Jag tycker nog inte att en mur passar till stilen på ert hus ::).Mur tycker jag passar bättre till putsade hus eller till andra husmodeller. Jag skulle nog satsa på det som du själv visar på bilderna eller det som Askenby visar.

Lycka till! :)
 
Ja, då får jag vara den som går mot strömmen helt och hållet då....jag föreslår en häck.  Jag skulle nog vilja att man inte såg så mycket rakt in i huset/trädgården. Sola på framsidan eller annat kanske inte heller är så kul, men det är ju mina tankar.
Om solen är på framisdan någongång, så vill man väl fika där, och gärna utan att känna sig som en apa i bur.

Alternativ till en låg trä/sten mur är låga buskar. Med buskar blir det mer levande, mer ombonat.
 
Det ligger mycket i vad Oline skriver. Behöver man extra skydd (barn, hundar) kan man med fördel sätta ett trådstaket som senare döljs inuti av häcken. Jag tycker personligen att ett trästaket blir alltför tungt för den lilla tomten och förtar synen av huset.
 
Hej VolvoSaab och Ford :) Har ni bestämt Er ännu?

Jag röstar för ett staket. Jag såg ett jättefint staket för en tid sedan men kan inte finna bilden igen... Det var i vart fall ett "västkuststaket" med snedsågade toppar...

Staketet behöver ju inte vara så där jättehögt... 90 cm kan ju räcka. Sedan kan ni ha lite solitära buskar här och var innanför staketet. De fungerar fint som "störning" för förbipasserande och därmed även insynsskydd. Då har ni samtidigt fri utsikt och stänger Er inte inne bakom en häck.

Här är en bild på ett hus som liknar Ert hus - med staket framför. Nu ligger det förstås ännu närmare vägen men jag tycker att det ser OK ut.

terndrup15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggtips:
Snickra ett enkelt staket ~ Staket / Grindar ~ Gör det själv ~ Vi i Villa
 
Hej igen,

Tack för era tips om staket och häckar! Vi har inte helt bestämt oss än, men jo, jag skulle nog säga att det lutar åt staket... Förutom tipsen i denna tråd har jag sett en del snygga staket i ett äldre bostadsområde, tänkte ta med mig kameran dit någon dag. Sen blir det väl till att försöka hitta något snicker/sågverk som hjälper till..

Förhoppningsvis kan jag posta någon bild på resultatet någon gång i sommar!
 
En totalt Off Topic fråga: vart köpte du ditt rullgräs och hur mycket betalade du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.