Hej!

De här sitter på baksidan av vårt garage och behöver bytas. Förutom att luckorna är trasiga så kärvar det väldigt när man ska skjuta in stickproppen.

Som synes så är de "infällda" i listan bredvid, så jag vill gärna hitta samma modell eller åtminstone samma storlek. Storleken på tvåvägs-dosan är 128 x 80 mm (BxH), envägs-dosan är 65 x 80 mm.

Har förstås googlat men inte hittat (svårt att söka på storlek). Är det någon som känner igen modellen?

Öppen eluttagsdosa på röd vägg, trasig lock, exponerad kabel, säkerhetsrisk, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grå låda med IP-klassificering, monterad på en röd träläkt intill en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Fredrik
 
MultiMan
Jag vet inte exakt märke, men modeller med just det utseendet sälja av allehanda oseriösa lågprishandlare och med tanke på hur plasten krackelerat och fallit sönder är det troligen ett uselt lågprisuttag.

Jag rekommenderar byte till Elko Admiral eller annat Elko utomhusuttag. Alla är av hög kvalitet. Admiral har bl a fördelen att locket skyddar mycket bättre mot regn än de vanliga raka luckorna.

Edit: Här har du liknande Kina-tillverkat som jag personligen aldrig köpt: https://www.amazon.se/greate-Ytmonterat-våtrum-2-vägs-gångjärnslock/dp/B09M75HKWH
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Edit: Här har du liknande Kina-tillverkat som jag personligen aldrig köpt: [länk]
De där ser ut som en serie som Biltema iaf sålde förut. Jag har, när det begav sig, monterat ett antal sådana och de är inte helt förkastligt dåliga. Visst, de är lite pilliga, men har hållit bra.

Nu vet man ju inte vad man får när man köper billighetsprodukter eftersom de ändrar specifikation varannan månad, och när märkesuttagen både är bättre och inte är så fasligt dyra så håller även jag mig numer enbart till dylika.

Och gillar man inte Elko amiral (vet inte om jag fick feeling när jag såg det) så finns ju alltid Schneider Aqua Stark.

Vit, dubbel väggströmbrytare med på-och-av-funktion, vanlig i hushåll och kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad tror vi om:
[länk]
?
Den är det. Totalt kass att koppla in. Satsa gärna på något bättre typ Schneider eller Elko.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De där ser ut som en serie som Biltema iaf sålde förut. Jag har, när det begav sig, monterat ett antal sådana och de är inte helt förkastligt dåliga.
Nej, för en gångs skull har du faktiskt fel .
De är helt och totalt förkastligt urusla, och borde aldrig tillverkats.

Det är väl samma Kina fabrik som tillverkar dem, men de säljs genom lite olika kanaler och under lite olika namn, bl.a Malmberg väljer att sänka sitt rykte genom att sälja dessa.

Det är inte alls uttag för utomhusbruk, de tål inte UV-ljus, de två jag hade på garaget var det knappt något kvar av, efter 10 år i solen.
 
Mikael_L
C cpalm skrev:
Vad tror vi om:
[länk]
?
Också tveksam kvalitet.
ELKO admiral är ett bra uttag, särskilt ifall det sitter i lite mer väderutsatt läge.
Men det är mindre än dina befintliga.
Sen finns ju ELKOs vanliga gamla utomhusuttag, som också är bra kvalla, liksom Schneider Aqua stark, men dessa är också mindre i storlek.

Närmast i storlek på något kvalitetsuttag kommer du nog med ABB Jussi IP55.
Envägaren är dock någon mm bredare

https://www.installationsprodukter.se/catalog/18965/product/15577/302EUG_SWE1.html
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, för en gångs skull har du faktiskt fel .
De är helt och totalt förkastligt urusla, och borde aldrig tillverkats.

Det är väl samma Kina fabrik som tillverkar dem, men de säljs genom lite olika kanaler och under lite olika namn, bl.a Malmberg väljer att sänka sitt rykte genom att sälja dessa.

Det är inte alls uttag för utomhusbruk, de tål inte UV-ljus, de två jag hade på garaget var det knappt något kvar av, efter 10 år i solen.
Ja, det är ju problemet. Dvs att kvaliteten varierar från år till år (eller batch till batch). Jag har haft ett sådant uppmonterat i solen och när jag bytte det för några år sedan (efter många års exponering) så var det utan anmärkning. De jag har haft i båt hade också hållit bra trots salt-fuktig miljö.

Mina egna erfarenheter skiljer sig helt enkelt.

MEN det går som sagt inte att lita på att man får samma modell/plats som man fått förut. Så jag vill ändå inte rekommendera dem. Dylika varor kan vara bra, dåliga, mitt emellan, och variera kraftigt beroende på när/var/hur.

Så även om det är samma verktyg som spottar ur sig den på plastfabriken så vet man ju t ex inte vilken plast man använde den dagen.
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Också tveksam kvalitet.
Ja, jag menar alltså inte att de skulle vara ett alternativ med bättre kvalitet, utan tvärtom att det är exakt just dessa uttag TS har. Om nu TS var ute efter likadana.
 
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ju problemet. Dvs att kvaliteten varierar från år till år (eller batch till batch). Jag har haft ett sådant uppmonterat i solen och när jag bytte det för några år sedan (efter många års exponering) så var det utan anmärkning. De jag har haft i båt hade också hållit bra trots salt-fuktig miljö.

Mina egna erfarenheter skiljer sig helt enkelt.

MEN det går som sagt inte att lita på att man får samma modell/plats som man fått förut. Så jag vill ändå inte rekommendera dem. Dylika varor kan vara bra, dåliga, mitt emellan, och variera kraftigt beroende på när/var/hur.

Så även om det är samma verktyg som spottar ur sig den på plastfabriken så vet man ju t ex inte vilken plast man använde den dagen.
Jag har satt in såna uttag som har fungerat klockrent i många år. Men inser nu att alla har råkat hamna i mörka miljöer, fuktiga källare osv. Dvs ingen UV-exponering. Så det var väl ren tur.
 
Jag har hört fler som upptäckt att dessa inte tål solljus. Köp något bättre. Säkrast att köpa från något av de större märkena i branschen. De skulle inte släppa något av så låg kvalitet.
 
Tack alla för svar! Att uttagen är lite mindre än de jag har idag spelar ingen roll, så länge de får plats i urfasningarna som är gjorda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.