tycker det är skitjobbigt att slänga ner ett kvitto i matkassen kan ju då välja ekvitto och glömma det hela helt i de flesta affärerna.
 
Inte helt genomtänkt att fråga "Vill du ha kvitto?" när man köpt maskiner för flera tusen där kvittot gäller som garanti. Men det går väl av bara farten. Kvitto ska man alltid ta, sen kan man kasta det själv senare om man vill.

Ännu jobbigare är "Är du medlem? Vill du bli medlem?" som alla butiker frågar numera.
 
mycke_nu skrev:
Det blir ju knappast smidigare med kvitto via email om adressen inte redan är registrerad.

Vill du ha kvitto? Vad är din epostadress?

Martin-Yngve-Cesar-Kalle-Erik-UNDERSCORE-Niklas-Urban-KANELBULLE..
Det funkar ju bra så länge det är en butik där man ändå automatiskt drar medlemskortet för att tjäna någon krona på det.

ingenaning skrev:
Inte helt genomtänkt att fråga "Vill du ha kvitto?" när man köpt maskiner för flera tusen där kvittot gäller som garanti. Men det går väl av bara farten. Kvitto ska man alltid ta, sen kan man kasta det själv senare om man vill.

Ännu jobbigare är "Är du medlem? Vill du bli medlem?" som alla butiker frågar numera.
Ett annat "problem" är då man handlar en kundvagn full med mat, toapapper etc samt EN elgrej. Ibland är garantin det kvittot med all mat etc.
På sistone har jag fått en lapp med separat garanti.

// Fucked Up Beyond All Recognition
 
M
På många kvitton verkar bläcket som används blekna väldigt fort och vissa kvitton från kassarullar som blir liggandes någon timma i solen blir helt svarta eller iallafall oläsbara. Medvetet designat för att självförstöra verkar det som...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.