Hej
Tänkte så smått börja med mitt järnstaket att slipa ner det+måla med hammarlack.

Det är lite rostigt som ni ser på bilden och färgen håller på att flagna bort. Räknar bara med att göra en "grov" slipning, alltså inte få bort 100% av all rost, då hade jag behövt stå i år och dagar, haha. Bäst hade såklart varit att ta ner hela staketet och lämna in för blästring. men det finns inte riktigt pengar för det. Så jag börjar så smått själv i etapper.

Vad har ni kört med för maskin?

Tex
-Vanlig slipmaskin med slippapper
-Borrmaskin med sliptrissa/stålborste
-Vinkelslip med stålborste (har stor respekt för vinkelslipar så drar mig lite för det)

Sen en tilläggsfråga, jag funderade lite på miljöaspekten av det hela. När man slipar kommer det ju flyga färg-flingor överallt och hamna i gräsmattan. Tycker ni man ska lägga ut en presenning eller nått?

Rostigt metallstaket framför grön gräsmatta utomhus på dagen. Nedslitet och i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade använt vinkelslip med stålborste, enklast och snabbaste alternativet. Se till att ha täckande kläder och skyddsglasögon så ska det gå bra.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Är det så där rostigt kan du nog komma ganska långt med en vanlig färgskrapa.
Sen kör du som ovan förslag men bara där det behövs.
Då slipper du använda ett rätt farligt verktyg mer än du behöver.
Se till att skydda kroppen också, de kan släppa borst de där j-vla rondellerna.
 
Eftersom vinkelslip är ett sjuhelvetes verktyg att vara nära de gånger det går fel så hade jag nog valt det mindre farliga alternativet stålborste på skruvdragare.

Eventuellt färgborttagningsmedel om det skulle kunna funka att bara pensla på.

Hade lagt plast under för att samla upp så mycket som möjligt.
 
stålborsten till allt löst
färgskrapan för toppen
18V borrmaskin med diverse sliprondlar

inte så noga när ska kleta med hammarlack
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Färgskrapa och manuell stålborste. Hammarlack är som sagt förlåtande och det räcker att få bort det som är löst.
 
Jag hade kört med en satineringsmaskin.
 
S
Jag hade kört med ungarna 😁
 
S Sernando skrev:
Jag hade kört med ungarna 😁
Tror du man kan adoptera några barn och sen returnera dem när de blivit färdiga?
 
N naikon skrev:
Tror du man kan adoptera några barn och sen returnera dem när de blivit färdiga?
Kolla med HM om de kan upplysa dig om var du kan hitta billiga barnarbetare 😉😳
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
S
Några grannungar och lite pengar och glass så löser det sig nog 😁
 
R
N naikon skrev:
Tror du man kan adoptera några barn och sen returnera dem när de blivit färdiga?
Ja så länge det är under den lagstadgade reklamations tiden😀
 
C
Jag tycker det som funkar bäst är grovrengöringsrondell typ Scotch-Brite.
För ett sånt staket duger det bra med en sådan man sätter i en borrmaskin, helst nätdriven med högre varvtal.
 
Jag hade ett exakt likadant staket i samma skick som jag gjorde för 2år sedan. Färgskrapa med bra blad är bäst. Komplettera med stålborste i hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.