klaskarlsson skrev:
Och om nu kalle-pundare 2.0 (semiproffs) köper en störsändare - so what ? Då går ju larmet.
Det är ju just det som det inte gör.
Störsändaren gör så att signalerna från givarna inte kommer fram. Du kan springa runt hur mycket du vill i huset och för larmet kommer det bara se ut som batterierna tagit slut i samtliga däckare.
 
mrfrenzy skrev:
Det är ju just det som det inte gör.
Störsändaren gör så att signalerna från givarna inte kommer fram. Du kan springa runt hur mycket du vill i huset och för larmet kommer det bara se ut som batterierna tagit slut i samtliga däckare.
Då pratar du om de billiga 433Mhz "kinasystemen"
De som går på 868 frekvenserna har ett protokoll som gör att om dom tappar kommunikationen med en sensor så går larmet.
Samma sak händer om batteriet tar slut, men dessförrinnan har sensorn larmat om att batteriet inte har så lång livslängd kvar så att du får ett par varningar om att byta det.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Då pratar du om de billiga 433Mhz "kinasystemen"
De som går på 868 frekvenserna har ett protokoll som gör att om dom tappar kommunikationen med en sensor så går larmet.
Samma sak händer om batteriet tar slut, men dessförrinnan har sensorn larmat om att batteriet inte har så lång livslängd kvar så att du får ett par varningar om att byta det.

/K
Inte direkt.. för somsagt så skulle de trådlösa larmen stå tjuta konstant så fort minsta lilla störning går. Du kan utan vidare störa ut ta dig in och slå ner siren och central på den tid det tar för centralen att fatta att någon sensor är borta
 
frohike skrev:
Inte direkt.. för somsagt så skulle de trådlösa larmen stå tjuta konstant så fort minsta lilla störning går. Du kan utan vidare störa ut ta dig in och slå ner siren och central på den tid det tar för centralen att fatta att någon sensor är borta
Well - 868 bandet skall ju vara mer störsäkert.
Och som sagt: Varför krångla då - vill man ha ngt går man in i huset och tar det - och skiter i om det tjuter i 3 minuter.

Kollade f.ö. up pdet larm jag har beställt, som enl uppgift skulle gå på 868 frekvensen - och nu hittar jag itne info om det - grr- blir till att kontakta leverantören.
Det jag mest är orolig för är inte störsändare för att ta sig in utan om det störs oavsiktligt ut och ger falsklarm !

/K
 
En trådlös detektor skickar en "jag finns" signal till centralapparaten med jämna mellanrum. Om den konstant skulle ligga och ha kontakt med centralapparaten så hade batteriet tagit slut på nolltid.

Beroende på fabrikat på centralapparaten så är intervallen olika lång, men låt oss för exemplets skull säga att det är var 5:e minut. Ibland störs signalen ut av olika anledningar och då kan det gå 10 eller 15 minuter innan detektorn får kontakt med centralapparaten. Alltså finns det en ganska stor tolerans på utebliven signal, men om inte centralapparaten "hört av" detektorn på 15 minuter så går ett larm om "borttappad sektion". (Notera att alla tider jag anger är olika beroende på fabrikat!)

Om man kör med en störsändare så hindrar man manuellt detektorns signal att nå centralapparaten, och inget larm kommer att gå förrän efter t.ex 15 minuter, och då är det oftast inte väktarutryckning som åtgärd på detta utan endast meddelande till kontaktperson.

Dock så är det så att om signalen inte störts ut, så skickas larmsignalen från detektorn till centralapparaten direkt när det blir en rörelse framför detektorn, till skillnad från "jag finns" signalen!
 
Maveric77 skrev:
En trådlös detektor skickar en "jag finns" signal till centralapparaten med jämna mellanrum. Om den konstant skulle ligga och ha kontakt med centralapparaten så hade batteriet tagit slut på nolltid.

Beroende på fabrikat på centralapparaten så är intervallen olika lång, men låt oss för exemplets skull säga att det är var 5:e minut. Ibland störs signalen ut av olika anledningar och då kan det gå 10 eller 15 minuter innan detektorn får kontakt med centralapparaten. Alltså finns det en ganska stor tolerans på utebliven signal, men om inte centralapparaten "hört av" detektorn på 15 minuter så går ett larm om "borttappad sektion". (Notera att alla tider jag anger är olika beroende på fabrikat!)

Om man kör med en störsändare så hindrar man manuellt detektorns signal att nå centralapparaten, och inget larm kommer att gå förrän efter t.ex 15 minuter, och då är det oftast inte väktarutryckning som åtgärd på detta utan endast meddelande till kontaktperson.

Dock så är det så att om signalen inte störts ut, så skickas larmsignalen från detektorn till centralapparaten direkt när det blir en rörelse framför detektorn, till skillnad från "jag finns" signalen!
Helt riktigt.
Vad får det då för konsekvenser ?
A. Inbrotttjuven är mer sofistikerad än pundarlasse.
B. Tjuven måste veta att larmet ÄR trådlöst (ofta kan man ha tex olika Securitaslarm - men det är möjligt att det går att se på dekalerna)
C. Tjuven måste veta att det finns ngt att ta värt besväret - istället för att bara ta nästa hus utan ngt larm.
D. Om tjuven stör ut larmet och det bara rapporteras ett "sensorbortfall" så vet ju ägaren att ngt kan ha hänt och kan kolla upp det eller skicka ngn bekant för att kolla det/alt vaktbolaget (om dom går med på det). Så skillnaden är egentligen bara tiden det tar innan någon märker inbrottet.

Ja ett trådat larm är bättre.
Hur mycket bättre ?
Frågan faller tillbaka på vad man vill uppnå ?

Att ett larm tjuter och du eller en väktare blir uppringd skiter som sagt proffstjuvarna i - vet dom att ngt finns värt att ta så tar dom det.

Värdet av ett normalt hemlarm är att få pundarna att välja "nästa hus", och/eller att få reda på om ngt inträffat så att man kan förhindra följdskador (tex för att ett fönster är krossat eller liknande).

Och, iaf i min värld, finns det ett värde i att kunna ha larmet på när man är hemma och få en indikation om ngt inte står rätt till (och här är det förvisso lite oroväckande om man kan störa ut skalsensorerna, men om man tar i beaktande risken att få inbrott, risken att få inbrott om man har skyltat larm, risken att få inbrott om man har skyltat larm och är hemma, OCH risken att just den inbrottstjuven vet hur man stör ut larmet - well då kommer vi ned på rätt låga risknivåer)

F.ö. finns det- vet inte hur många av de normala trådlösa larmen som har det dock - larm med "jammerfunktion" - dvs om det kommer in störningar så kan dom varna för det också.

Den absolut största fördelen med trådlöst larm är smidigt/snyggare montage och till viss del prisnivån.

/K
 
Har fått in flera offerter, och nu är det två ( eller ev tre) som det står emellan:

Trygga Hems TH5000 och TH9000 samt Protexus Alarm View.

Följande konfigurationer:

TH5000 Pro Plus
Centralenhet
4 magnetkontakter till dörrar
2 digitala rörelsesensorer
1 manöverpanel
2 rökdetektorer, optiska
1 fjärrkontoll
1 inomhussiren
1 powerlink med 2st trådlöa kameror
Pris 16000:-

TH9000 Camera Edition
1 centralenhet med inbyggd GSM
4 magnetkontakter
2 digitala rörelsedetektorer med färgkamera
1 manöverpanel
1 inomhusserien
1 kontantkort till GSM
2 rökdetektorer
15950:-

Protexus
1 centralenhet Alarm View från MTeye
Inbyggd GSM
2 kameradetektor med night vision
2 trådlösa rörelsedetektorer
4 magnetkontakter
1 trådlös optisk rökdetektor
1 manöverpanel
1 fjärrkontroll
inomhussiren
15631:-

Alarmen känns väldigt lika, designmässigt är ju TH9000 klart snyggast.
Önskar få in synpunkter från er som har något av ovan system eller om det finns ytterligare alternativ som kan vara intressanta för oss. Behöver köpa det snarast...
 
kan inte säga något om larmpaketen då jag har ett Powermax complete.
Dock kan jag defenitivt rekomendera Protexus som leverantör då det är därifrån jag köpte mitt.
Fick larmet förprogramerat så det bara var att sätta upp grejerna samt super bra och snabb service under hela installationen samt efter när jag behövt.

Har kompletterat mitt larm med utomhus siren samt ytterligare en ir detektor, båda från Protexus.
 
För oss blir det ett TH7000 från Trygga Hem för 8795 kr (manöverpanel, 2 magnetkontakter, 3 rörelsedetektorer, 2 rökdetektorer). Utöver det har jag beställt PTZ IP-kameror med rörelseigenkänning för att fånga tjuven på bild samt att kontrollera och bekräfta rök/brand-larmet. Larmtjänsten sköter vi alltså själva, eftersom vi blir uppringda. Går brandlarmet ringer jag själv SOS efter att jag (eller 3 andra) kontrollerat kamerorna via mobilen. Extrasirener och blinkande ljus valdes bort eftersom det bara skulle skapa problem när falsklarm inträffar. Larm är ju bara till för att uppmärksamma oss att vi har inbrott. Förhindra besök och stöld gör vi på annat sätt, som säkerhetsskåp, fönsterlås, etc.
 
Kan inte heller säga något om paketen, men håller med Felde om Protexus. Har köpt mitt Powermax Pro därifrån och det har fungerat utmärkt så långt. Kunniga och hjälpte mig när jag ville ha larmet kopplat till mitt styrsystem för huset också utan problem.

Hade ett hyrlarm innan kopplat till SOS Larm med ett powermax, men eftersom man tvärvägrade att programmera en tidsfördröjd ingång och jag kunde inte själv få SMS om status så åkte det ut. Droppen var dock att batterierna ingick inte vid bytet för det var förbrukningsmaterial. Under hela tiden hade det hetat att all service ingår ... men det finstilta var att batterierna för 1000 kr tillkom och skulle gärna bytas varje år. Förvisso dåligt läst av mig. Så att på 10 år betala 45000 - 50000 tyckte jag det inte var värt att någon gång under dessa år få en väktare att komma ut och spika igen ett fönster.

Så nu kan jag få SMS när ungarna kommer hem och stänger av larmet, använda vilka IP kameror jag vill och få det hela integrerat med huset.
 
G
Hej!
Bara för att förtydliga lite hur det fungerar med störsändare.

Ett utstörningsförsök mha en störsändare gör att internkommunkationen i systemet inte fungerar som den ska. Flera av systemen kommunicerar flera gånger / minut med varje sensor, på flera olika frekvenser. När det inte gått att kommunicera med sensorerna under 1 minut så går ett larm om utstörning. Alternativt så kan man monitorera för störningar i luften och larma om mängden störningar ökar upp till en viss nivå. Detta enligt Larmklass R standarden. Använder man analogtelefoni eller Ethernet som larmsändare så kan systemet i princip inte störas ut.
/mvh

Glennis
 
Jag har skrivit detta förut men raderat och struntat i att posta. Jag trodde faktiskt att jag inte skulle behöva skriva dessa rader men efter allt strul vi haft känner jag att jag måste tycka till och berätta hur struligt det kan vara med hyrlarm. Jag hoppas de själva kommenterar detta, skulle vara oerhört intressant, dom kommer säkert dementera och skylla på mig. Det tråkiga i detta är att jag inte överdriver eller spär på någonstans. Detta har verkligen varit ett helvete med massor av timmar som gått åt till att jaga personer och få hjälp, och sedan försöka bli av med larmgrejerna:

Jag hade hyrlarm från ett välkänt bolag som gör reklam på radio bla, det fungerade hur bra som helst först. Efter 10 månader fick vi problem med att det falsklarmade konstant. Fick hjälp med att flytta IR-deckare, sedan byta ut deckaren och centralen. Teknikerna var hjälpsamma. Problemet kvarstod dock och då frågade jag om de inte kunde prova med det nya systemet vilket teknikern tyckte det kunde vara värt, men han var tvungen att prata med chefen. Han sa nej. Efter några veckor frågade jag igen eftersom det inte löst sig och konstant falsklarmade på en IR-detektor, fick nej igen. Vi reklamerade då köpet eftersom jag plötsligt hade ett larm som endast gick att använda skalskyddet på. Blev uppringd efter att reklamationen kommit in till dem och behandlats och erbjuden att prova det nya systemet. Då hade jag redan bestämt mig för att det fick vara nog, därav reklamationen (dhaa!).... Detta var innan jul och då trodde jag allt strul var över och att det nu bara var att leta rätt på en ny lösning, men nej.

Jag har väntat på svar på angående reklamationen i sig men den har de tigit ihjäl. Jag har fått ringa och tjata för att få nedmonteringsmanual, till slut ringde jag teknikerna som skickade en på mailen eftersom kundtjänst inte fick iväg någon med posten, verkar allmänt svårt med att skicka ut saker som inte inbringar pengar till bolaget. Fakturor får man fast man inte ska ha (mer nedan) :D

I Onsdags 11/1 ringde jag upp fick prata med säljchefen igen. Han ville avsluta snyggt, jag svarade att det är lite för sent för något som ens liknar snyggt. Förstår inte ens hur man kan tro nåt det efter alla svängar! Jag blev lovad att de skulle skicka en retursedel samma dag så jag kunde bli av med larmet. I onsdags ringde jag igen, vi hade nämligen fått en faktura för mars. Jag undrade då om de ens pratar med varandra på företaget??? Det gjorde de tydligen sa rösten i andra änden. Jag ville återigen prata med säljchefen men han var på lunch. Tjejen i telefon lovade att hon skulle skicka iväg en returhandling samma dag. Igår kollade jag brevlådan, inget. Idag kollade jag brevlådan, ingenting. Så jag ringde och då är hela företaget är på utbildning idag. Det kan de iof behöva......! Det lär väl sluta med att jag får betala för hela larmet igen eftersom jag inte skickar in det.

Ska man behöva vänta veckor på att bli av med deras skit?

Förresten, samma dag som jag fick fakturan fick jag även tillbaka pengar för senaste 3-månadersfakturan som jag blivit lovad. Så frågan om de pratar med varandra känns rätt så befogad....

Fick vi någon ersättning, nehe då. Vi slapp vara kvar som kunder under uppsägningstiden och fick 1 månads avdrag för 2 månaders strul, skrattretande. Hade tänkt att jag skulle se till att ligga på hårt om att få tillbaka pengar men deras smarta taktik med ständigt förhalande och nonchalanta "vi ringer snart upp" har gjort att jag inte orkar bry mig längre. Dom har med andra ord lyckats bra!


Summa summarum, att betala installation och "engångskostnader" för ett hyrlarm kan visa sig bli j-ligt dyrt! Speciellt om man räknat på att installation mm skulle delas upp på betydligt fler månader än 10, som det höll i mitt fall.


Aldrig mer kan jag säga!!
 
Tråkigt att höra Lego.

lägger du ner larm helt, eller planerar du att skaffa ett nytt där du köper hela ?
har själv gjort det och kan ge lite tips ifall du önskar.
 
Ja kul har det då inte varit, men man får väl se det som att man är en erfarenhet rikare... :D

Jag lägger definitivt inte ner larm. Vi köpte faktiskt nytt bara några dagar efter att de nekade oss att prova deras nya system för andra gången, då kändes det som ett definitivt nej och jag var färdig med dem.
Tack ändå för erbjudandet om hjälp!
 
härligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.