Vi tycker om ljust parkettgolv. Snyggt och behagligt att gå på.
MEN, vi är osäkra på om det går att lägga detta golv i hela huset, alltså även i köket. :confused: Rädd för att skarvarna kan resa sig om det kommer vatten på golvet.:confused: Också lite osäker på hur slistarkt det är att ha i hallen.:confused:
Eller skall man kanske ha linolium, eller gummi, eller . . .
(vill inte ha stengolv eller laminat)

Ni som gjort ert val och lagt in golv - dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Vi har parkett i köket. Det blir förstört runt diskhon.

Jag har funderat på hur det blivit om man lagt golvet och sen lackat det direkt så man fick en tät yta som inte släpper in vatten.
 
Nyfniken skrev:
Vi har parkett i köket. Det blir förstört runt diskhon.

Jag har funderat på hur det blivit om man lagt golvet och sen lackat det direkt så man fick en tät yta som inte släpper in vatten.
Man har inte golv runt diskhon, där har man bänkskiva.:)
 
  • Gilla
kleptoman och 2 till
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Man har inte golv runt diskhon, där har man bänkskiva.:)
Tack för tipset Wanegardh. Du e en "riktig kompis" !
Tänk om jag lagt bänkskivan på golvet :surprised:

Finns det inte parkett med vaxade skarvar som borde klara vatten ?
Fast om man får enskada genom lackskiktet så blir det ng inte så snyggt med tiden.
Vaxad parkett ?
 
Ingen fler som har något tips om bra golv vid öppen planlösning :(
 
Klinker vid diskbänk och hall, parkett på resten.....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, det är den optimala materiallösningen, men inte designmässigt vid öppen planlösning, tyvärr !
Vi vill gärna ha samma golv i hela huset.
 
Mikael_L
Vi har ganska öppen planlösning, dock med en viss antydan till avgränsningar mellan golvytorna.

Vi har plastmatta i köket, som ska övergå till laminatgolv i v-rum. Denna övergång sker i slutet av köksön, så en viss naturlig avgränsning kommer att upplevas där.

Laminatgolvet i v-rum fortsätter in i hallen, där det mitt i hallen plötsligt blir klinker. Denna övergång sker rakt över utrymmet och kommer inte alls kännas naturlig, men vi hoppas det ska bli bra ändå.
Sen kommer klinkret i hallen även gränsa mot plastmattan i köket, i en 110cm bred öppning (ingen dörr dock).

Jag har precis idag kört hem laminatgolvet, så hur det hela kommer se ut när det är färdigt är fortfarande skrivet i stjärnorna. Men jag har gott hopp om att det ska fungera, trots blandningen av tre olika golvmaterial.


Jag kan också berätta lite om all beslutsvånda fram till nu.
Att det skulle vara laminat eller parkett i v-rum och större delen av hallen var rätt självklart från början.
Att det skulle vara klinker en bit in från ytterdörren sett var väl också rätt spikat, men en aning velade vi dock på den punkten. Men klinker där är ju så helt perfekt med tanke på slitage, fuktbelastning osv.

Men kökets golv vållade oss dock rejält huvudbry.
Laminat eller parkett i hela köket?... - tja, det är ju stor risk att det blir sunkigt och skadat runt diskbänken.
Klinker i hela köket? eller bara runt disk och arbetsbänkar? ... - klinker är ju hårt och ovänligt mot ben och fötter. Sen går ju allt man tappar sönder direkt, eller tappade knivar blir så ovässade att det bara är att kasta osv.
Så slutligen vågade vi oss på att blanda in ett tredje material, plastmattan i köket.


Men i vilket fall - vill ni verkligen ha parkett i köket, så tycker jag att ni ska överväga om ni inte ska sätta klinker runt arbetsytorna.
En kompis till mig har trägolv i köket, men klinker ca 80cm ut runt alla köksbänkar och det ser väldigt bra ut. Det enda problemet dom ev kan tycka är att det är lite hårt att gå och stå på, samt att varenda glas och tallrik som slinter ur händerna (Ja, dom har små barn också) är garanterat förlorad och innebär en direkt städinsats.
Men snyggt är det åtminstone.
 
titanium skrev:
Ja, det är den optimala materiallösningen, men inte designmässigt vid öppen planlösning, tyvärr !
Vi vill gärna ha samma golv i hela huset.
Då står det mellan att ha klinkers eller parkett alltså....själv har parkett i hela huset utom i våtrum och hall....en kompis har klinkers på hela bottenvåningen utom v-rum och ett kontor.....
Tittade på ett hus för några år sedan där det var klinkers i hela huset.....det är väl okej men inte min stil.....
 
Vi har också öppen planlösning och har parkett överallt utom hallen som vi har klinkers i. Hallen vill vi ha annat i för att få en tydlig skogräns. Parkett i köket är inte speciellt optimalt men precis som ni så ville vi inte har några skarvar mellan kök och vardagsrum. Klinker skulle jag inte vilja ha i köket då jag tycker det är för hårt att stå och arbeta på.

Var på visning av ett hus en gång som hade ett väldigt snyggt linoleumgolv i hall och kök. Det var mörkgrått (nästan svart) med lite färgskiftningar i. Det som gjorde att det var mycket snyggare än vad den typen av golv brukar vara var för att det inte härmade något annat material utan bara var så snyggt som möjligt i sig själv.
 
Nu spånar jag fritt här men kan ni inte ha parkettgolv i hela huset och sen ovanpå detta längs med bänkskåpen i köket ha en "plåtskiva". Har för mig att jag sett det någonstans och att det såg riktigt bra och naturligt ut.
 
Tack för all info.
Vi har spanat lite själva också och funderat på just det som byggankan skriver om - linoliumgolv. Finns ju i en mängd olika färger. Inte för att vi vill ha så färgglatt. Men det finns flera grå och gråsvarta nyancer.

Vi var först övertygade att ha parkettgolv i sommarhuset då vi tycker att det är så snyggt och behagligt. Vi skulle INTE ha linolium för det har vi i "vinterhuset". Men linolium är så praktiskt - överallt.

Men sedan hittade vi denna sida: http://www.falckdesign.com/index.php?pageName=artigo_ardesia
Med bl.a. gummigolv !
""velar"" :S
Någon som har erfarenhet av gummigolv ?
 
Ingen fler som har erfarenhet av parkett i kök.
 
Vi har öppen planlösning och har lagt värmepressad (strandwoven) bambu på hela våningen. Pressad bambu (ev speciell) ska klara att läggas i våtrum. Det har inte vi gjort, men i kök och hall funkar det bra än så länge.
Vi valde dock bambun för slitstyrkan då det ska klara två lekande, hyffsat stora, hundar.
 
Vi har massivt askplanksgolv i hela huset med öppen planlösning. Har ingen restriktion mot att gå inne med skorna på. Har legat i snart tio år utan behandling. Var fabriksoljat vid läggningen. Ser ut som nytt, även i köket. Har tålt barn, hundar och vattenstänk alldeles förträffligt. Jag minns att det var svindyrt, men en god affär i längden. Det är tjockt, 32 mm tror jag och spikat på reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.