Är i valet och kvalet på vilket fabrikat jag skall satsa på, tänkte höra om ni har några tips.

Makitas SP6000 känns som en prisvärd sänksåg.Dock är jag ute efter en fräs som kan köras för hand(med skena t.ex) och sättas under ett bord och där tyckte jag att deras 1500+ watts modeller inte var så solklara. Ganska dyra faktiskt.

Festools system tycker jag är för dyrt. Säkert om man är en hantverkare på springande fot så är deras system superbt. Dock kommer mina verktyg att vara i min "snickerboa". Så sys-system är inte av intresse.

Dewalt känns som ett märke som är intressant. speciellt deras fräsar är plånboksvänliga.

Bosch, känns lite som en kompromiss, inte så billigt och kvalitén på bosch tycker jag är lite sisådär nuförtiden(helt ogrundat egentligen).

Nu skulle jag hoppas att ni som har erfarenhet av dessa verktyg kunde ge lite input. Hur skulle ni göra idag? för/nackdelar osv.
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
Festools fräsar är överlägsna även när du är i snickarbon. På sänksågssidan är skillnaderna mellan olika märken betydligt mindre. DW 621 är en bra fräs till bra pris om du inte vill lägga pengarna på en Festoolfräs.
 
Vad är det som gör att festool fräsarna är så mycket bättre? DW 625EK går för 2600kr medans festoolen går på runt 7000 kr.
 
Festool of1010 (den minsta av de vanliga handöverfräsarna) kostar nog "bara" runt 4-5000kr tror jag. Den är bättre än andra fräsar på ergonomi (kolla hur greppet ser ut), dammutsug, plug-it (inte alla som har nytta av det dock) och i jämförelse med DW 621 är kvaliten aningen högre på det mesta. DW 621 har dock en smartare dragning av utsuget, vilket gör att slangen mer sällan är i vägen vid fräsning med olika typer av hemmabyggda jiggar etc. Parallellanhållet till of1010 är inte heller så exalterande, saknar fininställning och känns lite billigt. De större festoolfräsarna (1400 och 2200) har dock utmärkta anhåll. Elu 97, som är föregångare till DW 621 hade ett riktigt bra anhåll, vet dock inte hur det är med DW621, inte omöjligt att det är enklare idag.
 
  • Gilla
runohm och 1 till
  • Laddar…
Men om man jämnför DW 625 så får man dubbelt så många watts, känns som det är bra när man skall ha den i ett fräsbord. men visst är ju festool förjäkla fina grejjer, tyvärr blir det att kosta 2 eller 3 gånger mera. känns inte riktigt som jag kan motivera det just nu.
 
Bosch senaste GOF1250 LCE har pistolgrepp nu också.
Samt lite 'bling' i form av digital djupinställning.
Skenanslaget finns, men har fått lite varierande kritik.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Missade att du skulle ha den i ett fräsbord. Of1010 är i så fall inte förstavalet. DW625 är dock, som du skriver, en bra maskin för fräsbord.
 
Missade också fräsbordsbiten. :)
 
Dw har sjunkit rejält som kvalitets märke. Dom började hyfsat bra men i dag är det rena rama skräpet om man jämför med andra märken i samma pris klass. Men det finns även undantag där och Dw 625 är bra. Jag vet att även Hitachi gör bra fräsar, fast dom är så förbaskat fula och jag vet ej vad dom kostar.
Din känsla för bosch är nog helt ogrundat som du skrev.

Jag säger det igen Festool är inte dyrt om man ser vad man får. Dom gör maskiner som håller väääääääldigt länge.
Köper men tex en festool slipmaskin så kommer den med största sannolikhet hålla resten av livet om man hobby snickrar, då menar jag inte att man använder maskinen en gång om året för att slipa något det till hör "titta vad jag har för skrytmärke och är dum i huvudet som betalar massor av pengar i onödan"
Köper man verktyg av bättre kvalitet så räknar man på vad dom kostar per använd timme under säg 15 år så blir dom nog inte så dyra under förutsättning att dom inte är hyllvärmare utan används flitigt som en hobby snickare bör göra.
Och jag tror makita sänksåg är ett bra val.

För övrigt så köp inte maskiner från samma tillverkare bara för att det skall se snyggt ut på hyllan utan försök hitta godbitarna ur respektive märke. Detta gäller samtliga märken även festool

Pär
 
  • Gilla
BOB-3000
  • Laddar…
pär h skrev:
För övrigt så köp inte maskiner från samma tillverkare bara för att det skall se snyggt ut på hyllan utan försök hitta godbitarna ur respektive märke. Detta gäller samtliga märken även festool

Pär
Detta har du helt rätt i. Dock tänkte jag att satsa på samma märke för att få kompabilitet med router/sänksåg och möjligtvis flera verktyg i framtiden. Dock vet jag inte hur kompatibileten med DW-router på t.ex makitas skena. Usch vad jag velar... :)

Tror det blir en makita plungesaw. Det är nästan spikat.

Sedan får det bli en 2000watts router. Valet står mellan

Makita RP2301FCX

Hitachi M8V2/J6

DeWalt DW625EK

Sedan till min "för bra för att vara sant?"

Triton TRA001


Om tritonen har kvalité så blir det köp på den direkt. Gillar att man kan höja routern ovanför bordet för att byta bits t.ex Fjäsktools släng er i väggen ;)

Tackar för alla svar och input kära forumiter!

Att tillägga är att i framtiden kommer jag att komplettera med en handfräs. t.ex Bosch gkf 600
 
Redigerat:
Triton fräsen hade ju några roliga trix, men den gör ont att se på:) inte för att det spelar någon roll.
Jag har Trend T11 med förlängare i bord och är otroligt nöjd. Men varför den är 1000:- dyrare än DW 625 vet jag inte,
 
BOB-3000 skrev:
Gillar att man kan höja routern ovanför bordet för att byta bits t.ex Fjäsktools släng er i väggen ;)
Ursäkta, men nu har du ute och cyklar. Min OF2200 (som är den fräs man vill ha i fräsbordet) går utmärkt att veva upp och byta fräs på när den sitter i bordet.

Som redan påpekats, Festool må vara dyra men man får vad man betalar för. Jag pysslar enbart hobbysnickeri men kommer aldrig att köpa något annat än Festool om de har den typ av maskin jag behöver. Det är så mycket roligare när maskinerna inte försvårar byggandet utan gör det de ska utan problem hela tiden.
 
Gällande kvalité så har inte Bosch (blå) svikt mig mer än ett 10,8v batteri som dött på de snart 7år och varit husägare.

Jag tycker inte du velar, utan försöker göra ett så bra/taktiskt köp som möjligt sett till kompatibilitet, kvalitet och egna önskemål. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
Jag har en klon av Triton fräsen (tillverkad i samma fabrik) som Classe sålde för ca 10 år sedan. Kvaliteten är riktigt bra, självklart inte Festools liga, men helt OK. CMT som gör kvalitetsfräsverktyg säljer den även under eget namn CMT7E se länk från deras norska återförsäljare på youtube http://youtu.be/f_EWlY3XLWI
Skall man ha den i bord så tycker jag Triton är det bästa alternativet, speciellt om man även tar hänsyn till vad man får för pengarna.

En Gitarr makare från UK gör en lång ingående recension av alla Tritons 3 fräsar i deras produktsortiment, samt fräsbordet. Det är ett starkt alternativ gentemot en separat fräslyft.
http://youtu.be/ntFAiQcXogk

UK firma som bl.a. säljer Triton, han nämner dem i videon. De tar 200£ för den största Triton.
http://www.yandles.co.uk/routers/c835

Går även att beställa från Tyskland har jag sett om man vill ha Euro kontakt.
 
  • Gilla
BOB-3000
  • Laddar…
Angående kompatibiltet mellan fräs och sågskena så är Festool och Makita kompatibla med varandra. Man kan också relativt enkelt själv bygga en skenadapter till sin fräs. Det har jag gjort med min fräs Makita RT0700CX3. Som någon skrev tidigare i tråden så behöver inte alla elverktyg komma från samma tillverkare.
 
  • Gilla
BOB-3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.