Jag har precis renoverat köket. Köket är ganska stort och offerterna jag fick in från tre köktillverkare för enbart skåpsstommar och luckor låg på runt 300,000 kr. Dyrast var Kvänum på drygt 300', därefter Canadakök och Liedhult på runt 280'.

Det slutade med att jag beställde ett snickeribyggt kök i massivt trä i stommarna, byggt efter min måttsättning och med de gångjärn som jag specade (dämpade av hög kvalitet). Målat i vitt. Vi är MYCKET nöjda!

Priset? Under halva priset jämfört med Kvänum!

Man får lägga ner lite tid på att speca mått, design på luckor, färg, gångjärn, inbyggda spottar m m, men det lönar sig definitivt! Man får EXAKT dom mått man vill ha. Inga passbitar i vårt kök!

Snickeriet som byggde är Vikarbodarnas Snickerifabrik utanför Ånge.
 
Vi körde också snickeribyggt med stommar i massivt trä. Priset var 30% högre än IKEA. Man blir förvånad hur billigt man kan komma undan trots att hela köket byggs måttbeställt av ett finsnickeri. För oss slutade det på drygt 50000 för stommar, luckor & bänkskiva.
 
HTH köpte vi med högtryckslaminat, just för att slippa ha 2 lådor på 600 utan kunna välja lådor både i 800 och 1200. Men visst var det dyrare än IKEA, valfrihet och kvalitet kostar helt enkelt.
HTH levererade på dagen och hade suverän service på en del småskavanker. Vi är mycket nöjda.
Vi tittade även på IKEAs garderober men valde elfa istället, samma anledning IKEA är för hårt standardiserat och har för enkla/billiga lösningar. Man får vad man betalar för.

Vårt kök kostade runt 95 000, motsvarande IKEA skulle ha kostat 65 000.
 
Redigerat:
Intressant diskussion, har väl egentligen inte så mycket att tillägga förutom en sak som är min egen analys av köksmarknaden i Sverige: Om man hittar den stil man gillar på IKEA finns inget annat alternativ vad gäller pris och kvalitet. De ända två anledningar som finns för att köpa hos andra leverantörer är om de standardmått som finns hos IKEA inte passar ditt kök eller om du inför dina vänner vill skryta om hur dyrt kök du har. Jag för min del skryter nog hellre om hur lite jag betalade fast det blev så här snyggt :wow:
 
Om du vill skryta över hur billigt det blev och ändå riktigt snyggt och gediget så ska du låta ett finsnickeri bygga köket!
 
Vi valde mellan HTH och Ikea och det slutade med Ikea med HTH bänkskivor för ca halva priset. En del av mellanskillnaden la vi på roligare vitvaror istället. Jag har inget problem med Ikeas standardmått, men då är köket byggt med tanke på att det ska passa.

Jag håller med pope70, hittar man den stil man vill ha på Ikea finns det inget som slår dom i kvalitet och känsla per krona. De ca 50k det skiljer kan man lägga på rätt mycket annat kul :)
 
Akvist skrev:
Om du vill skryta över hur billigt det blev och ändå riktigt snyggt och gediget så ska du låta ett finsnickeri bygga köket!
Låter som att det blir betydligt dyrare än IKEA eller något kök i prisklassen strax över?
Ska kolla med ett snickeri i närheten när det blir dags att skicka ut offerter.
 
Akvist skrev:
...

Snickeriet som byggde är Vikarbodarnas Snickerifabrik utanför Ånge.
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
 
Redigerat:
bigsnucke skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
lol! helt underbar! kaxigt med "the entertainer" som bakrundsmusik till sängavdelningen. Väntar med spänning på uppdateringen som tydligen pågår. Den lär bli mäktig eftersom de jobbat med den sedan 97-08-03...
 
bigsnucke skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
Håller med.....en sån hemsida får mig att leta vidare på en gång. Jag ska ha personliga referenser innan jag köper från en sådan sida.

Bäst gillar jag texten....denna sida är under konstruktion....(ändrades senast 1997-08-03)
 
Kvickkök, 110 laxar kök+vitvaror sedan gick det åt < 50lax till ny el, golvvärme, tak, färg, mm. MYCKET nöjd, Mycket nöjd med försäljaren på kvick, Norkköping, hon är en klippa!!!!
ps gjorde allt själv utom elen ds
 
bigsnucke skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
Kan vara så att har man kunder redan så lägger man ingen tid på sin hemsida.
Ett litet snickeri i skogen utan data intresse behöver inte vara dåliga bara för man inte har en massa flashiga kökspresentationer
 
Har inte sagt ett ord om huruvuda snickeriet är bra eller dåligt.
De har en dålig/rolig hemsida!:)
(Vi hade en hemsida på mitt snickeri, men den tog vi bort då ingen hade intresse av att uppdatera den. Hellre utan sida än en dåligt uppdaterad. Kunder har vi så det räcker ändå, och de fångas upp på andra sätt i allafall...)
Men iofs, den här förgyllde ju min dag, det kanske kan vara värt något.d^_^b
 
Redigerat:
Eller så ligger det någon supersmart reklambyrå bakom hemsidan, som suttit och klurat på ett retro-upplägg för att skapa uppmärksamhet! Finns ju TV-reklam på samma tema, så varför inte en webbsida?
 
Jan-Å skrev:
Men visst var det dyrare än IKEA, valfrihet och kvalitet kostar helt enkelt.... ...Vi tittade även på IKEAs garderober men valde elfa istället, samma anledning IKEA är för hårt standardiserat och har för enkla/billiga lösningar. Man får vad man betalar för.

Vårt kök kostade runt 95 000, motsvarande IKEA skulle ha kostat 65 000.
Intressant resonemang, du menar på fullaste allvar att du tror att det är så, eller? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.