Bob_the_builder
Om det står Falu rödfärg på burken och den har den traditionella loggan så kommer pigmentet från Falu koppargruva.
 
hur mycket koppar är det då i pigmentet ?
 
Bob_the_builder
Ingen aning. Mycket lite gissar jag.
 
Bob_the_builder
Joukko skrev:
Kan Rustas Faluröd färg funka bra? [länk] Kostar ju 125kr/10l

Jocke
Det är jag övertygad om.
 
Rusta är ju inte direkt kända för sin fina kvalité... Annan färg från Rusta innehåller mer lösningsmedel än andra märken, kräver fler strykningar eftersom den än tunnare & täcker sämre etc, etc. Har inte provat deras Rödfärg men det torde vara liknande. De billiga färgerna blir i längden de dyra. När man ska måla om sitt hus borde det vara självklart att satsa på kvalité, det är ju inte något man vill göra om nästa år igen!
 
Bob_the_builder
Jag hade nog varit böjd att hålla med om frågan hade gällt någon annan färg än just Faluröd. Den måste, som har framgått tidigare i tråden, vara gjord enligt ett visst recept för att få bära namnet "Falu Rödfärg". Därför tror jag inte att det spelar någon roll vem som tillverkat den eller vem som säljer den.
 
Om man har tänkt sig att sprutamåla med Falu rödfärg (Amber lågtrycksspruta tryck 2-3 bar) ska man då späda ut färgen, och isåfall vilka proportioner?
 
rambler skrev:
Om man har tänkt sig att sprutamåla med Falu rödfärg (Amber lågtrycksspruta tryck 2-3 bar) ska man då späda ut färgen, och isåfall vilka proportioner?
Citat från Stora Enso:

"Falu Rödfärg tillverkas både som handstrykningsfärg och sprutmålningsfärg. När det gäller sprutmålning, kan en lågtrycksspruta användas, typ Volumair turbinspruta, med munstycke 2-2,5 mm eller högtrycksspruta med 10 ­ 20 bar och munstycke 1­ 1,2 mm."

Det är alltså två olika recept på färgerna.
 
Beckers Äkta Faluröd färg då? Är det något att ha?

Jocke
 
Bob_the_builder
Samma sak där - same shit, different name. Jag är övertygad om att den funkar lika bra som något annat märke.
 
jag har målat mitt hus med falu röd färg från rusta, det var inget som helst fel på den. Målade mitt vedskjul med falu rödfärg från alcro, ser faktiskt ingen skillnad på dem, förutom priset då förstås....

MVH Anders
 
Det skall stå: Äkta Falu Rödfärg på burken. Detta garanterar dock endast att färgpigmentet är äkta. Blandningen är nåt annat... Jag köper dock med linolja i!
Både för träskyddet och för att färgen inte skall "smeta" av sig. Rödfärgen på Byggmax är billig och funkar bra, tycker jag...
 
Om huset varit målat flera gånger med Falu röd färg så borde det har trängt in bra i virket. Borde det inte då kvitta vilket märke man kör med sedan?

Det börja luta mot Rustas färg, fast jag skulle vilja veta vad den innehåller mer. Den kostar nu 110kr/10l

Jocke
 
Rustas Faluröd ÄR helt ok. :D
Vi har målat sommarstugan med den och det funkade jätte bra. 8)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.