Jaha, det ju du. :)

GEAB grävde ner nya 10 kV och 400 V markkablar förbi din fastighet för fem år sedan. Inkopplingen av fastigheterna till de nya kablarna pågår fortfarande såvitt jag vet fortfarande. Samtidigt har dom byggt en ny 70 kV transformatorstation i dina trakter som ska mata 10 kV-nätet.

Det är mycket möjligt att dom kommer att bygga om nätet ytterligare runt din fastighet, så ring nätchefen på GEAB och fråga om dom är klara innan du investerar en massa pengar.

Med lite tur river dom luftledningen till din transformator och i så fall blir nog problemet med åska avsevärt mycket mindre.
 
Erik-NA skrev:
Fick svar från Elrond enligt följande:

Jordfelsbrytare löser lätt ut vid åska. Det beror på att åskstörningen går igenom jordfelbrytaren och skapar en läckström.
Det kommer med all sannolikhet att lösa sig genom att montera skydd, då före jordfelsbrytaren.
Jag förmodar att du har 4-ledarsystem i dina fastigheter. Dvs Elleverantören kommer med 4 ledare (3-faser samt kombinerad jord/nolla). I så fall är det ett 3-poligt skydd du ska ha.
Eftersom du är ganska utsatt så rekommenderar jag vårt kombinerade grov-/finskydd ED253S-230.

Hittade det här: [länk] för 3900 kr.

Tidigare i denna tråd rekommenderades tre ED150 eftersom man då kunde byta enskild komponent om den blivit förbrukad? Eller har jag missförstått?

I fallet på Gotland verkar det ju ske förbättringar som kanske gör det onödigt där som mycke_nu kände till i mer detaljer.

Åskskyddet i kombination med Schneiders återställande jordfelsbrytare borde räcka? I så fall börjar jag nog med åskskyddet för att se om det är tillräckligt eftersom jordfelsbrytaren kostar en rejäl slant.

Här på Gotland (Grötlingbo) har vi inte haft några problem alls. Grannarna har haft en värmepump ansluten sedan 2008 och den har fungerat utan problem. Men rätt var det är så händer det!? Detta skulle i så fall vara i förebyggande syfte. På fastlandet dock, Brottby, norr om Stockholm, ställer jordfelsbrytaren till med problem då den löser under semestern, tre gånger denna sommar. Innehållet i frysen är därmed förstört.
Tre ED150 gör som sagt att du kan byta om de skulle förbrukas och dessutom följa om de är urkopplade helt eller till hälften, det är fördelaktigt och dessutom bara obetydligt dyrare dessutom bättre märkdata. Kolla vad du har för JFB och är den av en stötströmskänslig typ är det bättre att byta till en normal tålig än den du visar med självåterställning och egen kontroll. Skulle tänka mig att du med tiden får sämre tillgänglighet med en så relativt komplicerad komponent gentemot en korrekt anpassad JFB och det då oaktat vad åskan kan ställa till med.

Så ED150 eller GARO GS150E-300 är bra exempel på skydd för elservisen i ett fall som ditt.

I fallet Gotland verkar det ju ske åtgärder som kan göra det mindre nödvändigt där som mycke_nu kände till mer i detalj.
 
Redigerat:
Ställde en uppföljningsfråga till Elrond om 3st ED150 och fick följande svar:

Hej.
Vårt skydd ED150 är vad vi kallar ett av marknadens bästa skydd. Det blir jättebra.

Bakgrund ED150.
Vi blev tillfrågade i mitten av 90-talet från Ericsson att ta fram ett skydd till deras radiobasstationer runt om i världen. De hade tidigare byggt upp skyddet i flera steg for att klara sin utrustning.
Nu ville de ha ett skydd med hög tålighet och låg restspänning. Vi fick då tillsammans med vår leverantör fram ED150. Detta skydd sålde vi i 100.000 tal fram till 2003 da Ericsson flyttade verksamheten utomlands.
Referenser på detta skydd ar bland annat: Sjöfartsverket (alla fyrar), Teracom (digital-TV
utbyggnaden), RAKEL (polisens nya sambandssystem) mm
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jaha, det ju du. :)

GEAB grävde ner nya 10 kV och 400 V markkablar förbi din fastighet för fem år sedan. Inkopplingen av fastigheterna till de nya kablarna pågår fortfarande såvitt jag vet fortfarande. Samtidigt har dom byggt en ny 70 kV transformatorstation i dina trakter som ska mata 10 kV-nätet.

Det är mycket möjligt att dom kommer att bygga om nätet ytterligare runt din fastighet, så ring nätchefen på GEAB och fråga om dom är klara innan du investerar en massa pengar.
Du har mer koll än jag. Det är kanske redan så att vi har markkabel och att jag inte har koll? Jag drog slutsatsen att vi hade luftledning på HSP-sidan eftersom när blixten slår ned öster om V142 så går i princip alltid strömmen, så även inatt kl 02:00.
 
Jo, det blev mörkt här också..

Det finns lite olika luftledningar borta hos dej.

Först och främst den stora 70 kV som går norr-söder och ansluter till den nya stora transformatorstationen dom byggt i dina trakter. På denna trafo hänger de två stora vindkraftverken, 10 kV luftledningen som ansluter udden, samt rimligen den nya 10 kV-kabeln längs vägen.

Tidigare har din trafo varit ansluten till "min" luftledning, men jag tror avsikten är att nu ansluta din trafo till den nya 10 kV-kabeln som löper längs vägen. Om detta redan är gjort är dock frågan som måste ställas till GEAB.

I natt slog det nog i 70 kV-ledningen för det blev mörkt även längre norr ut.

Eftersom det alltid kommer att finnas luftledningar kvar så blir nätet inte helt immunt mot åska, men med kabel till din trafo borde de värsta smällarna försvinna ut i marken.
 
Jag hade vägarna förbi, så här är det:

Din trafo är ansluten med 10 kV jordkabel. Denna jordkabel löper söder ut ett par km till den nya transformatorstationen som matas via 70 kV luftledningen som löper öster om vägen. Detta är alltså färdigbyggt.

På lågspänningssidan (230/400V) hänger det en hel del kablar i stolpar i området. Jag skulle tro att även dessa är på väg att rivas och ersättas med jordkabel och då blir det lite bättre.

Sammantaget så kan man nog inte räkna med att någon större förbättring, så egna skydd är nog det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.