Vi har sått med Lord Nelsons ROYAL på inrådan av en trädgårdsmästare. Vi är enormt nöjda med valet så här fyra år efter sådd. Jag kommer inte ihåg vad som gjorde att han förordade Lord Nelson före Weibulls, men han var mycket tydlig på den saken. Vår gräsmatta är tät och mjuk. Både bredbladiga och tunna strån. Den är nog lite lite känslig mot hårt slitage, men hittills har det inte varit ett jätteproblem.
 
F
Både Extra Green och Lord Nelsons Royal är blandningar med olika sorters rödsvingel och ängsgröe. Jag skulle tro att dom är fullt jämförbara.


EDIT: För att krångla till det lite så finns det Lord Royal och Nelson Elegans. Troligtvis fullt jämförbara eller är det så illa att det är exakt samma?
 
Redigerat:
:) Tack Fasting65 och fsn! Det var bra råd. Det är inte lätt att leta på nätet, finns så mycket men svårt att få någon uppfattning hur de ser ut i uppvuxet tillstånd man vill ju att den ska vara lättskött, någorlunda slitstark och framför allt vackert mörkgrön och tät..... ;)
 
Min egna erfarenhet nu några år senare är att skötseln betyder mer än vilket frö man använde för att få en fin och grön gräsmatta utan ogräs.
 
Jag skulle vilja veta vilket gräs som används på Wembley :)
 
FredrikoKarl skrev:
Jag skulle vilja veta vilket gräs som används på Wembley :)
Gräsmattan på Wembley har fått utstå väldigt mycket kritik under åren så jag vet inte om den arenan är den bästa att ha som måttstock.
 
Vi har precis sått med extra green (knappt 5 veckor sedan, men det belv kallt och snöade under första veckan). Är riktigt nöjd, det har växt över förväntan. Hade inte alls förväntat mig att det skulle komma så mycket så snabbt, prioriterade långsiktighet framför att få något snabbt. Vi änvände ca 25 kg frö mot beräknade ca 12 kg. Men om jag skulle så en yta av samma storlek igen så skulle jag använda båda de 20-kilospåsar jag köpte (har sparat till stödsådd i höst). Där min dotter sådde genom att stå och kasta näve efter näve på samma lilla plätt så är det nu så tätt att det är omöjligt att kunna se någon jord alls. Och supermjukt, känns som att gå på bomull. säckarna kostade 1600 på granngården, har sett andra som köpt det billigare men jag orkade inte leta efter bästa pris. Jämfört med rullgräs som alla andra i området använder sig av så är det ju absolut billigt. Vår gräsmatta kostade ca 13 000 inkl jord, frön och hyra av självlastande minidumper.
 
Det är synd att det inte finns bättre bilder när man sitter ner och ska välja vad man ska spendera flera tusen och massa arbete och tid på. Jag hittade inte några jag var nöjd med men det kanske finns....Verkar i alla fall på de olika bra råden här att man verkligen ska kruta på med fröna när man sår så verkar det bli en fint matta om man sköter den väl sedan, får se vad det blir för sort i slutändan och om jag blir nöjd...:) Eventuellt kan det tänkas bi sådd i helgen....Lycka till alla med era gräsmattor! ;)
 
Redigerat:
Det är inte alltid gräs är gräs. Men man ska förstås LÄSA på paketen/påsen när man köper. Sträckte ut näven på Granngården och fick tag på Solbacka (Solbakka?) och det visade sig inledningsvis ta sig bra, oerhört mjukt, nästan som barnhår. Men det växte inte till sig så bra, ganska glest och att det var sandbacke under gjorde inte saken bättre.

På paketen läste jag efteråt att det var ett långsamväxande gräs som man kunde ha på torpet, behövde inte slås före midsommar!
Men lite bättre skötsel och gödsel kanske kan råda bot på det?

Kjell G
 
Det är inte alltid gräs är gräs. Men man ska förstås LÄSA på paketen/påsen när man köper. Sträckte ut näven på Granngården och fick tag på Solbacka (Solbakka?) och det visade sig inledningsvis ta sig bra, oerhört mjukt, nästan som barnhår. Men det växte inte till sig så bra, ganska glest och att det var sandbacke under gjorde inte saken bättre.

På paketen läste jag efteråt att det var ett långsamväxande gräs som man kunde ha på torpet, behövde inte slås före midsommar!
Men lite bättre skötsel och gödsel kanske kan råda bot på det?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.