Jugend skrev:
Jo det är nog en smaksak. Alternativet är tre sovrum och garage. Då säger jag ett sovrum mer och inget garage. :) Men vi är tydligen i statistisk minoritet.
Nej, jag håller med. Jag tar också ett sovrum till och bygger garaget senare. Jag är absolut inte spekulant på ett litet hus.
Jag tar tvåplanshuset. Enplan kanske blir praktiskt när jag blir 65+ eller så.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag skulle säga alternativ 3, största boytan på relativt liten tomtyta.
Skulle jag vara spekulant skulle jag tänka; "bara att ställa dit en carport och slå upp en friggebod, när jag har råd så gör jag garage av carporten".
 
Jag hade hellre kollat på ett begagnat hus i samma område. Oftast får man mycket mer för pengarna om man köper ett gammalt hus. Källare, ofta garage, större tomt som är uppvuxen och bättre läge. 2,5 miljoner nytt hus ger er ett väldigt enkelt (billigt) enplanshus. Ska ni ha ett riktigt schysst nytt hus för ni räkna med 3--3,5 miljoner om ni inte gör en väldig massa arbete själv.

Ett nytt hus har ofta lägre uppvärmningskostnader, men den fördelen negerar man i princip helt om man satsar 0,15 miljoner på att sätta in bergvärme i det gamla huset.

Vill ni absolut ha nytt så tycker jag att alternativ 2 verkar bäst. Enplan är bättre än tvåplan både för småbarnsfamiljen och åldringar. En robotdammsugare trivs också väldigt bra i ett enplanshus.
 
Är det andrahandsvärdet och kostnader ni prioriterar så är ju ett nytt hus det sämsta att satsa på, speciellt om ni tänker kortsiktigt.
Huset börjar kosta från den dag ni skriver tomtkontrakt och fram tills inflyttning,pengar som ni inte har den minsta nytta av. Sedan sjunker värdet på huset med 10% så fort ni flyttat in.
Köp begagnat och ta lärdom av vad ni ev vill ha för ett framtida bygge.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Alternativet tvåplanshus är lite märkligt tycker jag, Man köper ju inte ett tvåplanshus för att få en trappa att springa i, man köper det för att få mer yta.

Dvs. man borde titta på ett tvåplanshus med liknande byggyta som de andra alternativen. Att bygga ett så litet tvåplanshus känns lite konstigt, det ger ju en byggyta på bara ca 70kvm.
 
Jag förutsatte nog att det var 1,5 plans med en massa biyta som inte redovisades? Tvåplan har ju också fördelen att man "kommer upp lite" på övervåningen vilket ger en väldigt skön känsla. Samt att man kan våningsseparera för olika aktiviteter.

Sen tolkar jag frågeställaren som att tomten redan finns. Då är det väl en fråga om att ta med andrahandsvärdet som en av många aspekter. Jag tycker det är jätteviktigt även om man har ett långsiktigt boende för ögonen. Man vet inte när livet skickar en "kurvboll".

Sen är det nog alltid att föredra att äga hus innan man bygger. Hade vi byggt som första boende så hade det blivit pannkaka tror jag.
 
Redigerat:
1,5-planshus är uteslutet pga att detaljplanen automatiskt utesluter de flesta. Området kommer garanterat bli till 90 % enplanshus, då tidigare byggen i närheten är det. Så ett tvåplanshus skulle "sticka ut" lite. Och eftersom tomten har en begränsad bredd, skulle förstås tvåplanshuset frigöra en himla massa tomtyta samt ge bättre förutsättningar för den som vill bygga ett dubbelgarage. Men också det som är dyrast att bygga och riskerar att spränga budgeten.

Jag håller med om att ett garage egentligen är rätt lyxigt - speciellt om du ändå kommer att ha främst trädgårdsredskap, cyklar mm i det. Då är det bättre med en friggebod/redskapsbod och därför lutar jag själv nu mot alternativ 2 eller 3, dvs enplanshus eller tvåplanshus med möjlighet att bygga ett garage i framtiden. Då köper vi en bod direkt istället!

Det var kanske lite dumt av mig att lägga upp frågan som att vi skulle sälja huset inom 5-10 år. Det är ju inte alls säkert. Vi kanske bor där i 20 år och hinner bygga garaget och då blir ju frågan en helt annan. Egentligen kanske jag bara skulle frågat vilket hus du helst skulle bygga om du hade en budget på 2,8 miljoner. Men jag tycker ändå redan att jag fått svar på den frågan av er. Och det är att husets storlek är viktigast. Garaget kan komma sen. Oavsett tänker vi söka bygglov för ett garage med förrådsmöjligheter när vi ändå bygger. Då vinner man lite tid.

Så tack igen, det är en guldgruva, det här forumet!
 
Hemmakatten
Nu har ni redan kommit fram till att prioritera bostadsyta framför garage men vill ändå ge min åsikt vilken är att garage är helt oviktigt för mina val. Har haft garage på två ställen jag bott på men är inget som jag saknar alls, men jag är inte heller "bilmeckar-typen". De hus vi sålt som inte har haft garage har inte på något sätt varit mer svårsålda än de som haft garage. Idag har vi ett nybyggt hus där vi kunde ha byggt garage om vi ville men vi har valt att inte ha garage. Däremot har vi förråd och friggebod. Lycka till med ert byggande!
 
Jag saknar alternativet 70kvm hus och 100kvm garage... Alla är vi olika med olika intresse.

Men oavsett, om ni bygger hus utan garage (som verkar passa er bäst), se till så att huset är placerat så att det GÅR att bygga garage så småningom, så att det får plats alltså. Garage i sig är inte så svårt att bygga, men om det inte går att få plats ett så försvinner en del intressenter den dag ni funderar på att sälja.
 
Jag har sålt 2st hus...båda med stora garage och i populära omr....dom som köpt husen har delvis valt husen pga av garagen....
Garage är inte viktigt men kan vara bra vid en ev försäljning....kanske bra att tänka på när man placerar huset på tomten så det finns plats för ett garage på 50-100 kvm.
 
Enk: Går ju inte riktigt förutsäga sånt där. Hus som inte har garage men är större, eller har större ledig tomtyta, för samma pengar så att säga, kan ju få köpare som tilltalas av just de sakerna också.

Håller med helt om planeringen dock, går det så se till att det finns en vettig plats för garage :)
 
Mikael_L
Och som jag skrev tidigare. Är man biltokig och besatt av ett garage så kanske ett litet oisolerat 20 kvm garage inte gör en lycklig ändå. Det kanske bara känns besvärligt att det står där, ivägen för att bygga ett riktigt.

Så ska huset attrahera köpare för garagets skull är det kanske bättre att det antingen är ett ganska rejält och varmbonat sådant eller så inget alls, men plats för att bygga ett.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Enk: Går ju inte riktigt förutsäga sånt där. Hus som inte har garage men är större, eller har större ledig tomtyta, för samma pengar så att säga, kan ju få köpare som tilltalas av just de sakerna också.

Håller med helt om planeringen dock, går det så se till att det finns en vettig plats för garage :)
Absolut.... men jag kan bara se hur det varit när jag har köpt och sålt hus.....
...ska man bygga hus för att tilltala många ev köpare så ska det nog vara ett standardhus om det är ett vanligt villa omr....
Att bygga något som tilltalar alla är iaf inte möjligt....
 
Ja, garage är viktigt! Mitt förra hus köptes av en bilhandlare som skulle gå i pension. Garaget var omgjort till ungdomsrum/förråd och gick inte att få in en bil i. Skulle inte vara nåt problem. Gissa hur snabbt det gick för honom att sälja och flytta vidare till hus med dubbelgarage 😄
 
Jag tror det här med garage skiljer sig åt mellan olika kommuner och annat. Det är nog svårt att säga något generellt om hela Sverige egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.