Jag har nog hela Bruksbo-sortimentet från Rusta. Det finns bättre grejer, men inte lika prisvärda vad jag vet..
 
bokartony skrev:
Jag har nog hela Bruksbo-sortimentet från Rusta. Det finns bättre grejer, men inte lika prisvärda vad jag vet..
har du hela bruksbo sortimentet och är nöjd?
 
Redigerat:
vet inte varför men valet faller på makita om jag ska välja ett märke.
nyttjar inte maskinerna som ett proffs som kan knappt märke skillnad i kvalitet på dom finare märkena. Makita har det nog blivit av en slump!
 
Bruksbo? Prisvärd?

Nja, kan vel ikke si maskiner som holder 1-2 ganger med en presisjon som en full gris kan være noe. Det finnes definivt noe bedre, for det finnes ikke værre.........

Hele bruksbo serien koster vel totalt 2000?
 
Maskinparken består idag av;

Hilti:
TE6 Slagborr
Laser
Gipsdragare

Makita:
BTD 130 Slagdragare

Fein
Multimaster TOP

Dewalt
Gerkap 707

Festool:
2 st TS55
PS300
OF1010
CTM 22
CTL Mini
Rotex 125
Domino
Kapex
C12
T12
CS70
MFT1080/3
RTS400
CMS med fräsbord och sticksågs insats

Så som svar på tråden, Festool!
 
Jag kör följande:

AEG
Skruvdragare (den med avtagbar chuck)
Excenteslip

Metabo
KS54 Cirkelsåg
240mm vinkelslip
KHE24 Borrhammare

Blå Bosch:
Sticksåg GST85 (trökig)
Vinkelslip 125mm
Elhyvel
Borrmaskin

Övrigt:
Tamo laser
Dewalt 707 + bord
Makita tigersåg
Fein multimaster

Favvomärken är AEG, Bosch och Metabo.
Hatmärke är Dewalt (vet ej varför)
 
Redigerat:
Pja, har ju blivit en liten märkenisse jag oxå. Mycket tack vare detta forum... och de dära trådarna "Privatimport utanför EU" och "Import från UK".

Men iom att man är ganska ny inom området så sträcker sig inte erfarenheten inte längre än de maskiner jag brukar själv. Därför faller min röst på Makita.

Lite kul för diverse människor är ju intresserade av att handla bra verktyg. Det har ju blivit några sambeställningar.... härom sistens fastnade frisörn i saxen. Han fastnade för ett BHP452 set i aluväska. Vidare en arbetsledartjej som blev intresserad när jag gick hem genom produktion med en fin aluminiumväska med Makitatryck, "Oh, en sån vill dregglar ju min kille efter"....

Kul tycker jag :)

/Mattias
 
Visa kort. :cool:
 
Då klistrar vi UK tråden och tar bort FAQ:en som ändå ingen läser. Kul skrivet!
/Mattias
Matix skrev:
Pja, har ju blivit en liten märkenisse jag oxå. Mycket tack vare detta forum... och de dära trådarna "Privatimport utanför EU" och "Import från UK".

Men iom att man är ganska ny inom området så sträcker sig inte erfarenheten inte längre än de maskiner jag brukar själv. Därför faller min röst på Makita.

Lite kul för diverse människor är ju intresserade av att handla bra verktyg. Det har ju blivit några sambeställningar.... härom sistens fastnade frisörn i saxen. Han fastnade för ett BHP452 set i aluväska. Vidare en arbetsledartjej som blev intresserad när jag gick hem genom produktion med en fin aluminiumväska med Makitatryck, "Oh, en sån vill dregglar ju min kille efter"....

Kul tycker jag :)

/Mattias
 
Hilti om det ska slå, Paslode om det ska skjuta spik, Makita om det ska kapa/gera och Festool till allt annat.
 
ACME skrev:
Hilti om det ska slå, Paslode om det ska skjuta spik, Makita om det ska kapa/gera och Festool till allt annat.
Varför inte kapex?
 
ikeahantverkaren skrev:
har du hela bruksbo sortimentet och är nöjd?
Nja.. nöjd blir man väl aldrig. Men i brist på pengar funkar det ;)
 
Daniel_N skrev:
Varför inte kapex?
Makitan med ett teleskopstativ täcker mina behov och smiskar stjärt när det kommer till smidighet.
Kapexen är ruskigt fin men jag vet inte om jag skulle palla att släpa runt den + bord på jobb. Den tar även upp mer (värdefull) plats i bilen.
 
ACME skrev:
Makitan med ett teleskopstativ täcker mina behov och smiskar stjärt när det kommer till smidighet.
Kapexen är ruskigt fin men jag vet inte om jag skulle palla att släpa runt den + bord på jobb. Den tar även upp mer (värdefull) plats i bilen.
Men....har vi inte kommit fram till att festools har vi inte för att täcka egentliga behov? :) ;)
 
Daniel_N skrev:
Men....har vi inte kommit fram till att festools har vi inte för att täcka egentliga behov? :) ;)
Det tror jag knappast. Vi kan ha kommit fram till att Festool är ruskigt dyra, och har en tendens att skapa lösningar som gör att man hela tiden måste köpa en grej till för att få något att fungera som man vill. Har man plats kan man hitta riktiga saker som är bättre än Festools för samma eller mindre pengar (begagnade stora saker håller). Man får ibland betala ruskigt mycket för det lilla extra man får med Festool, så prisvärdhet kan diskuteras.

Dock, det Festool gör är bra, oftast extremt bra, och har man inte plats till stora otympliga prylar, så kan Festool vara den rätta lösningen.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.