Hej!

Det finns flera trådar på ämnet, men jag kan inte säga att jag blir speciellt klok. Många sprider åsikter om SP/Länsförsäkringars prov, senaste från 2016, utan att ha läst eller förstått. Branschorganisationerna är naturligtvis upprörda å sina underkända medlemsföretags vägnar. Testmetoderna går att ifrågasätta, men faktum kvarstår att 8 stycken system klarade sig utan skador medan 12 blev underkända. https://www.lansforsakringar.se/got...kador/vattenskador/tatskikt/test-av-tatskikt/
LIP har blivit godkända i ett omprov som de själva bekostade där den märkliga fyrkantiga golvbrunnen inte användes. http://www.lip.dk/kontakt/uppfoeljning-av-lf-tester-med-sp-method-5111/?lang=sv
Finns det fler omprov?
Jag har en Unidrain golvbrunn av hörnmodell. Den är godkänd att använda tillsammans med 18 olika system: https://www.unidrain.se/teknik/systemgodkaennanden/. Alla av dem har inte instruktioner som visar hur man gör vid hörnmodell, utan enbart för raka väggmodeller, detta gör mig tveksam att välja dem.

Installationsprocess av golvvärmesystem med synliga värmeslingor och golvbrunn i ett ofärdigt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8+1 godkända av SP:
Ardex AB, Ardex Tricomsystem med Ardex 7+8
BASF AB/PCI Sverige, PCI VG2014
Bostik AB, Bostiks tätskiktsystem Wet room foil system (VT vF & VT gF)
Byggmax, Byggmax foliesystem för våtrum
CC-Höganäs Byggkeramik AB, CC Höganäs Foliesystem V12-3 och G12-3
Kerakoll Spa, Kerakoll foliebaserade konstruktion Kerablock TEX 750
Kiilto AB, Kiilto KeraSafe Folie System
Mira Byggeprodukter, A/S Mira Tätskiktsystem SE1
LIP Sverige AB, LIP Folie system 25

Av dessa är följande godkända av Unidrain:
Ardex AB, Ardex Tricomsystem med Ardex 7+8
Bostik AB, Bostiks tätskiktsystem Wet room foil system (VT vF & VT gF)
CC-Höganäs Byggkeramik AB, CC Höganäs Foliesystem V12-3 och G12-3
Kiilto AB, Kiilto KeraSafe Folie System
Mira Byggeprodukter, A/S Mira Tätskiktsystem SE1
LIP Sverige AB, LIP Folie system 25

Av dessa har följande instruktioner för hörnmodell:
Ardex AB, Ardex Tricomsystem med Ardex 7+8
Bostik AB, Bostiks tätskiktsystem Wet room foil system (VT vF & VT gF)
Kiilto AB, Kiilto KeraSafe Folie System
LIP Sverige AB, LIP Folie system 25

Så vad ska jag välja om jag vill göra jobbet själv? Ardex, Bostik, Kiilto, LIP, eller något annat?
Vilket system är enklast att jobba med för en som inte gör det fort, men noggrant? Priset är viktigt om allt annat är samma.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tjena.

Jag står lite i samma läge. Ska till att blåsa ut badrummet snart och sitter och kollar på just tätskikt .
Jag kommer förmodligen använda LIP av några anledningar:
De har alla komponenter som jag behöver (dock vanlig golvbrunn, inte hörn).
De är nu glädjande nog godkända av LF.
Det finns att köpa till vettigt pris hos min lokala bygghandel (tvärs över gatan) som kan ge mig tips och råd.
Verkar vara vedertagen produkt av fackmän.
Finns tydliga och (som jag tycker) bra instruktioner och filmklipp.

Så tänker jag

/Tobbe
 
  • Gilla
Jrosell
  • Laddar…
Tack! LIP verkar vara något av en favorit på forumet. Det är ett starkt alternativ. Men jag skulle gärna vilja höra från någon som kan jämföra olika alternativ.
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde huset -93 använde vi tunn röd tätning som vi målade på vanliga gipsskivor.
När vi gjorde om duschrummet tjugo år senare och rev allt, så var allt perfekt. Inte en tillstymmelse till fukt eller mögel.
Det jag vill säga är, noggrannhet är A och O, sedan spelar det någon egentlig roll vilket medel använder. Det som är viktigt är att kontrollera och följa fabrikantens anvisningar hur det ska göras
 
  • Gilla
anton9208 och 5 till
  • Laddar…
Jag gjorde badrum för 2 år sedan . Använde Kilto tätskikt. Jag satte det själv. Är man duktig att tapetsera funkar det fint. Fotodokumenterade alla moment noga . Köpte allt på Kakelplattan.se. Bra pris och förträfflig service!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det spelar så stor roll vad du väljer om du bara gör som det ska göras.
Men vill du vara riktigt säker så kör på något som fått godkänt i lf test, det är ju ingen nackdel att ha ett tätskikt som klarar stora rörelser.
Men nu tror jag inte du ska göra som lf och sätta upp tätskiktet på en skiva som ej är godkänd och i en konstruktion som inte är godkänd.
 
Jag använde byggmax senast och min bekant som hjälpte mig och är certifierad för våtrum sa att vilka leverantörer de olika komponenterna kom ifrån då han kände igen det direkt.

Det har utförts lådtester med redovisat resultat men personligen är jag lite kritisk till de testerna.
https://www.lansforsakringar.se/got...kador/vattenskador/tatskikt/test-av-tatskikt/

Att göra arbetet noga och korrekt är nog betydligt viktigare än vilket system som används.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Japp, det ska göras noggrant.
Jag läste precis igenom en annan rapport från SP som sammanfattar kunskapsläget: http://ri.diva-portal.org/smash/get/diva2:962920/FULLTEXT01.pdf
De refererar bland annat till en studie (”Våtrumsgolv med keramiska plattor på träbjälklag”), av faktiska fuktskador i badrum. Av 10 undersökta fall berodde samtliga på utförandefel. Varje badrum hade dessutom minst 3 utförandefel.
Jag blir ännu mer övertygad om att det är bäst att göra det själv...
 
  • Gilla
mahlvik och 3 till
  • Laddar…
En annan aspekt som tas upp i samma rapport är risken att bygga in fukt om tätskiktet görs på avjämningsmassa med för hög fuktnivå. Risken för hög fuktnivå finns vid tjocka skikt, de skriver om 40-50 mm. Jag har ca 35 mm som tjockast. Det är nog bäst att investera i en fuktmätare. <85% relativ fuktighet ska det vara tydligen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag körde kiilto i vårt badrum. Anledningen till det var att den var godkänd i provet du länkade i första posten samt att det fanns utförliga instruktioner på Youtube som visar alla moment. Kände mig mycket säkrare efter att ha tittat på dom!

 
Tingis Tingis skrev:
Jag körde kiilto i vårt badrum. Anledningen till det var att den var godkänd i provet du länkade i första posten samt att det fanns utförliga instruktioner på Youtube som visar alla moment. Kände mig mycket säkrare efter att ha tittat på dom!

[media]
Resonerade likadant när vi gjorde om vår tvättstuga. Kommer köra på Kiilto när vi river toaletten också.
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Jag använde Mapeis system från Hornbach. Bra instruktioner fick man med och i prisnivå med byggmax.
 
Likt Carniasb en bit upp i tråden använde även jag Kiilto, köpt på kakelplattan.se

Förvisso min enda erfarenhet men det gick alldeles utmärtk att sätta upp själv.
 
Använd något av de som är godkända tillsammans med Unidrain och lätt att komplettera om det saknas något. Jag har använt Bostik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.