C
P Pin skrev:
Jag tycker personligen att frågan är delvis felformulerad.
För alla är det inte priset/kostnaden som är det viktigaste.
 
C cpalm skrev:
För alla är det inte priset/kostnaden som är det viktigaste.
Så är det naturligtvis. Och för vissa är livslängd inte viktigt.
Men om pengar inte spelar mig någon roll gör det ingenting om jag får köpa nytt halvvägs, då har jag dessutom nya förhoppningsvis bättre produkter.

Om TS upplyser oss varför livslängden är viktig vet vi bättre och kan ge bättre vägledning.
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Men om pengar inte spelar mig någon roll gör det ingenting om jag får köpa nytt halvvägs, då har jag dessutom nya förhoppningsvis bättre produkter.
Det var precis det jag menade, men jag tror inte du förstod. Alla tycker inte att det är ett plus att "få" köpa nytt och fräscht då och då. Antingen att man inte vill sälla sig till slit- och slängekonomin, eller för att man vill minimera energin som behöver spenderas på saker som går sönder. Allt handlar inte om pengar.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr dålig erfarenhet av Electrolux.

Renoverade köket i radhuset för ca 8 år sedan. Köpte alla vitvaror från Electrolux. Under garantitiden gick diskmaskinen sönder 1 gång och frysen 2ggr. Efter garantitiden gick kylen sönder 1 gång. Min bror renoverade ungefär samtidigt och deras frys gick sönder precis efter att garantin gick ut.
Byggde hus som nu är ca tre år gammalt. Köpte Husqvarna på alla vitvaror (som är Electrolux egentligen). Lyckades då förhandla till mig 5 års garanti. Under dessa tre år har följande gått sönder: micron, frysen, ugnen och diskmaskinen (med fuktskada som följd).

Tror tyvärr att jag aldrig mer kommer gå på Electrolux igen.
 
  • Gilla
piotrkundu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var precis det jag menade, men jag tror inte du förstod. Alla tycker inte att det är ett plus att "få" köpa nytt och fräscht då och då. Antingen att man inte vill sälla sig till slit- och slängekonomin, eller för att man vill minimera energin som behöver spenderas på saker som går sönder. Allt handlar inte om pengar.
Håller med om att det är irriterande och tar energi när saker går sönder i förtid. Nu verkar TS istället ägna stor energi åt att hitta en produkt med längst livslängd. ;)

En annan parameter är hur enkelt det går att reparera produkten om flera år om det går sönder (nu skrev TS explicit att det inte skulle gå sönder, men om vi vill undvika slit och släng är ju det bra).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Miele ska vara bra, men kanske inte längre så pass bra att det motiverar priset jämfört med Siemens. Siemens, Bosch, Gorenje är samma koncern, med samma maskiner med olika fronter. Bra kvalitet i mitt tycke, har Siemens själv.

Sämst är Electrolux. Jag säger detta efter att ha plockat isär en spis och en diskmaskin från dem. Maken till smäcker konstruktion har jag inte sett någon annanstans.
Vad som blir allt viktigare är att man kollar var grejorna är tillverkade. E-lux tillverkas numera i Ungern med allt vad det innebär. Miele tillverkas (till största delen) i V-tyskland men har några smärre fabriker i Tjeckien och Ö-rike. Siemens envisas med smalare skåp, tyvärr.
 
engs
MrJay MrJay skrev:
Har själv Bosch 8 serien grejer hemma och har använt Siemens förbrukningsvaror (aktiv kolfläkt etc) som passar som hand i handsken - har inte behövt byta några delar ännu efter 6 år :)
Diskmaskin råkar inte vara en av dessa? Ute efter en ny diskmaskin nu och tittade på
BOSCH SMV8YCX01E Serie 8
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5531110

Men den har fått rätt uselt betyg på prisjakt, bara två st visserligen men inte vad man förväntar sig från vad jag antar är deras toppmodell?
 
A
engs engs skrev:
Diskmaskin råkar inte vara en av dessa? Ute efter en ny diskmaskin nu och tittade på
BOSCH SMV8YCX01E Serie 8
[länk]

Men den har fått rätt uselt betyg på prisjakt, bara två st visserligen men inte vad man förväntar sig från vad jag antar är deras toppmodell?
Omdömmena verkar vara relaterade till diskmedel och vatten
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
engs
electroluxaren skrev:
Omdömmena verkar vara relaterade till diskmedel och vatten
OK, tackar, ja den verkar fått lite bättre betyg på andras ställen och bara två är svårt dra nån slutsats om men det gör beslutet lite veligare... måste hem och kolla måtten samt om man kan återanvända fronten från IKEA Faktum som sitter där idag.
 
A
engs engs skrev:
OK, tackar, ja den verkar fått lite bättre betyg på andras ställen och bara två är svårt dra nån slutsats om men det gör beslutet lite veligare... måste hem och kolla måtten samt om man kan återanvända fronten från IKEA Faktum som sitter där idag.
Höjden kan krisa men ytterluckan skall passa. Beroende på fin sockelhöjd behöver du variohing eller inte
 
MrJay
engs engs skrev:
Diskmaskin råkar inte vara en av dessa? Ute efter en ny diskmaskin nu och tittade på
BOSCH SMV8YCX01E Serie 8
[länk]

Men den har fått rätt uselt betyg på prisjakt, bara två st visserligen men inte vad man förväntar sig från vad jag antar är deras toppmodell?
Just diskmaskinen är IKEA inbyggnads-toppmodell då jag inte ville krångla med fronter. Den funkar finfint med, aldrig något strul (y)
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag glömde naturligtvis bort Bosch i mitt inledande inlägg. Så om vi utgår att Bosch, Miele och Siemens tillhör det bästa man kan köpa idag i vitvaruväg. Vad är de svaga punkterna på kyl/frys resp spis? På kyl/frysarna kan jag tänka mig att det är kompressorn. Vad är den svaga punkten på spisarna?

// Bocken Bruse
En kollega menade att Miele var bra bra på "vattenmaskiner" (tvätt och disk) men att de annars inte hade några särskilda företräden. Detta när jag beklagade mig över kyl eller frys därifrån.
 
Hejhej!
Kickar liv i tråden igen.

Är det någon som har erfarenhet av tillverkaren Hisense?
Skall byta ut ugn och häll och just nu fanns det bra erbjudanden på detta märke men aldrig hört talas om det. Någon som har erfarenheter eller kunskap angående kvalitén eller tillverkningsland?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Husqvarna (Electrolux) ”Made in Sweden” verkar hålla bra. Våra kyl & frysskåp är från ca 2003 och fungerar bra fortsatt, vissa småservicar har förekommit relaterat till för dålig avfrostning (ska vara automatisk avfrostning på grejerna...).

Absolut inte gett upp på dessa maskiner än. Har en planerad insats på ett förmodat kasst avfrostningselement på frysen under närmaste tiden men det är en mindre grej.
De E-lux-skåpen är gjorda på fabriken i Mariestad.
Har själv en Huskvarnaspis från fabriken i Motala - enda irriterande kontinuerligt återkommande felet är ugnens tätningslist...
Kylskåpet är gamla AEG från fabriken i Vilshult.... SÅ gammal.
 
janwide
Vår 4-år gamla ASKO diskmaskin gav upp. 5 års garanti och inga problem enligt Gorenje. Efter ett stort antal mejl och telefonsamtal framkom det efter två veckor att de inte har något seviceombud i Örebro där vi bor.
Stor eloge till Elon Säljarn som efter ett samtal gav oss pengarna tillbaks så att vi kunde köpa en ny maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.