Det badet har bara en massagepump.
Lägg till 3000 så får du ett Artesian 735L ,ett av marknadens mest prisvärda premiumbad.
 
J johanmarsta skrev:
Det badet har bara en massagepump.
Lägg till 3000 så får du ett Artesian 735L ,ett av marknadens mest prisvärda premiumbad.
Den såg också fin ut, jag kan dock säga att den pumpen i NLP är ingen mesPump direkt, har gott om power och två lägen.
Annars är dom ju i stort sett lika med belyst vattenfall, "lysstav på sidan", ozon, etc etc.

Jag hade valt det badet som fanns i min lokala butik, jag köper 99% av mina saker online, men ett sådan här dyr sak vill man ha en butik att åka till för problem(tycker jag). Folkpool har vart ovärderliga för min del.
 
  • Gilla
Padde67 och 3 till
  • Laddar…
H Hassebo skrev:
Hej, jag är lite nyfiken (eftersom vi tittade på exakt det badet idag), skulle man kunna få veta vad priset landade på? :) Vi fick pris på 77000:- som vi just nu grunnar på. Har ni installerat och börjat använda det ännu? Verkar det ligga på utlovade energiförbrukningen isåfall? Det verkar ju vara rätt billigt i drift jämfört med många andra spa. Annars ser vi också fördelen med att köpa från lokal butik samt att det känns som ett bad som passar oss.
Även vi funderar på spabad och känner EXAKT likadant som @HittePå och har dessutom samma inställning till kostnad, kvalitet etc. @Hassebo ställde en relevant fråga - hur ser det ut med driftkostnaden efter några månader i verklig drift? Och har ni hunnit känna efter om just badet ni köpte verkligen motsvarade förväntningarna? Och en annan allmän fråga: Går det att ”tilläggsisolera” ett spabad på utsadan?
 
  • Gilla
Fredrikssonzz och 1 till
  • Laddar…
M M96jp skrev:
Även vi funderar på spabad och känner EXAKT likadant som @HittePå och har dessutom samma inställning till kostnad, kvalitet etc. @Hassebo ställde en relevant fråga - hur ser det ut med driftkostnaden efter några månader i verklig drift? Och har ni hunnit känna efter om just badet ni köpte verkligen motsvarade förväntningarna? Och en annan allmän fråga: Går det att ”tilläggsisolera” ett spabad på utsadan?
Driftkostanden för min del är vad som utlovades om inte bättre, spabadet har dragit ca 300kWh per månad och då badar vi mycket. Jag kör med bromtabletter och har inte gjort slut på burken man får med än, en sådan kostar ca 250:-.

Vad det gäller förväntningarna, då vart det värt det utan bekymmer, mycket mycket nöjda!

Vad det gäller att tilläggsisolera, jag kan ju inte svara för något annat än mitt EncoreSE NLP men det behöver du inte göra något med alls. Det är skummat och extra isolerat från början. Men visst allt går ju :p
 
  • Gilla
M96jp och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla intressanta synvinklar . Vi (hmm jag) har suktat efter ett spabad under många år. Vi har en vedeldad badtunna på landet, den har fungerat fint, men det skulle vara så skönt med ett spabad, där man bara behöver öppna locket för att ta ett bad.
 
  • Gilla
Renovera70tal
  • Laddar…
Jag har jämfört North star relax och Viskan Trollö. Resulterade i att jag upptäckte att vi ville ha ett större spabad så jämförde då Nordic Encore och Viskan Sandö istället.
Känns som att Viskan är snäppet bättre, är inte så insatt i hur dom är uppbyggda utan går på ren fysisk känsla.
När vi provsatt Nordic baden så sviktade skalet lite varje gång man gick i och ur men när vi provsatt Viskan baden så va skalet helt stumt.
Vet inte vilket som är bäst men känns iallafall bättre och rejälare när det inte rör sig något.

Slutade med att vi köpte ett Viskan Sandö, kändes mer lyxigare och bättre i utförandet och skalet, liggdelen är mycket bättre än på Encoren och det är svensktillverkat. Det va de som avgjorde det.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
L Läkten skrev:
Jag har jämfört North star relax och Viskan Trollö. Resulterade i att jag upptäckte att vi ville ha ett större spabad så jämförde då Nordic Encore och Viskan Sandö istället.
Känns som att Viskan är snäppet bättre, är inte så insatt i hur dom är uppbyggda utan går på ren fysisk känsla.
När vi provsatt Nordic baden så sviktade skalet lite varje gång man gick i och ur men när vi provsatt Viskan baden så va skalet helt stumt.
Vet inte vilket som är bäst men känns iallafall bättre och rejälare när det inte rör sig något.

Slutade med att vi köpte ett Viskan Sandö, kändes mer lyxigare och bättre i utförandet och skalet, liggdelen är mycket bättre än på Encoren och det är svensktillverkat. Det va de som avgjorde det.
Du gjorde nog ett bra val :)!
Vad det gäller byggkvalitén på Nordic så är det gedigna saker vi pratar om, finns inget dåligt överhuvudtaget i deras kar.
Deras "skal" är gjutna på ett helt annat sätt och är lite mer "flexibelt" utan vatten i sig. Nordic är som säkert många vet byggda i USA precis som Artesian och är kvalité rakt igenom.
Sen om man tittar på Nordics modeller före 2020 så är ytan lite skrovligare pga gjutningen, medans 2020 modellen är slätare och det är ju verkligen en smaksak vad man gillar.

Hur som helst Viskan, Nordic, Artesian det kan inte bli fel vilken du än väljer :),

Happy bathing! :p
 
  • Gilla
Läkten
  • Laddar…
Vi har fått ett gammalt Hydropool, 15 år gammalt, av bekanta. Då fungerade det inte, och alla gråa plastdeljer hade bleknat i solen vilket gjorde att det så sunkigt ut.
Läsa felkod, köpa ny givare och nya kuddar till Spabadet och det blev toppen!
Med detta vill jag säga att eftermarknaden är jätteviktig, här var det inga problem att köpa delar till detta gamla spa från Hydropool, och genom att det är Balboa styr och värmesystem så finns det även delar till det systemet på Amazon, ebay med flera om man vill komma billigt undan. Misstänker att med ett mindre nogräknat märke hade det varit svårt att hitta de specifika delar till badet som inte utgörs av underleverantörers standardutrustning efter så många år.
Så är märket viktigt? Ja, jag tror faktiskt det i långa loppet.
 
  • Upplyst spabad i trädgård på kvällen med vin på kanten och tända ljus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ajsomfan och 1 till
  • Laddar…
Shit vilket grymt jobb ni gjort , snyggt!!
Precis som du skriver så i det långa loppet för eftermarknad är det nog stor skillnad att få tag på passande delar till ett "märkes" kontra ett "noName" kar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Verkar vara svårt att få input gällande spabad, antar folk inte har så mycket erfarenheter kring detta då. Tråkigt, men jag ska försöka svara här sedan när jag bestämt mig, om någon annan söker upp i denna tråden i framtiden kanske de kan få lite hjälp :).
H HittePå skrev:
Hej!

Är i köp tankar efter ett spabad att ha utomhus och har spenderat lång tid på att söka runt.
Jag är inte en person som köper första bästa och inte som köper dyraste bara för att.
Jag vill ha det bästa till det bästa priset. Så när jag köper något spenderar jag lång tid på att hitta det..

Med det sagt måste jag säga att spabad var bland det jävligaste jag sökt runt på!
Finns ju ca 1000 sorter och alla säger olika överallt! KinaSkit där, billig skit här, "Viskan ska det vara", "Nej, nordpool duger gott", etc. Väldigt många förståsigpåare så man blir matt..

Jag skulle vilja ha input från någon som verkligen kan sin sak ex @johanmarsta som jag sett skriva både här och poolforum.

Man kan ju tänka sig att det hade vart bra att ringa någon butik och disskutera, men där får man ju endast en vinkel och de vill ju givetvis promota sina produkter..

Jag har kokat ner till dessa, men har inte en aning om vad jag tittar på i form av kvalité (mer än vad jag hittat på nätet).
Hade vart supernöjd om någon med insikt/erfarenhet alt. har en av dessa själv som kan ge input.

De nominerade är:

1. Viskan Trollö:
[länk]

2. Nordic Hot Tubs, Encore SE:
[länk]

3. Nordpool Sarek:
[länk]

4. Landskap Hekla:
[länk]

Jag har rangordnat dem enligt vad jag anser vara mest för pengarna och det står just nu mellan alternativ 1 och 2.

Då jag som sagt är nollad när det gäller detta hade jag mer än gärna hört fördelar/nakdelar med dessa. Gärna vilka som absolut inte är något att ha och varför den ena är bättre än den andra :).

Sedan om någon har ett förslag absolut! Är de liknande de ovan och ligger mellan 50-70k är jag öppen för förslag :)

Tack på förhand alla glada!

Tyvärr är priset ingen garanti för kvalitet.
Jag har ett Viska Spa Ekerö sedan 6 år. Nu läcker det som ett såll. Det har varit olika tekniker inblandat på det från första året.
Det började med att det var olika tryck på strålarna vilket senare visade sig bero på att det hade kommit Silicon i rören vid monteringen.
Vreden gick lätt sönder och byttes därför ut.
Ena motorn började låta illa så då bytte jag ut den själv.
I fjol läckte det runt ledbelysningen som är monterade vid ytan. Jag beställde nya packningar och bytte dem själv.
I höstas bytte jag locköverdrag men då är kvaliteten sämre på materialet och sluter inte tätt som det förra gjorde så snön smälter vid mittenskåran. Det säger man från Viskan Spa vara naturligt. Märkligt eftersom pudersnö låg kvar på det gamla, även i mittenfåran. Det verkar som att de har försämrat kvalitet på sina bad och har ännu billigare komponenter.

I dagsläget skulle jag välja det bad som du har satt som nummer 4.

Har vänner som för några år sedan köpte ett spa från Nordic Hot Tubs. De har inte haft några problem med sina ännu. Min brors bad höll i 10 år innan det var dags att byta ut en av pumparna. Men aldrig något läckage.

Jag kommer att välja en annan tillverkare nästa gång.
 
T T.Ljung skrev:
Tyvärr är priset ingen garanti för kvalitet.
Jag har ett Viska Spa Ekerö sedan 6 år. Nu läcker det som ett såll. Det har varit olika tekniker inblandat på det från första året.
Intressant information, tack för det!
 
  • Gilla
Rckryddan
  • Laddar…
T T.Ljung skrev:
Tyvärr är priset ingen garanti för kvalitet.
Jag har ett Viska Spa Ekerö sedan 6 år. Nu läcker det som ett såll. Det har varit olika tekniker inblandat på det från första året.
Det började med att det var olika tryck på strålarna vilket senare visade sig bero på att det hade kommit Silicon i rören vid monteringen.
Vreden gick lätt sönder och byttes därför ut.
Ena motorn började låta illa så då bytte jag ut den själv.
I fjol läckte det runt ledbelysningen som är monterade vid ytan. Jag beställde nya packningar och bytte dem själv.
I höstas bytte jag locköverdrag men då är kvaliteten sämre på materialet och sluter inte tätt som det förra gjorde så snön smälter vid mittenskåran. Det säger man från Viskan Spa vara naturligt. Märkligt eftersom pudersnö låg kvar på det gamla, även i mittenfåran. Det verkar som att de har försämrat kvalitet på sina bad och har ännu billigare komponenter.

I dagsläget skulle jag välja det bad som du har satt som nummer 4.

Har vänner som för några år sedan köpte ett spa från Nordic Hot Tubs. De har inte haft några problem med sina ännu. Min brors bad höll i 10 år innan det var dags att byta ut en av pumparna. Men aldrig något läckage.

Jag kommer att välja en annan tillverkare nästa gång.
Fy f*n va tråkigt för dig :cry:!

Riktigt ledsamt att läsa, jag tyvärr får man något måndags exemplar när man tror att priset ska sätta ribban lite högre i kvalitén.
Jag hoppas verkligen du inte får mer problem i framtiden!!
 
Vi funderade länge innan vi slog till och köpte ett spabad. Tittade efter hur många munstycken baden hade.
Av en tillfällighet åkte vi in på Hydropool i Norrköping och innan vi gick ut därifrån så hade vi beställt ett bad, Serinity 5500. Hur nöjd som helst. Har insett att 30 st munstycken i fullt tillräckligt. Badet ser ut som nytt efter snart 3 år. Inga problem.
 
  • Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Verkar vara svårt att få input gällande spabad, antar folk inte har så mycket erfarenheter kring detta då. Tråkigt, men jag ska försöka svara här sedan när jag bestämt mig, om någon annan söker upp i denna tråden i framtiden kanske de kan få lite hjälp :).

Hej

Är på jakt efter ett spabad, har du några råd? Har du valt något?
 
hakannykvist hakannykvist skrev:
Hej

Är på jakt efter ett spabad, har du några råd? Har du valt något?
Hej!

Vet inte om du sett det, men denna tråd består av 2st sidor där många har goda råd .

Men för min del blev det ett Nordic Encore SE NLP:
https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/encore-se-nlp.html

Anledningen var att det består av bra komponenter, är byggt i USA, omtyckt och låg driftkostnad. Är ff supernöjd efter 1år.

Bästa tipsen jag kan komma på på rak arm är nog att åka till butiken och provsitta(tänk dock på att det är lite annorlunda med vatten), inte välja "kinaspa". Köpa från en butik som finns hyfsat nära, lättare om man behöver hjälp. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.