Förarbetet som tar tid. Ser man till att allt är slätt, utan springor, ojämnheter osv och att alla rör och genomföringar är korrekta så gick det snabbt. Vill minnas att det tog en dag för mitt på 8 kvadrat. Första gången jag gjort det.
 
Tack för svar. Är det en dag för en gubbe då?
 
Precis
 
Som tomtom skrev bör det inte ta mer än en dag. Jag tog det rätt lugnt, gjorde alla väggar ena dagen och golvet andra dagen. 7 kvadrat, 1 fönster, dubbla golvbrunnar.
 
Jag gjorde tätskiktet i helgen. Kiilto från kakeplattan.se efter rekommendationerna ovan. Man kan göra arbetet själv, men det är enklare att vara två när man är nybörjare. Specifikt så saknar man en hand att hålla rullen med när man står på trappstegen och ska fästa våden i överkant. Det tog mig 2 ggr 4 h. Anledningen att jag delade upp det var att man skulle göra en våd på golvet först när man hade väggnära brunn. Jag märkte att det inte var någon bra idé att trampa på golvfolien när limmet var blött.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Resonerade likadant när vi gjorde om vår tvättstuga. Kommer köra på Kiilto när vi river toaletten också.
Svarar mig själv sådär något år senare!

Nu börjar det bli dags för badrummet att byggas. Allt är utrivet och vatten & el är framdraget. Dock tvivlar jag på tätskiktet eftersom Kiiltos foliesystem ej är godkänt med den inbyggnadsblandare jag planerar använda!!

Vafals! Hur kommer det sig att många övriga (inkl Lip foliesystem) klarade sig men inte Kiilto..?! Synd att jag har 30m folie kvar bara...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Svarar mig själv sådär något år senare!

Nu börjar det bli dags för badrummet att byggas. Allt är utrivet och vatten & el är framdraget. Dock tvivlar jag på tätskiktet eftersom Kiiltos foliesystem ej är godkänt med den inbyggnadsblandare jag planerar använda!!

Vafals! Hur kommer det sig att många övriga (inkl Lip foliesystem) klarade sig men inte Kiilto..?! Synd att jag har 30m folie kvar bara...
Det är nog så att kiilto har valt att inte testa och godkänna sitt system tillsammans med din blandare bara.
 
Fast det är ju det här som blir så fånigt för för om vi nu mot alla tvivel föreställer oss att det blir en framtida skada och det beror på tätskiktsproblem just där så kan man ge sig sjutton på att det blir ett kryphål för försäkringsbolaget............Är det då inte en "godkänd" lösning så är det ju inte det och de kommer såklart att hävda att allt beror på det...........
Bara extrema ytterligheter men ändå.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Svarar mig själv sådär något år senare!

Nu börjar det bli dags för badrummet att byggas. Allt är utrivet och vatten & el är framdraget. Dock tvivlar jag på tätskiktet eftersom Kiiltos foliesystem ej är godkänt med den inbyggnadsblandare jag planerar använda!!

Vafals! Hur kommer det sig att många övriga (inkl Lip foliesystem) klarade sig men inte Kiilto..?! Synd att jag har 30m folie kvar bara...
Ta kontakt med kakelplattan.se!
 
Tack, men jag har redan tagit kontakt med Kiilto ;) som f ö bekräftar uppgiften... väntar på svar om orsaken
 
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det är ju det här som blir så fånigt för för om vi nu mot alla tvivel föreställer oss att det blir en framtida skada och det beror på tätskiktsproblem just där så kan man ge sig sjutton på att det blir ett kryphål för försäkringsbolaget............Är det då inte en "godkänd" lösning så är det ju inte det och de kommer såklart att hävda att allt beror på det...........
Bara extrema ytterligheter men ändå.
Nej så är det, det ska vara testat och godkänt.

Antar att det kostar en skaplig slant att få det testat... sen finns det ju en uppsjö av brunnar osv som kan användas så ska man testa alla grejer som finns så blir det nog för dyrt
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Kiiltos tätskikt är testat på initiativ av Tapwell och blev inte godkänt visade det sig. Kiilto ställde sig dock frågande till testet eftersom man själva inte varit inblandade i testet utan bara tillhandahållit materialet, så man vet inte säkert om det gjorts på rätt sätt. Oavsett är inte, och kommer inte, deras foliebaserade tätskikt vara godkänt med Tapwells inbyggnadsblandare på en överskådligt tid.

Jag uppskattar Kiiltos uppriktighet och ingen skugga faller på dem, men jag är inte helt söker på hur jag kommer hantera detta. Eventuellt får jag köpa ett nytt tätskikt....
 
I praktiken är det nog antagligen lika tätt som nå annat men dock ännu ej testat.......Tyvärr faller man ju då mellan stolarna då försäkringsbolagen endast är intresserade av testade produkter. Dock så ska det ju mycket till att det till att börja med ska bli en skada just där och sen att de dessutom börjar grotta i olika fabrikat och vad som är godkänt och inte. Det vete gudarna om de ens gör vid en skadebesiktning? De kollar nog mest på att allt är utfört enligt dagens regler och så är de nöjda med det.
Annars skulle de ju djupdyka i varenda fabrikat och se att ingen blandat nå "otillåtet".......
 
Hej,

Lyfter denna tråden för att fråga om någon vet vilket foliebaserat tätskiktssystem man ska välja för att det ska passa: Tapwells inbyggnadsduschar och blandare, golvstående badkarsblandare samt Både "vanlig" rund golvbrunn men också väggnära golvbrunn "avlång skena"?

Förslag på lösning av golvstående badkarsblandare mottages tacksamt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.