Hej!

Vi har en del strömavbrott här ute på landet och jag har nu funderat på att köpa ett elverk som kan driva framför allt vattenpumpen men även lite annat som tex dator, tv mm.

Förstår att jag behöver ha ett elverk av invertortyp för att den känsliga elektriska utrustningen ska fungera.

Problemet är väl främst att de elverk som är stora nog att driva pumpen ofta inte är av denna typ.
Har kikat på elverk som tex detta:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1100-17312/

Dock har jag inte lyckats klura ut om detta kan klara av att driva min pump.
Vet inte vad startkoeficienten kan vara på en jetpump?

Någon som med hjälp av denna bild kan ge mig råd?
Misstänker att det är alldeles för litet.. :confused:

Observera att jag så klart bara tänker driva pumpen separat utan något annat inkopplat samtidigt.


Tack på förhand! untitled.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din pump är på 1 kW. Mellan tummen och pekfingret behöver du då ett elverk som kan leverera det dubbla, 2 kW. Risk att det inte orkar med startströmmen annars.
 
www.duabhuset.se Dom har många trevliga invertverk till hyfsade priser som klarar den effekten, t ex [h=2]Inverterelverk IG2600[/h]
 
jag tror att du utan svårighet hittar ett elverk, och det är inte säkert att du behöver en inverter. Jag har kört med ett billigt Kina-elverk utan inverter och det drar pump och tv utan problem. Det samma gäller troligen datorer, som är rätt så okänsliga för spännings- och frekvensvariationer (dock inte överspänning). Problemet är hur du koplar dina grejor till elverket. Efter vad jag förstår kostar det åtminstone 10000 kronor att göra en box med strömställare, och man måste ha separat jord. Eller hur? Alternativet är självklart att lägga lösa sladdor över hela huset när elverket används. Kan någon guru här kanske ge oss ett råd?
 
Den här frågan dyker upp ibland och jag brukar fråga om det är någon som varit med om att utrustning gått sönder för att den drivits från fel elverk. Det brukar vara tunnsått.

Det jag kan tänka mig blir problem är om en liten elektronikpryl är inkopplad samtidigt som en stor last kopplas från. Till exempel om mobilladdaren är inkopplad när vattenpumpen kommer upp i tryck och slår av. Då bildas en strömspik tack vare induktansen i generatorn. Hela denna strömspik skall absorberas av mobilladdaren som då möjligen kan ta skada.

För att skydda mot detta scenario kan du använda en varistor eller ett linjefilter. Det är billigare än ett inverterelverk. Så länge du bara har mindre laster av typ datorer, belysning mm blir det inga problem utan skydd heller.
 
En inkoppling till den fasta anläggningen via mätarskåpet kräver ett par A4-sidor att förklara, men det är bara för de tekniskt intresserade. I praktiken är det enkelt - man ringer en elektriker för man kommer inte undan nätägarens krav på föranmälan från en av dem godkänd elinstallatör.

Några trådar i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/el/180460-nodinkoppling-baklanges.html?showAll
http://www.byggahus.se/forum/el/186898-reservkraftsintag.html?showAll
http://www.byggahus.se/forum/el/6666-inkoppling-av-elverk.html?showAll
http://www.byggahus.se/forum/el/128685-hur-funkar-det-med-inkommande-el-via-elverk.html?showAll
http://www.byggahus.se/forum/el/98051-matarskap-med-reservkraft-intag.html?showAll
 
Jag gjorde en sån här variant när jag planerade mitt pannrum:

a6.htm23.jpg

Text från hemsidan:

En liten el-detalj. Jag har samlat alla elförbrukare för värmesystemet, dvs. fläktar och samtliga pumpar både i pannrum, magasin och boningshus, under samma el-grupp. De kalla vinterdagar då elbolaget fixar ett längre elavbrott kan jag koppla på ett eget elkraftverk på denna handske och således både elda och försörja husen med värme alldeles oavsett om jag har extern elförsörjning. Dessa längre elavbrott händer i alla fall gånger varje år efter någon vinterstorm. Någon UPS för nereldning förefaller inte behövas eftersom elden dör i pannan om strömmen går.

---
Nu efter Gudrun och Per så har det varit otroligt tunnsått med strömavbrott efter eldistributörens nätförbättringar så mitt aggregat står bara och skräpar....
 
Har tänkt om lite nu och det blir nog att köpa ett mindre elverk som kan driva lite belysning, ladda telefoner osv. Har 220 volts i bilen men det är lite väl att ha bilen igång för att ladda sin mobil. =)

Vi har 50 liter i vattentanken så dricksvatten finns, finns även en bäck i närheten så man kan ha vatten till spolning osv. Så ger nog upp tanken på att ha ett elverk som kan driva pumpen.

Har kikat på ett Yamaha EF1000 som har några år på nacken. Vad jag har förstått så är det inte det nyare med inverter men ägaren sa att han hade kört laptop och tv på det utan problem. Tror överlag att Yamahas elverk lämnar rätt jämn ström.

Hoppas jag gör rätt i att satsa på ett elverk av hyfsad kvalitet istället för ett kina-elverk?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur stor är pumpen? En eller tre-fas? Det känns bra att ha en toa som funkar.
 
En fas, finns en bild i första inlägget. Den är på 1 kw så krävs ju ett elverk på minst 2 kw för att orka med när den startar. Toan funkar, man får bara hälla i vatten från en hink när trycket sinat =)
 
Köpte Yamaha elverket idag för 900 kr. Tyckte det var ett helt ok pris för ett elverk av god kvalitet.

Testade att köra laptopen rakt in och det var inga problem iallafall. Även under högre och lägre belastning.
 
Lite verkan har det nog, men tveksamt om det är värt pengarna. Överhuvudtaget är nog faran med elverket lite överdriven. Elektronik ska klara lite variationer, bara det inte blir för mycket och med för hög frekvens. Avgörande tror jag är vad som ansluts till elverket. Med vattenpumpen ur bilden behövs nog inga skydd.
 
Största problemen är nog underspänning och underfrekvens på de lite klena enkla verken så överspänningsskyddet ger kanske inte så mycket normalt sett. Undantag finns givetvis men det är nog sällan att spänningen vid tex snabb lastminskning kommer upp i nivåer då ett sånt skydd verkar.
 
Förbannat bra timing på inköpet måste jag säga. Strömmen gick för en timme sedan. Nästan kusligt bra tajmat!!

Nu kör jag iallafall en 500 watts bygglampa, laptop, iPad och inga missöden ännu.
Det som möjligtvis oroar mig lite är att det vid tomgång går jävligt ojämnt vilket resultat i att tex en lågenergilampa blinkar lite. Men vid belastning går det fint. Därav 500 wattaren. Kanske nåt med variation som strular. Får undersöka närmare sedan.

En skön känsla när hela området är mörklagt med vår hus lyser upp som normalt.

En tanke som dök upp nu är att jag skulle kunna köra mina 12 volts inverters från bilen till Elverket. Då behöver jag inte oroa mig för eventuell ojämn ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.