Hej!! Har en blandare med pinnbult som är fäst på detta vis. Är det något specialverktyg som krävs? Sett flera liknande trådar men ingen med just denna variant 🤷‍♂️..

Har försökt skruva på bulten samt att komma åt den ”taggiga ringen’ men det var för trångt med vanlig tång och mejsel 😕

Väldigt tacksam för tips!
 
  • Blandare fäst med pinnbult och taggig ring, behövande specialverktyg, trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[länk]
Tack! 😃 ser ju ut att vara det jag söker, men verkar bli trångt. Får kanske kapa rören eller söka efter varianter på verktyget. Tack som sagt!
 
Khashi Khashi skrev:
Tack! 😃 ser ju ut att vara det jag söker, men verkar bli trångt. Får kanske kapa rören eller söka efter varianter på verktyget. Tack som sagt!
Den är ledad, du kommer åt med denna. Lovar.

(Den är ditsatt med en sån)
 
Krilleman
En röris drar åt respektive blandare med en ledad blandarnyckel.
Det finns lite olika varianter beroende av tillverkare.

Det ser nästan ut som om din mutter har någon form av "splines" i förstoring enligt lila markering.

Skall du endast demontera blandaren så går det även bra att lossa på spårskruven vid röda pilen om möjligt.
Det är denna gängstången i mässing som går upp i blandaren och låser mot diskbänken i kombination med mutter i lila markering.

Vilken befintlig blandare har du?

Närbild på en blandares undre del med markerade muttrar och gängstång, tecken på korrosion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledad blandarnyckel för installation och demontering av kranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
(Den är ditsatt med en sån)
Högst tveksamt med tanke på att befintlig mutter verkar ha någon typ av "splines" enligt TS bild.


Mutter med splines på en bult som liknar en fordonsdrivaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påminner lite som en drivaxel på ett motorfordon:
Komponent liknande en drivaxel med insida splines och yttre kuggningar på en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den är ledad, du kommer åt med denna. Lovar.

(Den är ditsatt med en sån)
Krilleman Krilleman skrev:
En röris drar åt respektive blandare med en ledad blandarnyckel.
Det finns lite olika varianter beroende av tillverkare.

Det ser nästan ut som om din mutter har någon form av "splines" i förstoring enligt lila markering.

Skall du endast demontera blandaren så går det även bra att lossa på spårskruven vid röda pilen om möjligt.
Det är denna gängstången i mässing som går upp i blandaren och låser mot diskbänken i kombination med mutter i lila markering.

Vilken befintlig blandare har du?

[bild]

[bild]
Yes, splinesliknande ring längst in. Oklart vilken typ av blandare, men med två-handsrattar, ca 20 år säkert. Se bild.
 
  • Äldre två-handsblandare i badrum med spegel- och kakelbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
@Farstatjej90
Sist du inte ville kommentera rent felaktiga tips så ghostade du tråden.
Blir det samma nu? 🤔

@Khashi
Det ser ut att vara en "nonamne" blandare.

Försök att få loss den efter bästa förmåga.
Spårskruven är en bra start på den gängade mässingsstången.

Hur går det?
 
Krilleman Krilleman skrev:
@Farstatjej90
Sist du inte ville kommentera rent felaktiga tips så ghostade du tråden.
Blir det samma nu? 🤔

@Khashi
Det ser ut att vara en "nonamne" blandare.

Försök att få loss den efter bästa förmåga.
Spårskruven är en bra start på den gängade mässingsstången.

Hur går det?
Jag verkar bo gratis i ditt huvud, Vatette-krängaren. Jag brukar göra intryck i och för sig. Sägs det till mig i alla fall.
 
  • Arg
kulle
  • Laddar…
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag verkar bo gratis i ditt huvud, Vatette-krängaren. Jag brukar göra intryck i och för sig. Sägs det till mig i alla fall.
Nejdu, jag har alltid gjort rätt för mig i alla tider. Oavsett om jag hyrt mitt boende eller ägt det.

Däremot rekommenderar jag alltid det som fungerar och är lättförståeligt, och det skall tilläggas, det är av erfarenhet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
@Farstatjej90
Sist du inte ville kommentera rent felaktiga tips så ghostade du tråden.
Blir det samma nu? 🤔

@Khashi
Det ser ut att vara en "nonamne" blandare.

Försök att få loss den efter bästa förmåga.
Spårskruven är en bra start på den gängade mässingsstången.

Hur går det?
Du har nog rätt, det första tipset fungerade inte. Inte heller får jag ordentligt tag i spåret på mässingskruven utan att förstöra den vad det verkar.

Ser mer tydligt nu att det är en splines-grej, så ska kolla upp ett sådant verktyg och se ifall det löser sig.. kan ju inte finnas så många olika splinesliknande hylsverktyg 😅🤷‍♂️
 
Khashi Khashi skrev:
Du har nog rätt, det första tipset fungerade inte. Inte heller får jag ordentligt tag i spåret på mässingskruven utan att förstöra den vad det verkar.

Ser mer tydligt nu att det är en splines-grej, så ska kolla upp ett sådant verktyg och se ifall det löser sig.. kan ju inte finnas så många olika splinesliknande hylsverktyg 😅🤷‍♂️
Om du sätter på denna
https://verktygspresidenten.se/products/hylsa-gear-lock-djup-6-3-mm-1-4-9-mm

Eller denna kanske
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/multihylsa-38-2000046779

Kolla så du får rätt koppling till verktyget jag kollade inte om det är 1/4 eller 3/8.
Dubbelkolla också dimensionerna
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du sätter på denna
[länk]

Eller denna kanske
[länk]

Kolla så du får rätt koppling till verktyget jag kollade inte om det är 1/4 eller 3/8.
Dubbelkolla också dimensionerna
Tack, något liknande borde göra susen.
 
Det där ser ut som en sådan där mutter man ska knacka ner i ett hål och limma för att få ett gängat hål. Men den har använts som en vanlig mutter istället.

https://tappex.se/produkt/kd-mutter...ofil-rafflad-bct-micro/m6-kdmrk-20-a2-175728/

Förmodligen höll rörmokaren den på plats med fingret, en skruvmejsel mot sidan eller en näbbtång när han skruvade med plattmejsel i den gängade stången. Den kan nog fås bort på samma sätt.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Det där ser ut som en sådan där mutter man ska knacka ner i ett hål och limma för att få ett gängat hål. Men den har använts som en vanlig mutter istället.

[länk]

Förmodligen höll rörmokaren den på plats med fingret, en skruvmejsel mot sidan eller en näbbtång när han skruvade med plattmejsel i den gängade stången. Den kan nog fås bort på samma sätt.
Det satt egentligen ett plaströr över pinnbulten med mutterform längst ut och splinesgänga längst in. Den var nog tänkt att skruva bort den där muttern, men gick sönder när jag försökte skruva lös den. 🤷‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.