Skippa fibern, det ger bara en massa nya problem som jag inte rekommenderar för amatörer. För de som är hemma på området så rekommenderar ajg det definitivt, men inte för amatörer.

Nätverkskabel hittar du på flera ställen i Göteborg, Sedan är frågan om du skall köpa riktig utomhuskabel, då är det väl denna som finns lättillgänglig:
- https://www.kjell.com/se/produkter/...lid-utp-utomhuskabel-cat.6-svart-100-m-p61358

Nätverksuttag finns det fler av, välj det du vill ha. Prata gärna med dem på Kjell om vad som är lättinstallerat.

Personligen så hade jag borrat in en ROT-dosa och gjort en infälld montering i väggen (om möjligt), men det är ju inte nödvändigt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Att skippa fibern kan ge en massa problem det också. Det behövs inte mer än fiberkabeln och en omvandlare i varje ände och det klarar nog varje normalhändig som hänger här forumet. Direktroniks kundtjänst är väldigt bra om man kan tänka sig att handla på nätet.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Kabeln på kjell har ju inga ändar så hur fäster man det som lekman?
 
R Rolle85 skrev:
Kabeln på kjell har ju inga ändar så hur fäster man det som lekman?
Det finns klämkopplingar I uttagen. Plastbiten som används för att trycka ned trådarna I uttaget följer med. Mycket smidig lösning.
 
Aha där ser man. Och i andra änden där man behöver sätta en hane?
 
R Rolle85 skrev:
Aha där ser man. Och i andra änden där man behöver sätta en hane?
Sätt en likadan (box med hona) i andra änden. Sedan en kort patchkabel (hane/hane) till routern. Då blir det flexibelt och den kabeln är inte gjord gör att kontrakteras med sådana hankontakter.
 
Tackar!
 
Jag kan rekommendera att köpa ett testverktyg om det är första gången du drar kabel. Det är ganska smått och lätt att göra litet fel i en kontakt. Smidigt att ha om man har någon kabel man är osäker på om den är bra (ett barn som böjt, kanske bara har 4 par och inte är märkt, etc).

Jag hade en sån här tidigare: https://www.kjell.com/se/produkter/...verktygsvaska-for-natverksinstallation-p38194

Men testverktygen glappade efter ett tag (så den sa 1 ledare var trasig; alltid samma). Och pressverktyget gick också sönder.

https://www.amazon.se/s?k=nätverkstestare&ref=nb_sb_noss_2 har en hel del olika man kan köpa...
 
Verkar som att boxarna löser problemet med kontakter?
 
J
mexitegel mexitegel skrev:
Att skippa fibern kan ge en massa problem det också. Det behövs inte mer än fiberkabeln och en omvandlare i varje ände och det klarar nog varje normalhändig som hänger här forumet. Direktroniks kundtjänst är väldigt bra om man kan tänka sig att handla på nätet.
Håller med. I princip mindre arbete med fiber än med kopparkabel. Finns tom mediaomvandlare med en extraport. Som att bygga med Lego. Och betänk glädjen att visa upp sin nya fiberdragning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Verkar som att boxarna löser problemet med kontakter?
Ja
 
aha där ser man, fattar inte att de inte skickade med detta när man får datorn ny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.