Det finns ju en del att välja mellan.

Jocke
 
Märket "ska" vara "Stora trading AB, Falu rödfärg". Utan tillsats av linolja. Jag skulle välja Falu ljus, som är den genuina orginalfärgen.
 
De träskyddande substanserna borde finns i alla linoljor oavsett märke....
Det finns dock andra egenskaper så som torrfällning etc som kan vara intressanta
Jag kokade egen rödfärg vid målning av lada enlig följande:2 kg järnvitriol
50 liter kokande vatten
2 kg finmalet rågmjöl
8 kg rödfärgspigment
Ingredienserna skall tillsättas vid vissa specifika tidpunkter....
 
henrik_R skrev:
De träskyddande substanserna borde finns i alla linoljor oavsett märke....
Det finns vad jag vet två tillverakre av Falu Rödfärg; Stora Enso i Falun och Teknos i Tranemo. Teknos tillverkar åt andra märken tex Flügger och Alcro.
Stora Ensos färgpigment baseras på rödmull från slagghögarna runt Falun och innehåller naturligt hemskheter som bly och andra "träskydd". Teknos använder industriellt framställd rödmull, där blyet är ersatt av andra metaller (tror att det är krom..?)
Vissa säger att Stora Ensos färg är bäst, vilket säkert stämmer, men kvaliteten på virket spelar lika stor om inte större roll.
 
Eleanor skrev:
Jag skulle välja Falu ljus, som är den genuina orginalfärgen.
På 1700-talet var "Falu Ljus" vanlig, men originalet är trots allt "Falu Röd"

http://www.falurodfarg.se/kulorer.cfm

Många hus blev målade på eget kok och då hade man inte tid att vänta på att färgen svalnade utan målade direkt med varm färg. Det ger en ljusare ton än kall färg.
 
Var kan man köpa färgen från Stora Enso?
Sen undrar jag om man ska bara borsta bort det gamla eller ska man köra med högtrycken + något medel?

Jocke
 
Joukko skrev:
Var kan man köpa färgen från Stora Enso?
Sen undrar jag om man ska bara borsta bort det gamla eller ska man köra med högtrycken + något medel?

Jocke
http://www.falurodfarg.se/bestall.cfm
Skickas med Schenker. Betalas med faktura i efterskott.

Inte högtryckstvätta! Slamfärger är öppna och du kommer att dränka träet med vatten.
Vanligtvis borstar man av fasaden med en piasavakvast eller vanligt grov sopborste. Det räcker för det är bara den färg som sitter löst som skall bort. Den nya färgen förenar sig med den gamla som hänger kvar.
 
Johan Gunverth skrev:
[länk]
Skickas med Schenker. Betalas med faktura i efterskott.

Inte högtryckstvätta! Slamfärger är öppna och du kommer att dränka träet med vatten.
Vanligtvis borstar man av fasaden med en piasavakvast eller vanligt grov sopborste. Det räcker för det är bara den färg som sitter löst som skall bort. Den nya färgen förenar sig med den gamla som hänger kvar.
Teknos tillverkar väl i stort sett lika bra Faluröd färg som Stora Trading eller? På Flügger kostar det ca 180-190kr för 10liter. Det blir ju lite billigare jämfört med 290kr/10l.

Jocke
 
Joukko skrev:
Teknos tillverkar väl i stort sett lika bra Faluröd färg som Stora Trading eller?
"Därom tvistar di lärde". ;D

Di lärde anser att de naturliga gifterna i den äkta färgen ger den fördelar vid extrema mögelrisker, typ som år 2000. Samtidigt schabblade Stora Enso med vetemjölet något år då det var mögelsporer i detsamma.
 
Joukko skrev:
Sen undrar jag om man ska bara borsta bort det gamla eller ska man köra med högtrycken + något medel?

Jocke
bara börsta bort det gamla faluröd som sitter löst ...
gaia
 
Mr_T skrev:
Vi tänker måla om huset med Falu ljus.
Ska man ha med eller utan linolja och varför?
Var är den billigast? Verkar som om Gysinge är 50 lappen billigare än [länk] men det kanske finns andra?

Tack,oT
Utan linolja är ju vackrast, men den skillnaden ser du bara om huset står jämte ett som är målat med linoljestärkt färg. Dessutom bara i kvällsljus. Linoljan binder färgen tillräckligt för att den inte skall färga av sig om man stöter emot väggen.
 
Johan Gunverth skrev:
Utan linolja är ju vackrast, men den skillnaden ser du bara om huset står jämte ett som är målat med linoljestärkt färg. Dessutom bara i kvällsljus. Linoljan binder färgen tillräckligt för att den inte skall färga av sig om man stöter emot väggen.
OK, tack!
Det är alltså ingen skillnad i förmågan att skydda träet, hur länge färgen sitter kvar eller under själva målningen? Att rödfärgen färgar av sig om man kommer åt den ser jag inte som något problem i vårt fall.

/T
 
Bob_the_builder
Johan Gunverth skrev:
Det finns vad jag vet två tillverakre av Falu Rödfärg; Stora Enso i Falun och Teknos i Tranemo. Teknos tillverkar åt andra märken tex Flügger och Alcro.
Stora Ensos färgpigment baseras på rödmull från slagghögarna runt Falun och innehåller naturligt hemskheter som bly och andra "träskydd". Teknos använder industriellt framställd rödmull, där blyet är ersatt av andra metaller (tror att det är krom..?)
Vissa säger att Stora Ensos färg är bäst, vilket säkert stämmer, men kvaliteten på virket spelar lika stor om inte större roll.
Det här tror jag är en missuppfattning. Tranemo rödfärg (som tillverkas av Teknos) har samma pigment som all annan färg som kallas Falu rödfärg. Det är det man kan köpa på www.falurodfarg.com.
 
Bob_the_builder skrev:
Det här tror jag är en missuppfattning. Tranemo rödfärg (som tillverkas av Teknos) har samma pigment som all annan färg som kallas Falu rödfärg. Det är det man kan köpa på www.falurodfarg.com.
Nja. Att Teknos tillverkar modern rödfärg, det vet jag. Den tillverkas av kemiskt framtällds rödmull. Stora Ensos av slaggrester.Möjligtvis att det har tillkommit fler tillverkare.

Källa: Flügger, som köper sin rödfärg av Teknos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.