Det börjar bli dags att köpa in lite material nu.

Vi har bestämt att vi drar elen från toaletten som är vägg i vägg under förutsättning att vi kan se att billedaren går till jorden i propskåpet.

Samtidigt som detta blir draget så ska även nätverkskabel dras från samma utrymme och upp till ett litet serverskåp.

Följande står på inköpslistan :

EL
EKK 4G1,5 MM². UTV. Ø: 10 MM. Biltema(44897)
Skruvklammer 10 mm, 25 st. Biltema(44539)
VP-rör 16 mm, 2 m, Biltema(44061)
Jordat 4-vägsuttag, Jula(400549)


Nätverk
100 m CAT 6 Deltaco Nätverkskabel, Jula(924195)
RJ45 kontakter 10 st, Biltema(230960)
Flexslang 16 mm, osäker på om man ska välja proffs(463092) eller vanlig(44632) här?
Skruvklammer 14-18 mm 20 st Biltema(46424)
Nätverksuttag Schneider Exxact, Clas ohlson(36-4951)
Dosa/förhöjningsram Schneider Exxact(troligen den djupare på 35 mm), Clas Ohlson(36-4950)

Verktyg
Modulartång Biltema(26609)
Borrförlängare, Jula(181465)
Centrumborr 16 mm, 40 mm lång, Jula(181437)

Borr för betong finns redan.

Har vi fått med allt?
 
Vad ska du ha RJ45 kontakter till? ska du göra egna patch kablar?
 
elmont skrev:
Vad ska du ha RJ45 kontakter till? ska du göra egna patch kablar?
Elektrikerna som drog nätverk här satte ena änden av LAN kabeln i den infällda konsolen och den andra delen satte de RJ45 kontakt på som sedan sattes direkt in i router i skåpet. Min tanke var att man följde samma tillvägagångssätt.
 
Man sättet inte rj45 kontakter på den kabeltypen utan den ska anslutas i en patchpanel sen för din egen skull handla inte elmaterial på jula och biltema iallafall inte deras egna märken utan håll dej till Schneider eller annat känt märke
 
Redigerat:
Andreas_kalmar skrev:
Man sättet inte rj45 kontakter på den kabeltypen utan den ska anslutas i en patchpanel sen för din egen skull handla inte elmaterial på jula och biltema iallafall inte deras egna märken utan håll dej till Schneider eller annat känt märke
När jag frågade elektrikern så sa de bara att de använt oskärmad CAT6 och de börjar då i integrerade uttag och går till vars en rj45 kontakt och det har fungerat bra hitintills.

Jag förstår ju att det måste vara en solid kabel för att få dem att fästa i en rj45 kontakt så jag antar att det är detta jag måste leta reda på. De bör gå att montera på ett eller annat vis i själva uttaget, det är ju så som det är gjort idag och det fungerar bra.

Skåpet där routern sitter är väldigt litet, det finns inget patchskåp utan det ligger en 16 portars Netgearrouter där istället. Det står inget om Deltaco kabeln är solid eller ej men troligen är den solid.

Nej, jag försöker undvika Biltema och Julas agna grejer generellt men ibland är det inte så lätt att få tag på produkterna som privatperson så då får man ta vad som finns. Att beställa kablar på nätet är inget alternativ för mig.
 
Normalt sätter man uttag i bägge ändar och ansluter med "mjuka" kablar och nätverkskablar är solida. Det blir lätt glapp i RJ45 anslutet till solida kablar så det skulle jag avråda från. Vill du i alla fall sätta RJ45 direkt på nätvekskabeln måste du vara säker på att du köper rätt sorts "kontakt" då det ska vara en annan typ på solida trådar än på dom flertrådiga. Har man inte rätt typ av kontakt kan jag garantera att du kommer att få problem.
 
tommib
Varför är det inte ett alternativ att handla på nätet?

Vad gäller prylarna kan du köpa Elko på Jula och Scheider (och Elko) på Bauhaus. Håll dig till dem även om de kostar mer.

När det gäller flexslangen skulle jag verkligen rekommendera 20mm slang för att förenkla kabeldragningen. Jag skulle också rekommendera att du inte köper den på Biltema eller Jula. Det är otroligt stor skillnad på slang och slang, du kommer slita ditt hår med en dålig slang medan en bra gör jobbet enkelt.
 
tommib skrev:
Varför är det inte ett alternativ att handla på nätet?

Vad gäller prylarna kan du köpa Elko på Jula och Scheider (och Elko) på Bauhaus. Håll dig till dem även om de kostar mer.

När det gäller flexslangen skulle jag verkligen rekommendera 20mm slang för att förenkla kabeldragningen. Jag skulle också rekommendera att du inte köper den på Biltema eller Jula. Det är otroligt stor skillnad på slang och slang, du kommer slita ditt hår med en dålig slang medan en bra gör jobbet enkelt.
Min tanke har hela tiden varit att köpa så mycket märkes grejer som jag kan lokal och resten får jag ta vad som finns. Monteringen är tänkt att ske idag så jag hinner ändå inte beställa hem något nu så då får de bli Jula, Biltema, Class, Kjell, Bygg Max eller Optimera.

Flexslang som är 20 mm har jag redan som är från Biltema, den har fungerat utmärkt faktiskt. Men vad jag förstår så är 16 mm mer standard och i detta fallet ska det endast dras 2 TP kablar utan kontaktdon så det borde inte vara några större problem. Har ju även en väldigt lång fjäder att dra kablar med :)

Tack för inputen, jag ska försöka få tag på märkes grejer så långt det går.
 
elmont skrev:
Normalt sätter man uttag i bägge ändar och ansluter med "mjuka" kablar och nätverkskablar är solida. Det blir lätt glapp i RJ45 anslutet till solida kablar så det skulle jag avråda från. Vill du i alla fall sätta RJ45 direkt på nätvekskabeln måste du vara säker på att du köper rätt sorts "kontakt" då det ska vara en annan typ på solida trådar än på dom flertrådiga. Har man inte rätt typ av kontakt kan jag garantera att du kommer att få problem.
Hehe jo det där känner jag till, kommer ihåg ett LAN där vi fick sätta ihop våra kablar själv, troligen var det fel RJ45 anslutningar för det blev glapp i så gott som alla!

Men det verkar inte som att man märker ut vad det är för kontakter så i detta fallet får jag väll bara hoppas på att det fungerar. Gör de inte det så får det kontakteras om isåfall.
 
Jula säjer även Schneider
 
richardtenggren
Jag har kört PM flex i vår renovering, tyvärr så saknades det dryga metern när jag gjorde det sista inför det nya innertaket. Så jag fick lov att köpa slang på Biltema eller om det var Jula, för att kunna göra klart. Det är en betydlig skillnad, man får vad man betalar för helt enkelt, som i alla lägen;)
 
Mikael_L
snowjim skrev:
Det börjar bli dags att köpa in lite material nu.

Vi har bestämt att vi drar elen från toaletten som är vägg i vägg under förutsättning att vi kan se att billedaren går till jorden i propskåpet.

Följande står på inköpslistan :

EL
EKK 4G1,5 MM². UTV. Ø: 10 MM. Biltema(44897)
Skruvklammer 10 mm, 25 st. Biltema(44539)
VP-rör 16 mm, 2 m, Biltema(44061)
Jordat 4-vägsuttag, Jula(400549)
Det blir inte så snyggt.
EKLK, eller gärna EXLQ (tunnare) blir 10ggr snyggare och ger mer professionellt intryck:
http://www.clasohlson.com/se/Kabel-EXLQ-Plus/Pr490430005
elbutik.se och Bauhaus kan också ha.
Klammer borde du väl köra med TKK om de är synliga.
e1501995 8-12mm skruv och gula plugg om du har betongväggar.
https://www.elbutik.se/product.html/klemmi-klammer-tkk-5-7-v-18100st
Eller spikklammer om det är trä alternativt att du använder spikplugg i betong.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...abelinstallation/klammers/stalklamrar-402334/
http://www.clasohlson.com/se/Spikplugg-för-klammer/Pr211110025
 
Mikael_L
richardtenggren skrev:
Jag har kört PM flex i vår renovering, tyvärr så saknades det dryga metern när jag gjorde det sista inför det nya innertaket. Så jag fick lov att köpa slang på Biltema eller om det var Jula, för att kunna göra klart. Det är en betydlig skillnad, man får vad man betalar för helt enkelt, som i alla lägen;)
Nu var det väl VPrör här, inte slang.

Men annars håller jag med dig. Den enda vettiga flexslang jag har hittat i vanliga butiker på stan är på Bauhaus. De hade åtminstone förr en som inte alls var lika mjuk och sladdrig som alla annan skit som säljs. Den kändes faktiskt som PM-flex vanliga gråa.
Så där kan man kila in och känna och böja lite i de olika fabrikaten de har och välja den som känns minst sladdrig.
 
richardtenggren
Mikael_L skrev:
Nu var det väl VPrör här, inte slang.

Men annars håller jag med dig. Den enda vettiga flexslang jag har hittat i vanliga butiker på stan är på Bauhaus. De hade åtminstone förr en som inte alls var lika mjuk och sladdrig som alla annan skit som säljs. Den kändes faktiskt som PM-flex vanliga gråa.
Så där kan man kila in och känna och böja lite i de olika fabrikaten de har och välja den som känns minst sladdrig.
Under nätverk listar han biltemas flexslang;)

Tyvärr har vi inte Bauhaus här, men som du säger så är de billiga flexslangarna väldigt mjuka och sladdriga, vilket gör det svårare att dra i kabel jämfört med PM tycker jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.