Hade snörslagit och sen sågat och
sen dit med trekantslisten.
Om man inte yxar med motorsåg uppifrån vill säga ;)

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Hade snörslagit och sen sågat och
sen dit med trekantslisten.
Jag håller med du..
 
ByggPutte skrev:
Hade snörslagit och sen sågat och
sen dit med trekantslisten.
Om man inte yxar med motorsåg uppifrån vill säga ;)

Mvh Putte
du sätter juh 2"2" först vettu!
 
Är det inte klurigt att få den rakt
om Du jobbar uppifrån och utan
att sågat rent kanten.?

Mvh Putte
 
Fishermansfriend skrev:
Ja vilket håll är bäst?Jag har läst mig till att den hyvlade (släta?) sidan ska vara neråt och den grova sidan uppåt.men det känns ju vettigare tvärtom..
Det finns en orsak varför den andra sidan är ohyvlad. Annars skulle man användä slätspont.
 
Fast det är väl billigare att bara hyvla ena sidan, det är väl därför. Man skulle lika gärna kunna säga "det finns ett skäl att man brytt sig om att hyvla ena sidan, annars kunde man bara sågat virket".

Fast jag håller med dig, köpte bara inte det argumentet.. :)
 
Snailman
När vi byggde sommarstugan, så la vi den släta sidan ner, men på den tiden så körde man med lasyr, och den tränger ju in i trät, istället för en kaka ovanpå, och då funkade det bra med släta sidan ner.
 
ja märka ord kan man... ja självklart..
men sätt takstolarna innan råsponten...:eek:;)

mvh
snickar estwing
 
Får man ansluta till "Snillen spekulerar"!:)

Kan det vara så att råspont är gjord av den sämsta kvaliten, kvinta. För att det skall likna något vid montering så är den hyvlad på en sida (förutom not och spånt). Denna sida (den hyvlade) skall ligga jämnt mot underlaget varvid även not och spånt passar som handen i handsken.
 
jon_h skrev:
Fast det är väl billigare att bara hyvla ena sidan, det är väl därför. Man skulle lika gärna kunna säga "det finns ett skäl att man brytt sig om att hyvla ena sidan, annars kunde man bara sågat virket". ...
Det är knappast billigare att lämna en sida av de fyra ohyvlad. Det är bara så att den sågade(ohyvlade, grova) ytan är bättre i vissa funktioner. Annars kunde man användä slätspont, som har fyra hyvlade sidor. ( Det "bara sågade virket" har inga spontar.)
 
Mikael_L
Davidsson skrev:
Det är knappast billigare att lämna en sida av de fyra ohyvlad. Det är bara så att den sågade(ohyvlade, grova) ytan är bättre i vissa funktioner. Annars kunde man användä slätspont, som har fyra hyvlade sidor. ( Det "bara sågade virket" har inga spontar.)
Varför skulle det inte kunna bli billigare?
- Det blir en arbetsoperation mindre med brädan.
- Det är färre hyvelstål som ska ställas in, underhållas och slipas.
- Det blir bättre virkesutbyte

Jag vet inte om det är så här, men det är min gissning.

Frågan är isåfall varför man hyvlar ena långsidan.

När den sågade brädan ska spontas så blir de två kortsidorna hyvlade, av nödvändighet.
Varför man sen hyvlar ena långsidan men inte den andra kan väl bero på någon funtion med hyvlad som man vill åt. Om det nu inte helt enkelt är hyvling för att få rätt format, då sågningen säkert kan diffa mer i mått än hyvlingen.

OK, jag erkänner, allt jag skriver är "snillen spekulerar" av högsta grad.

I övrigt håller jag med de som vill ha sågad sida nedåt under takfoten ifall det ska målas där. De flesta färger vill ha sågad yta istället för hyvlad.
 
den hyvlade sidan brukar vara den sidan som är kass, kan va bark t.o.m på den.
tycker du skall lägga med hyvlat uppåt å sågat ner.
man brukar göra så, för färgens skull!

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
dendoug
  • Laddar…
Har aldrig hört att någon lägger den sågade ytan nedåt hela vägen, däremot vid takfoten vilket jag tycker är vettigt för färgens skull.
 
men du målar väl taksprånget med?
mvh
snickar estwing
 
Förvisso, men det är inget jag sett eller hört att snickarna vänder på råsponten för. Rätt eller fel kan jag inte svara på. Om jag får gissa, skulle jag säga att råsponten är TÄNKT att ligga med den hyvlade sidan nedåt. Punkt. Sen om det är bättre eller sämre att göra tvärtom verkar ju ingen egentligen kunna svara på, bara ha åsikter om... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.