Personligen tycker jag det ser väldigt dött och sterilt ut om både väggar, tak och lister har exakt samma vita nyans. Lister och tak brukar man ofta välja vitare än väggar (eller också bryta i en helt annan färg). Men som Toaster skriver måste det vara en synlig skillnad mellan de vita nyanserna för att det inte bara ska se konstigt ut.
 
Kevelina skrev:
...
Hur ser det ut med taket i NCS S0502-Y? Vi bygger nytt och funderar på att välja denna "Stockholmsvita" (=kalkvita) färg till även taket, men våran målare avråder från det och tycker prompt att det ska vara NCS S0500-N (=råvit). Alla innerdörrar är "Stockholmsvita" och därför funderar vi på att göra som ni gjorde, ta precis allt i det! :) ...
Kör på det om ni funderar det minsta. Varför skall man ha olika vitt precis som om man misslyckats med beställningen? Det ser bara rackligt ut när väggfärgen blir gul mot takfärgen istället för att eliminera skillnaden så att allt blir en "fet"vit i S 0502-Y. Bättre då att leka med olika glans på samma kulör om man vill ha liv i det vita. Mycket snyggare och även lite trendigt med tanke vita tapeter med glansigt lackmönster.
Min förra lägenhet renoverades innan jag sålde den och jag lät målarna bestämma. Råvitt tak och kalkvita väggar. Inte snyggt, men precis andra skriver "brukar de göra så".

Varför målare kör med S 0500-N taket beror på att den alltid finns tillgängligt som takfärg. Krångla till de beställning av bruten takfärg, nej tack! Min farmors bror som är gammal målarmästare skakar på huvudet åt de olika vita i samma rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.