P Pucco skrev:
Jag tycker att det ser ut som rost-sprängningar i betongen. Med tiden tränger fukt och koldioxid ner i betongen och sänker pH vilket gör att armering och järnstolpar rostar. Rosten sväller och spräcker betongen. Det bästa vore att bila bort både rör och plattjärnet som syns och gjuta igen, eventuellt dubba i ny armering om hålet blir stort.
Själv har jag ett hus från 51 med altan, källartrappa och yttertrappa med järnräcken där alla stolpar spräcker betongen.
Ska kolla vad företaget säger. Vad som skrivs här så verkar det inte gå att använda röret så som jag förstod det. Måste nog kolla om de kan svetsa ett nytt fäste, vilket dock kommer kräva att de också målar.
 
C
Y yehor skrev:
Vet inte vad som menas med tvären.
Av ritningen framgår tydligt att infästningen i väggen i allra högsta grad är "lastbärande" och inte bara kosmetisk.
Dessutom måste förbandet tåla dragkrafter.

I och med att det är en säkerhetskritisk infästning bör man skippa McGyver-lösningarna och göra det ordentligt enligt konstens alla regler. Vilket dock tyvärr kanske blir lättare sagt än gjort. Skulle nog låta ett proffs fixa det där.

Inte så kul om någon lutar sig mot räcket och det lossnar. :poop:
 
C cpalm skrev:
Av ritningen framgår tydligt att infästningen i väggen i allra högsta grad är "lastbärande" och inte bara kosmetisk.
Dessutom måste förbandet tåla dragkrafter.

I och med att det är en säkerhetskritisk infästning bör man skippa McGyver-lösningarna och göra det ordentligt enligt konstens alla regler. Vilket dock tyvärr kanske blir lättare sagt än gjort. Skulle nog låta ett proffs fixa det där.

Inte så kul om någon lutar sig mot räcket och det lossnar. :poop:
Tack, är hos svärföräldrarna så ingen fara om det lossnar. Skämt å sido, självklart vill jag att det ska sitta tills döden och är inte ute efter en fullösning.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
N
Y yehor skrev:
Vet inte vad som menas med tvären. Nedan finns en bild på räcket, total 5st fästen, 2 mot väggen kommer vara där det gamla röret (933) sitter och 2 (11.7) helt nya samt ett nytt i plattan.

Är en väldigt liten balkong, sällan det är mer en person där och inte så att någon kommer klättra från utsidan :)

[bild]
Denna info skulle ju kommit i första inlägget.
 
Företaget verkar inte jättesugna på att svetsa ett nytt fäste och jag är inte jättesugen på att bila ut röret. Har någon förslag hur man kan höja foten med 5-7cm på ett snyggt sätt?
 
C
Y yehor skrev:
Har någon förslag hur man kan höja foten med 5-7cm på ett snyggt sätt?
Max 50 mm mellan balkongräckets underkant och balkonggolv enligt BBR, så det är inte heller någon bra idé.
Anlitar du företaget även för installationen eller kommer du att göra den själv?
Känns ruggigt oseriöst om de inte är villiga att hjälpa dig att göra en korrekt och säker installation.
 
C cpalm skrev:
Max 50 mm mellan balkongräckets underkant och balkonggolv enligt BBR, så det är inte heller någon bra idé.
Anlitar du företaget även för installationen eller kommer du att göra den själv?
Känns ruggigt oseriöst om de inte är villiga att hjälpa dig att göra en korrekt och säker installation.
Tack, då är det alltså inget alternativ. Jag har bara anlitat företaget för installation och inte för borttagning.
 
C
Y yehor skrev:
Jag har bara anlitat företaget för installation och inte för borttagning.
Nä, det förstår jag, men om det är företaget som skall installera räcket så måste de väl kunna tala om för dig vilka förberedelser som behöver göras, alternativt själva göra de åtgärder som behövs för att räcket skall sitta fast.

Grejen är den att kemankare, som i sig är rätt produkt för ändamålet, ställer krav på materialet det fästs i för att den specificerade nivån av hållfasthet skall uppnås. Minsta avstånd till kant, minsta avstånd till andra hål, max håldiameter, kvalitet på betongen, osv. Så det måste man ha koll på för att uppnå en säker infästning.
Nu är det väl inga extrema laster vi pratar om, men ändå. Inte så roligt om räcket lossnar.

Sen tänker jag att det kanske inte är så komplicerat att riva bort resterna av det gamla räcket.
Funkar nog bra att hugga lite med en hammare och en gammal skruvmejsel.

Lät i och för sig som att största problemet kanske var avsaknaden av fallskydd vid arbetet?
VIlket ju så klart inte heller är bra. Ställning, sele eller ett tillfälligt räcke är nog att rekommendera.
 
C cpalm skrev:
Nä, det förstår jag, men om det är företaget som skall installera räcket så måste de väl kunna tala om för dig vilka förberedelser som behöver göras, alternativt själva göra de åtgärder som behövs för att räcket skall sitta fast.

Grejen är den att kemankare, som i sig är rätt produkt för ändamålet, ställer krav på materialet det fästs i för att den specificerade nivån av hållfasthet skall uppnås. Minsta avstånd till kant, minsta avstånd till andra hål, max håldiameter, kvalitet på betongen, osv. Så det måste man ha koll på för att uppnå en säker infästning.
Nu är det väl inga extrema laster vi pratar om, men ändå. Inte så roligt om räcket lossnar.

Sen tänker jag att det kanske inte är så komplicerat att riva bort resterna av det gamla räcket.
Funkar nog bra att hugga lite med en hammare och en gammal skruvmejsel.

Lät i och för sig som att största problemet kanske var avsaknaden av fallskydd vid arbetet?
VIlket ju så klart inte heller är bra. Ställning, sele eller ett tillfälligt räcke är nog att rekommendera.
Vi har avtalat att "Kund ansvarar för rivning och bortforsling av nuvarande räcke samt säkerställer att väggen är plan inför installation". Företaget har varit ganska klara att jag ansvarar att de har rätt förutsättningar när det de kommer och monterar, så förstår från deras sida att de inte vill ha extra arbete nu när de redan fixat svetsat ihop räcket. Dock så var de som tipsade mig hur jag skulle kapa (muntligt). Sedan har så har jag även godkänt ritningen. Så här i efterhand, så skulle jag självklart valt ett annat fäste.

Tack för förklaringen. Helt korrekt att största problemet är fallskydd.

Jag har även mätt längden på röret, det går in 8cm i väggen som är 20cm. Det verkar som det är 8cm betong, luftutrymme och sedan troligtvis ett lager tegel. Kan de använda sig av en 20cm stång som går genom röret fyllt med bruk och i teglet? Även rakt igenom väggen på insidan om det behövs. Detta borde väl bli tillräckligt starkt då de nedersta fästena bara kommer sitta i ett lager tegel.

Sedan har jag en annan fråga som jag hoppas kunna få svar på, jag kommer hur som helt bli tvungen att fylla hålet, hur kan jag göra det när det är ihåligt längst in?
 
N
??? Mycke information där.
Du får nog dra isär vad som gäller oss på byggahus.
Men verkar som cpalm har full koll
 
Eftersom röret bara är 8cm så kommer jag göra ett försök imorgon att borra runt det och kolla om jag kan få ut det.
 
Nu har jag spenderat 2 minuter och fått ut röret genom att hål runt det. Kan jag spruta lite isolering längst in så att bruket inte faller ned när jag trycker in det?

Närbild på ett hål i murverk där ett rör verkar ha tagits bort, lämnar en ojämn öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Y yehor skrev:
Nu har jag spenderat 2 minuter och fått ut röret genom att hål runt det. Kan jag spruta lite isolering längst in så att bruket inte faller ned när jag trycker in det? Och kan jag fortfarande använda Cementbruk A eller Ardex A46 nu när hålet är nästa dubbelt så stort?

[bild]
 
N
Förvattna teglet med en kvast eller försiktigt med vatten slang. Och innan allt tegel sugit all fukt så slår du in cementbruk A i hålet i omgångar. Tegel gör att det torkar fort, så en timme mellan påslagen. Lyckas du inte slå in det helt tryck in det med en gammal sked eller något.
Bra om det blir fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.