P
Jag ligger också i dessa tankar med reservelverk. “Lite” funderingar..
Drömmen är visserligen ett trefas så men då behöver man väl ett med inverter så man kan driva värmepump med all sin elektronik etc.. Förresten varför finns det inte separata inverters som man skulle kunna koppla på ett enkelt trefas verk? Är det någon som har ett bra elschema??

Men till en enkel start med ett enfas elintag i källaren matande ett eluttag inne i huset. Dvs ingen inblandning av husets elnät i detta första skede. Detta för att kunna enklare dra förlängningskablar till tex kyl/frys/annat och slippa dra kablar genom fönster eller dylikt. Får se om det senare blir reservkraftsomkopplare eller om detta är tillräckligt.


Men till problemet. Bästa sättet att få in elen är sätta upp ett el-intag i källaren där det finns tre st flexslangar dragna. 2st 20mm 1st 16mm. Alla slutar bakom elskåpet mitt inne i huset. Den ena 20mm används idag till vattenpumpen 5x2.5mm, den andra 20mm är tom och är tänkt till att användas till lite vattennivå/tryck/förbruknings mätsladdar. Finns dock inget ännu. 16mm slangen med 3x1.5mm används till ett uttag nere i källaren


Så första huvudfråga är hur ska jag kunna dra upp 3xnågot från källaren till uttaget vid elskåpet inne i huset? Kan jag blanda intagskablar med mätkabel? För att dra intagskabel i dom andra är väl uteslutet. Hur mycket får man igenom en 16 eller 20mm slang?

En annan fråga är att elverken har ofta två 220V uttag. Är dessa från två olika “lindningar” eller sitter dom ihop? Kan man få ut hela effekten i ett uttag, kanske ska ha två uttag inomhus också??
Jordspett.. Vad tror ni om lite överbliven 22mm prisolrör med plasten borttagen och en 6mm kabel fastskruvad. Eller är prisolen för mjuk för att driva ner den i marken. vad tror ni?

Förlåt för dom många frågorna...
 
Redigerat:
Skulle jag sätta in elverk vill jag att värmen,lite lampor vatten skall fungera men det viktigaste måste väl ändå var ytterbelysningen för att visa grannarna att man har ström :D:D
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Jag har en vän som brukar koppla in julgransbelysningen, oavsett årstid...
 
Hur du ska dra kabeln mellan våningarna är ju svårt att säga. Men försök hålla isär dessa kretsar. Använd en hel oskarvad kabel eller FK från intag till uttag. Det får inte finnas risk att någon senare kopplar in detta uttag som "av någon anledning är strömlöst", för då blir ju de berörbara stiften i intaget spänningsförande.

Använder du en kabel, inte FK, så får den säkerhetsmässigt samsas med en mätkabel, om du kan hantera risken med förväxling etc.

Räkna grovt med 5 ledare i 16-slang och 7 ledare i 20-slang.

Dubbla uttag på ett mindre enfasigt elverk kan du räkna med att de matas från en och samma lindning.

Jordtag till sist så. Så länge det bara är enskilda apparater inomhus finns inget behov. Själva jordelektroden kan annars bestå av jordspett 2 meter ned, helst 4, ringlina på 0.5 meters djup runt huset, kopparplåt (mkt dyrt) eller varmförzinkad plåt, rör etc. Ett seriöst jordtag ska göras med omsorg, vilket först och främst kräver erfarenhet map aktuell jordmån. Innan du kröker rygg är det ju bra om någon vet var spettet bör placeras eller hur stora plåtar du behöver. Spett fungerar dåligt i torr mark, där linor och band fungerar bättre. Har du kärr och lera kan du använda torkvindan...

Ska det dessutom senare användas för inkoppling av ett större elverk via reservkraftsomkopplare måste en behörig elinstallatör göra för- och efteranmälan till nätägaren (eller är det ändrat nu?), och övergångsresistansen ska mätas vilket kräver dyra installationstestare.
 
Bo.Siltberg skrev:
Så länge som du matar några enskilda stickproppsanslutna apparater från ett enfasigt elverk så är det inte speciellt kritiskt med ett jordtag. Elverkets JFB, eller en extern, kommer att kunna göra sitt jobb.
Om elverket är isolerat från jord är det tveksamt om man har någon nytta av jordfelsbrytaren, men jag håller med om att jordtaget kan skippas om man bara har någon enstaka dubbelisolerad förbrukare.
 
Jag har aldrig sett ett elverk med ojordade kontakter. Så någon form av jord måste de ha, kanske mittpunktsjord? Det borde vara tillräckligt för en JFB.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag har aldrig sett ett elverk med ojordade kontakter. Så någon form av jord måste de ha, kanske mittpunktsjord? Det borde vara tillräckligt för en JFB.
Jag menar att när JFB gör nytta är det oftast "riktig" jord som är den ena polen. Det är inte så sannolikt att man samtidigt kommer åt elverkets fas och jord.

Det är ungefär som med en isolationstransformator. JFB hjälper inte, ett fel är ofarligt, två fel kan bli farligt.
 
Det är inte så ovanligt med mittpunkt ansluten till jordblecken i uttag på såna småverk precis som Bo nämner. Och då funkar en ev JFB bättre och samtidigt reducerad möjlig beröringsspänning och samtidigt jordslutningsskydd genom utlösning pga överström. Men det lilla jordspettet kan man i praktiken hoppa över vid små enfas elverk på några kVA, finns det så kan man ju slå ner det och koppla in men kanske inte prio ett.
 
P
Tack Bo
Då får det bli FKK3G1.5 i det tomma röret och så drar jag lite mätkabel samtidigt
Sen om det blir en kraftomkopplare senare så får det helt enkelt dras om.

Letade lite på elbutik.se men det verkar inte finnas någon direkt FKK. Tänkte att det skulle vara lite lättare att dra en FKK isf en EKK men det kanske inte är så svårt. EKLK är ju stenhård...
Det är ca 9 meter som ska dras
 
Redigerat:
Du kan ju skala upp kabeln den bit som ska gå i väggen och vidareskarva den i en dosa där den kommer fram (uppskalad).
 
FKK kan vara svår att hitta, lite synd kanske då den är användbar ibland. Men EKK är inte speciellt styv, ej heller EXK som är tunn och faktiskt ganska smidig.

Avmantla kabeln går ju, men då tappar du möjlighet till mätkabel i samma rör. Du bör i och för sig undvika det i vilket fall.
 
Göran.W
Om det går o jämt med låg belastning prova kör med alkylat bensin för det kan göra under.
Har själv en gammal åk klippare som går sopigt på låga varv och det går inte justera fargasaren så den går bra hur man än gör men när jag bytte till alkylat bensin går den hur jämt som helst.
Värt att prova tycker jag.
 
Akrylatbensin är idealiskt just i elverk eftersom den inte kleggar igen förgasaren när verket inte används. Lagom kul annars när det blir strömavbrott och verket inte startar.

Top tip, som engelsmännen säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.