Braf skrev:
Hultafors kofot är vacker att se på och ännu skönare att använda. För många år sen så var jag på classe-i-sjön och kollad ekofötter och fick se nån sån där billighetsvariant för några tior och jag kunde inte förstå hur nån kunde köpa en sån: det var ju så uppenbart att den var värdelös. Vinkeln på spikutdragaren i 'klöven' var ju typ 30 grader, under vilken spik eller planka skulle man kunna få in den? Uppenbarligen bara användbar som klubba... Och bredvid den en Hultafors röd för flera hundra, vacker, dyr och åtråvärd.
Men för ett halvår sen var jag inne en akutvända igen på classe-i-sjön för att skaffa lite billiga grejer till att stressriva ett kök och hittar då en billig kofot med korrekt geometri. Funkade utmärkt, även om jag såklart hellre vill ha en Hultafors eller Gränsfors..
Jag stod och valde mellan en fin och en billig för runt 25 år sen på Bilema i Höör som det hette då.
Jag köpte den billigare.
Dock glömde jag packa upp den på bandet från kundvagnen så den slank liksom med helt oavsiktligt.
Vet inte hur den bättre varit men den billigare har fungerat till vad jag använt den till :)
 
alfamats skrev:
.....
Edit: Jo en till.Snabbtvingar på Byggmax,köpte 8 st.Efter 1 månad så var det 3 st kvar.Nu 3 år senare har jag 1st kvar som funkar.
Jag köpa 6 stycken snabbtvingar på samma ställe till mitt altanbygge, de var kanon första dagen innan plasthandtagen lossnade eller sprack ett efter ett, två veckor senare hade jag 1 fungerande kvar. Åkte tillbaka och reklamerade alla och fick nya.

Nu använder jag dem bara till finsnickeri där man behöver en extra hand, de klarar liksom inte hårda tag =)


Mitt sämsta köp är en sticksåg som jag köpte när Silvan la ner i Sverige. Den kostade mig visserligen bara 49 kr så jag hade inte väntat mig något annat, men sämre skit får man leta efter. Den börjar nästan brinna när man försöker såg i en trallbräda med nytt blad, till slut kan man inte hålla i den och det går fortare att ge fan i att använda motorn på den och rycka hela sticksågen upp och ner själv.

Köpte däremot en cirkelsåg från Lidl för många år sedan, vilket jäkla klipp. Den har jag nu monterad i ett bord som bordssåg.
 
En slipmus "CoTech" från CO. Sexti spänn typ, helt bortkastade. Den slipar lika bra (inte alls) på som av, men lever om mer på än av. Jag blir lika förbannad på mig själv som köpte den som på tillverkaren som lever av att slösa bort resurser på att tillverka skit som inte ens är tänkt att funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.