Ingen risk, detta ser styrsystemet till så att det inte sker.
Håller helt med dig jag skrev att man bör ha ett styrsystem för det om man skall ha 2 slingor.

Hur många dagar per år ger den andra slingan ger någon effekt som gör att investeringen i dyrare tank och styrutrustning betalar sig?
Kanske det är enklare och billigare att dom dagarna göra 1 brasa i kökspannan!

/Patrik
 
Säga vad man vill om externa plattvärmeväxlare, men dom grym effektiva.
VVX skall överdimensioneras en aning för att ta höjd för framtida interna beläggningar.
Jag har provat både och hade externsystem innan, men solvärmeslinga nu (en slinga).
Hade inga problem med skiktning i tanken med extern VVX. Nu har jag en tekniktank med solslinga dockad mot värmepump, kombipanna, uttag för golvvärme och radiatorshunt. Kan ju bara säga att jag har ett helskotta med skiktningen nu pga av alla anslutningar.
 
Pasta skrev:
Ingen risk, detta ser styrsystemet till så att det inte sker.
Håller helt med dig jag skrev att man bör ha ett styrsystem för det om man skall ha 2 slingor.

Hur många dagar per år ger den andra slingan ger någon effekt som gör att investeringen i dyrare tank och styrutrustning betalar sig?
Kanske det är enklare och billigare att dom dagarna göra 1 brasa i kökspannan!

/Patrik
Vet inte om man kan säga att styrutrustningen för 2 solslingor är speciellt mycket dyrare än en "vanlig" styrning. Skulle vara växelventilen då. Min styrutrustning kostade strax under 2000:- år 2004 och den elstyrda växelventilen 650:-. Då får du dessutom en styrning som varvtalsreglerar solfångarpumpen.

Om man får mer effekt i tanken med en andra slinga vet jag inte men man får definitivt ett snabbare system när det gäller VV-produktion.
 
Säga vad man vill om externa plattvärmeväxlare, men dom grym effektiva.
VVX skall överdimensioneras en aning för att ta höjd för framtida interna beläggningar.
Så du fick alltså fin skiktning med värmeväxlaren. Vad har du för erfarenhet av värmeförluster genom vvx:en som Yondalar skriver om? Det låter ju som ett argument för att välja slingor.

Nu har jag en tekniktank med solslinga dockad mot värmepump, kombipanna, uttag för golvvärme och radiatorshunt. Kan ju bara säga att jag har ett helskotta med skiktningen nu pga av alla anslutningar.
OK, jag kommer som sagt att koppla på en kökspanna. Däremot har jag fått rekommenderat att ta ut radiatorvattnet *utanför* tanken, från inladdningsröret, för att slippa vänta på att tanken ska värmas innan elementen blir varma. Kansk eminskar störmomentet av skiktningen något?

Nu har jag alltså tre olika vägar att välja mellan - en solslinga, två solslingor (kräver lite mer tänk/installationsjobb i komb med vedeldning?) eller vvx.

 
Nu har jag en tekniktank med solslinga dockad mot värmepump, kombipanna, uttag för golvvärme och radiatorshunt. Kan ju bara säga att jag har ett helskotta med skiktningen nu pga av alla anslutningar.
Vad beror problemen mest på tror du, antalet anslutningar och deras placering eller solslingan?
När har du problem vintertid under eldningssäsong och (eller) vid tappvattenvärmning från sol?
Det kan inte vara enkelt att få tre olika värmekällor att samverka och samtidigt plocka ut värme från två olika anslutningar och alla med olika temperaturer.

/Patrik
 
OK, jag kommer som sagt att koppla på en kökspanna. Däremot har jag fått rekommenderat att ta ut radiatorvattnet *utanför* tanken, från inladdningsröret, för att slippa vänta på att tanken ska värmas innan elementen blir varma. Kansk eminskar störmomentet av skiktningen något?
Störningen på skiktningen minskar något för att inflödet från laddkretsen blir mindre och tanken laddas med lägre hastighet. Detta kan också lösas genom att välja stora anslutningar på tanken.

Värmen kommer snabbare om du tar radiatorkretsen från laddröret, men då laddas å andra sidan tanken och tappvattnet något senare fast det är marginellt.

/Patrik
 
Rekomenderar starkt läsning av tidigare rekomenderade Klaus Lorenz (utan "t" om jag minns rätt), i synnerhet hans lic. men det finns kort versioner också. Jag tror att där finns beskrivet en koppling med ext. solVVX och inmatning på olika höjd mha termiska ventiler. De beskriver även hur man kopplar värmesystemet optimalt mot tanken (extrem optimerat innebär klaffrör men det är nog över kurs).
 
Så du fick alltså fin skiktning med värmeväxlaren. Vad har du för erfarenhet av värmeförluster genom vvx:en som Yondalar skriver om? Det låter ju som ett argument för att välja slingor.
Externa VVX används i huvudsak för att komplettera en ack.tank utan solslinga. Vid installation av ny anläggning (ny tank) så är väl intern slinga att föredra. Pga kostnader och material. Man slipper en extra cirk. pump, rördragning och plattVVX är ju inte heller precis gratis. Det här med förlusterna förstår jag inte, själva plattVVX är överlägsen kamflänsrör när det gäller värmeöverföring. Jag skulle också vilja ha en förklaring på detta. Är det flödena som stör tanken som avses?

Vad beror problemen mest på tror du, antalet anslutningar och deras placering eller solslingan?
När har du problem vintertid under eldningssäsong och (eller) vid tappvattenvärmning från sol?
Det kan inte vara enkelt att få tre olika värmekällor att samverka och samtidigt plocka ut värme från två olika anslutningar och alla med olika temperaturer.
Ärligt talat så tror jag snacket om en eller två slingor av mindre betydelse. Själva jagadet av kW med hjälp av optimeringar brukar oftast kosta mer än det smakar och syftar nog mest att stärka ens egna teknikego. Skitningsproblem beror på hur anslutningar är placerade med vilka flöde dessa stör själva skiktningen. Isoleringen på tank och rör är ju också viktiga.
Soltillskottet under eldningssäsongen är inte stort pga temp.skillnaderna på ved och sol är så stora.
 
Ärligt talat så tror jag snacket om en eller två slingor av mindre betydelse. Själva jagadet av kW med hjälp av optimeringar brukar oftast kosta mer än det smakar och syftar nog mest att stärka ens egna teknikego. Skitningsproblem beror på hur anslutningar är placerade med vilka flöde dessa stör själva skiktningen. Isoleringen på tank och rör är ju också viktiga.
Soltillskottet under eldningssäsongen är inte stort pga temp.skillnaderna på ved och sol är så stora.  
Jag håller med.
Om solfångarkapaciteten och accstorlek/utformning stämmer överens med varandra finns inget behov för två solslingor.

(Om acc däremot är mycket för stor för solkapaciteten kan det vara bra att ha en slinga högre upp.)
Finns det inget som rör om i acc så skiktar sig värmen uppåt i acc vare sig vi vill eller inte.
Vi får därmed nyttig värme i acctopp även från en nedre slinga.
En övre slinga får värme i toppen lite snabbare men jag vill påstå att slutresultatet blir ungefär detsamma i båda fallen.


Sen är det ju beroende på vad man vill få ut av sin solanläggning.
Det är ju ganska kul att styra och ställa med rör och regleringar till höger och vänster, men enkla lösningar fungerar ibland förvånansvärt okomplicerat och bra.
Jag för min del har solfångare i huvudsak för att minska elförbrukning för vv under sommaren, och sen kortas eldningssäsongen något.
Solfångare ska ses som ett tillskott.
Det spelar ingen roll hur du har gjort när solen går i moln.
 
Det finns ju tester som visar vad dom olika systemen ger.

Läste i en bok av C lorentz på bibloteket.

Någon kanske kan låna boken och slänga upp lite siffror så får vi svart på vitt
 
många bra fundering, men de olika systemen och placeringarna finns testade som nämnts, där för o nackdelarna är ganska så tydliga, men sen är det de individuella förutsättningarna som också skall med i bilden

dessutom tror jag att där också visades konsekvenserna av självcirkulation och värmeförluster i/pga anslutningarna (isolera o dra ansl neråt är grundprincipen)

ja det blir lätt för mycket anslutningar så att skiktningen, som ser så bra ut på papperet, ändå inte funkar så bra i verkligheten, men igen grabbarna i Borlänga har provat och jag tycker att resultaten är rätt tydliga

sen visar Klaus et al också konsekvensen/fördelen av en fyrvägare, vilket visar att man skall vara rädd om det varmaste vattnet

jag måste förtydliga mitt VVX - jag fick av nån anledning uppfattningen att det gällde en solslinga + vvx + en/två slinga/or i acken, dvs två vvx och det är inte bra med två dT:n

håller också med att en plattvvx är bättre av olika skäl än en slinga/or (rel billiga, sitter på utsidan, kan rensas, lägre dT osv), men det måste ju till en extra pump med kringutrustning och kringutrustning som jobbar ihop med andra sidan

sen var det detdär att hitta träffa rätt tempnivå på det växlade vattnet man leder in, och där har de (utdragna) slingorna en fördel, värmeväxlingen kommer av sig självt att ske till nivån under varma skiktet (och/eller över det kallaste)

men, skiktning när allt är ostört är mycket skarp, men flöden in/ut sabbar lätt (om felgjort) det hela, vilket kan leda till att de vad vi trodde förbättrande åtgärder tom kan göra att det hela blir sämre och det är rel lätt att förbättra/försämra en solfångares verkningsgrad med en faktor 3

men, dessa rillade Cu-slingor är ju så förbenat dyra så kanske det ändå lönar sig med en extern plattvvx,
jag har ej kollat upp totala deltaPris, känns som om vore värt besväret, ty som sagts, lullet (som jag på andra forum kallat "mässing") kostar ofta mera än det smakar och vad värre är ibland måste det till ett "ytterligare lull" till för att man jävlats med naturlagarna och vi, som sades, känner oss väldigt stolta när vi lyckats få det att fungera (lika bra som självcirkulation ;) - en panna, en ack och en enda ventil däremellan, se www.energifirman.com)

utveckling - det är när man kan plocka bort eller förenkla delar och ändå ha kvar funktionen
 
I nämnda avhandling visas klart att det lönar sig att optimera, utom i fallet med kapilarrörs VVX och klaffrör.
Kostnaden för optimerad placering av slingor är i princip obefintlig och samma sak  för fel utformade slingor resp. utdragna slingor.
Vid jämförelse med dubbla slingor mot enkla så måste man ta med kostnaden för solfångarna i beräkningen, den ökade soltäckningsgraden pga högre verkningsgrad/utbyte är värd lika mycket som motsvarande ökning av solfångararean för att nå samma täckningsgrad.

Vad menar Yondalar?
med dubbla solslingor kan man dessutom sänka solfångarens verkningsgrad finaste sommardagarna (när/om det kokar) och därmed överdimensionera solfångaren och vinna lite mera höst och vår, men nu kanske överkurs (jag har skrivit bl.a här på forumet om detta, tror jag), men det man gör är att så långt det går sommartid köra med varm retur till solfångarna o därigenom sänka verkningsgraden så att det inte kokar lika snabbt (nu gör inte partiell kokning så mycket, skall tåla det, men det låter på något vis fel ändå i mina öron)
Är det ett system byggd för partiellförångning du syftar på?
Den kokning och nedbrytning som sker i "vanliga" Svenska system är potentiellt skadlig för systemen, åter igen Lorenz.
 
Uj, vad mycket intressanta funderingar och argument. Vågar man be snällt om vilket system NI skulle välja av följande:

1. 750 l tank med en solsinga

2. 1000 l tank med två solslingor

3. 1000 l tank med extern värmeväxlare

Förutsättningarna är som sagt 6,7 kvm vakumsolfångare, värme från kökspanna på 17kW (teoretiskt). Med andra ord - dra slutsatsen åt mig utifrån denna diskussion :)

Tack för alla svar - lovar att inte bråka med fler frågor på ett tag. Tror jag...  ;)
 
Varför inte:
4. 1000 l tank med en solslinga?
Hehe still confused but on a higher level ;)
 
Med tanke på det befintilga systemet med kökspanna så tror jag att jag skulle välja en mindre acc.
Du ska rikta in dig på ett optimalt vvbsystem och inte sträva efter mycket accvolym i ditt fall.
Ett vvb systen behöver inte tusentals liter.

Vintertid vid värmebehov har du helt enkelt inte behov av stora accvolymer med din "klena" kökspanna.
Bekvämligheten vid eldning kommer att öka, ja, men du kommer ändå att få elda ungefär som nu.
Överskottet lagras i acc och blir lagom till vvb så det behövs inte större volymer för den sakens skull
(Framtida pelletsplaner fordrar inte heller stor acc.)

Är det inte så att om du ska fylla en tusenlitersacc vid vinterkyla så kommer det att krävas att du eldar dygnet runt.
(med fönstren på, glänt för det blir så jäkla varmt inne annars)
Och, ja just det.. varför ska vi då ha en stor acc?


Accvolymen blir viktigare när acc ska rymma husets hela dygnsbehov vid ett enda eldningstilfälle/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.