BigR
Asch, vilken pessimism om tingen! Vi kan väl inte fortsätta att banka tvätten med sten och bräda vid älvkanten?

Jag valde värmepumpstumlare och tvättmaskin med automatisk dosering av tvättmedel. Båda uppkopplade på nätverket. Hoppas och räknar med problemfritt ägande som alltid förr med mina Bosch.
 
torbeno torbeno skrev:
Du vet inte hur en induktionshäll fungerar eller? Den skiljer sig radikalt från glaskeramik.

Om du bara utgår ifrån dina egna maskiner och dömer utifrån det så kan man ju resonera som du gör. Jag har över 8 000 reparationer av vitvaror som stöd för det jag skriver ...
Jag och alla mina kollegor har värmepumpstork, induktionshäll och självavfrostnade frysar.
Visst gör jag det men det är ingen teknisk utmaning att konstruera induktionshällar som inte går sönder stup i kvarten då drivningen består av gammal beprövad teknik som massproduceras något alldeles vansinnigt till lågt pris i decennier (det finns ju utmaningar t.ex. kylningen vilket är en produktutvecklingsfråga). Att sedan tillverkarna kanske inte behärskar tekniken (eller ej bryr sig) må ju va hänt. Kanske bättre om gamla Ericson power modules sålde induktionshällar?? ;)

Däremot hävdar jag att det inte är fallet på samma sätt med VP i torktumlaren som det egentligen handlar om. Där ska det dit mera fysiska komponenter som dels kostar pengar på ett annat sätt än en komponent på ett kretskort, och dels måste de ha en väldigt hög kvalitet för att hålla länge. En halvledarswitch eller ett el-element som arbetar under rätt förutsättningar håller väldigt länge.

Men det är klart, det går ju att bygga torktumlare med el-element där elementen går sönder också! Det är bara lite svårare!

Dela gärna med dig av din erfarenhet och berätta gärna mer om vad som brukar gå sönder, det vore intressant, men man ska ju komma ihåg att felutfallet i fält inte alls bara är ett resultat av vilken teknik man valt!!

Min poäng var och är att allt annat lika (ambition/direktiv, kompetens, tid för utveckling och utprovning etc) så är sannolikheten högre att torktumlaren utan VP kommer hålla längre än den med. Den är också billigare i inköp och vid ev. rep.

Detta hindrar naturligtvis ingen att sälja en torktumlare utan VP som går sönder och en bra med VP som håller, eller omvänt. Men det illustrerar ju bara varför man måste kunna skilja på generella skillnader mellan olika teknik och specifika tillämpningar (produkter) av den.
 
BigR BigR skrev:
Asch, vilken pessimism om tingen! Vi kan väl inte fortsätta att banka tvätten med sten och bräda vid älvkanten?

Jag valde värmepumpstumlare och tvättmaskin med automatisk dosering av tvättmedel. Båda uppkopplade på nätverket. Hoppas och räknar med problemfritt ägande som alltid förr med mina Bosch.
Coolt. Vad kan man göra via nätverket?
 
BigR
martin43 martin43 skrev:
Coolt. Vad kan man göra via nätverket?
Har inte undersökt den funktionen, kom "på köpet" sas. Antar att man starta, push-notiser när program klart, info om återstående tid etc. Har inte installerat maskinerna ännu.
 
Griffeltavlan
BigR BigR skrev:
Asch, vilken pessimism om tingen! Vi kan väl inte fortsätta att banka tvätten med sten och bräda vid älvkanten?

Jag valde värmepumpstumlare och tvättmaskin med automatisk dosering av tvättmedel. Båda uppkopplade på nätverket. Hoppas och räknar med problemfritt ägande som alltid förr med mina Bosch.
Vi har en Bosch i-dos som är ca 2 år.
Fel redan med att den varnar att tvättmedel o sköljmedel är slut. Gjort rent behållaren ett flertal gånger utan resultat. Den varnar även då och då att vattenkran är avstängd..

så aldrig mer I-dos för oss.
 
BigR
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Vi har en Bosch i-dos som är ca 2 år.
Fel redan med att den varnar att tvättmedel o sköljmedel är slut. Gjort rent behållaren ett flertal gånger utan resultat. Den varnar även då och då att vattenkran är avstängd..

så aldrig mer I-dos för oss.
Du ska ju fylla på, inte rengöra. Rengöring är ett annat meddelande ;).

Skämt åsido låter det tråkigt. Vad har du för modell?
 
Vi hade idos i förra huset och fick garantireparation på några gummipluppar som lossnade och släppte ut tvättmedlet på golvet. Väldigt märkligt ställe att ha hål i tanken på, och utan nytta.. Det var bekvämt med idos, men jag skulle inte köpa det igen.
 
Griffeltavlan
BigR BigR skrev:
Du ska ju fylla på, inte rengöra. Rengöring är ett annat meddelande ;).

Skämt åsido låter det tråkigt. Vad har du för modell?
WAT börjar nuffrerna på i alla fall.
 
BigR
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
WAT börjar nuffrerna på i alla fall.
Då är det en serie 6 från 2016 gissar jag.
Har ni fått ngt förslag på kostnad eller går det på garanti?
 
Griffeltavlan
BigR BigR skrev:
Då är det en serie 6 från 2016 gissar jag.
Har ni fått ngt förslag på kostnad eller går det på garanti?
Stämmer på serie 6.
Nä dom skulle ut och kolla sa dom på telefon för 1500kr sen timkostnad på de. Jag sket i de, den fungerar ju och tar medlen men de bara är att den blinkar. Kollar dos-facken ofta så :D
 
A
3-års reklamationsrätt på ursprungligt fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.