Hej på er,
Jag håller för närvarande på med ett projekt att bygga kontor + biorum i vår källare.

Steg ett var då att knacka bort alla gamla klinkerplattor i ett av rummen (ska läggas platon + parkett sedan).
När jag höll på med den yttesta klinkerraden så kunde jag notera en svag lukt av fukt (näsan nära hörnet golv-vägg).
Började då riva ner den väggen som lukten kom ifrån och kunde då konstatera att den tidigare husägaren hade smällt upp träreglar samt frigolit direkt mot ytterväggen (utan luftspalt).
När jag plockade bort detta så såg jag till mitt förtret att putsen såg för j-ig ut i nederkant (ca 0-30 cm från golvet). Den hade släppt och vara alldeles brun på sina stället. Dock ingen lukt av mögel.

Jag tror nu inte att detta beror på undermålig dränering, utan snarare att man inte ventilerat bort den fukt som normalt tränger genom en källarvägg (golv), vilket lett till att denna fukt stannat mellan isolering och puts.

Så till saken:
Jag får ju knacka bort all puts som inte sitter ordentligt, och skulle nu behöva lite tips för vad jag ska använda för bruk istället ?
Jag snackade med Akzo Nobel om deras produkt Casco Husfix som verkade vara ett bra alternativ.
Jag skulle däremot vilja ha era synpunkter på val av bruk. Räkna in att det kommer vara en normalt liten fuktgenomträngning som påverkar materialvalet.

Tacksam för hjälp !

mvh Jonas
 
  • Gilla
DIYFamily
  • Laddar…
Jag står i liknande läge för att putsa upp mina källarväggar där putsen har släppt. Jag har knackat ner all puts som satt löst, ska slipa bort all gammal plastfärg, putsa med C-bruk (och ev slamma om inte ytan blir bra) samt slutligen måla med putsfärg. Vi har nydränerat med Jackodren, så väggen borde ju vara torr, men jag gillar livrem och hängslen... På golvet ska vi lägga klinker.
 
Gipsputs eller c-bruk skulle jag ta. Husfix kostar en förmögenhet.
 
  • Gilla
liane Sidholm
  • Laddar…
Jag putsade mina ytterväggar i min källare med putsbruk C, den är ju "fuktgenomsläpplig" och sedan målas väggarna med puts- och sockelfärg som släpper igenom fukt också.
 
K
Wigert skrev:
Gipsputs eller c-bruk skulle jag ta. Husfix kostar en förmögenhet.
Gipsputs är ingen bra ide när det finns fukttillförsel. Det tar stryk av det. Putsbruk i rätt styrka är ett bättre alternativ.
 
c-bruk/putsbruk ska det vara. blandat med aningen sika och förslamning.
 
K
Man kan inte säga generellt att det är c-bruk man ska ha. Beror på underlaget.

När concon säger "blandat med sika" vet jag inte vad som menas då Sika är ett företag som tillverkar massor med produkter. Jag antar dock att det som menas är någon slags vidhäftare och det finns ingen som helst anledning till att blanda sånt i bruk om man inte har vidhäftningsproblem så som t.ex. väldigt glatt och tät betong. Att ha i bakhuvudet är att, allt vad vidhäftare och liknande heter så är det oftast plaster man blandar i. Har man fuktinträngning så är inte plast rätt produkt att ha i bruket. Förslamning är dock bra... med rätt produkt.
 
  • Gilla
Aelo
  • Laddar…
Vad är förslamning då? Och vilken produkt ska man ha? Ska man vattna/fukta innan putsning?

Förutsättningar hos oss är väggar murade av betonghålsten samt puts av okänd kvalitet från 1966.
 
K
Man förslammar för att få en bra vidhäftning. Det kan man göra med samma bruk som man tänker putsa med (så länge man inte misshandlar den till svagare styrka) alternativt ett lite starkare, om underlaget tål det. Om ni inte tänker ta bort den befintliga putsen så är det styrkan på den som styr vilket bruk man väljer.
För och eftervattning är A och O när det gäller putsning
 
då det är vidhäftning för puts menar jag givetviv sika vidhäftning och för putsad vägg innebär det att sikan ej innehåller någon som helst gummi av något slag. vidhäftning=putslim.
förslamning= blanda putsbruket, c-bruket väldigt löst med vatten och borsta in vällingen på den väggen ytan du har tänkt putsa och vänta tills den bara är något fuktig sen kan du börja jobba mvh V
 
  • Gilla
Yesman79
  • Laddar…
K
Sikas vidhäftare är en akryldispersion och det är vad man kallar plaster. Det finns också en anledning till att Sika själva kallar den "Vidhäftare/Plasticerare".
Vidhäftare använder man , som sagt, bara i särskilda fall. Mineraliskt putsbruk vidhäftar genom sug. Måste man, i normalfall, använda vidhäftare för att lyckas så gör man fel.

Att blanda bruket, som man tänkt putsa med, väldigt löst för att grunda med är ingen bra ide då man lakar ur produkten med det extra vattnet och gör slamningen svag. När man sedan putsar med samma bruk i rätt konsistens så får man ett starkare bruk utanpå ett svagare och det är inte rätt väg att gå. Alternativet i det läget skulle i så fall vara att gå ner på Kkh på själva putsningen, men det känns ju onödigt och, beroende på vad man ska göra sen kan det till och med vara korkat.
 
Hur gör man då för att kunna slamma med sitt putsbruk om man inte tar i extra vatten? Vad betyder "gå ner på Kkh"?
 
  • Gilla
alpha_raa
  • Laddar…
K
Gå ner på Kkh betyder att man går ner i styrka på putsbruket alltså byter till ett Kkh = Hydrauliskt kalkbruk.
Putsbruk vidhäftar ju genom sug. Slamma används som grundning, sällan på befintlig puts. Att slamma ytan som du gjort går ju bra då det inte kommer mer bruk utanpå.
 
Jag har inte putsat ännu, därav denna störtskur av frågor.

Jag har alltså ca en halvmeter längst ner som ska få ny puts, räcker det med att fukta väggen först och sedan putsa?

Att jag sedan troligen kommer att slamma hela väggarna beror på att det inte gick att ta bort plastfärgen utan att det syns spår, om jag säger så.
 
K
Det viktigaste är att ha kolla på vad för slags bruk man har, men låt säga att du kommer fram till att det är just C-bruk du ska ha... På de partier där du putsar på befintligt så förvattnar du bara. På nedre delen antar jag att du har tagit bort allt. Där du har betonghålsten i dagen så grundar du först med ett A-bruk. Dagen efter kan du gå på med putsbruket. Vill du inte gå på dagen efter så föreslår jag att du eftervattnar grundningen nån dag eller två. När du sen går på med puts så förvattnar du och sen putsar. Eftervatta gör du i ca 3 dygn innan du låter bruket torka ut. Lägg inte heller på mer än 10 mm/påslag så slipper du krympsprickor.
 
  • Gilla
Honken84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.