8 698 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
vilken vedpanna ska man välja?
här diskuterade vi tankstorlek, du kan ju sätta in dina värden (du kan nog räkna med 50W/m² vid -20 och 25W/m² vid nollan för nybyggt)nöthult skrev:
http://forum.byggahus.se/biobraensle/71246-hur-stor-ack-tank-behoevs.html
räcker det då att dörren mot pannrummet är en branddörr, och att det är automatisk stängning?[/QUOTE]nöthult skrev:
Nej... från pannrum till harage MÅSTE det finnas en sluss på 1,5 meter med TVÅ branddörrar.
I mitt fall blev det så att jag konverterade hela garaget till pannrum.
Dubbel gips överallt och en branddörr in till huset UTAN sluss. Garagedörren går ju direkt ut så den måste inte vara brandklassad.
Fördelen med att konvertera hela garaget blir dessutom att man får förvara ved där. Annars finns tydligen begränsning på hur mycket ved man får ha "inne".
Som vanligt är det helt olika beroende på vilken byggnadsnämd det gäller så fråga.
Dubbel gips tex är inget krav men härrör (om jag minns rätt) från att gips på båda sidor om 45x70 regelstomme klassas som B30. Därifrån har "dubbel gips" på en sida kommit. Men enkelgips på isolerad yttervägg ger också B30.
Med två dörrar räcker det att sammanlagda klassen blir B30 dvs 2 x B15 bör räcka. Men det verkar som vanligt att reglerna tolkas hur som helst...
Dubbel gips tex är inget krav men härrör (om jag minns rätt) från att gips på båda sidor om 45x70 regelstomme klassas som B30. Därifrån har "dubbel gips" på en sida kommit. Men enkelgips på isolerad yttervägg ger också B30.
Med två dörrar räcker det att sammanlagda klassen blir B30 dvs 2 x B15 bör räcka. Men det verkar som vanligt att reglerna tolkas hur som helst...
nöthult skrev:Nu verkar du ju valt panna men ang ditt hus effektbehov ska inte behöva så mycket som vissa påstår, När du byggt klart behöver du snarare max 9-10 kW vid -30°..Matss skrev:
Har själv ett hus på 215 m2 inkl källare o radiatorerna har en effekt på 10,2 kW vid DT 50° men jag har aldrig haft mer än DT 40°, Ser jag sen till förbrukad pellets/driftstid så har huset krävt som max 9 kW då det va -28 till -30° i 5 dygn i sträck..
Huset är byggt -73 med 125 mm isolering i väggarna o ca 250-300 mm i tak så om du räknar på 50W/m2 så gäller det nog snarare vid -30° om huset är bra isolerat, Några graders underhållsvärme drar inte mycket som du tänkt ha i garaget (kanske blir mest spillvärme som står för de)
Som du har det just nu så är max behovet ca 5-6 kW kanske, Är det nybyggt el vet du nuvarande förbrukning??
Här kan du grovt beräkna ditt effektbehov rum för rum:
http://www.lviprodukter.se/9E25827231214C8397DD795201CE0893.asp#end
http://www.lviprodukter.se/9E25827231214C8397DD795201CE0893.asp#end
Då bör det inte behövas mer än 35-40W/m2vilket gör 6-7 kW för huset då hela värms + garaget då det är som kallast..nöthult skrev:
Förmodar att huset kommer att ha golvvärme nere iaf??
Det gör att du får låg returtemp = rymmer mer i acktanken, Returtempen blir ca 30° så då kan du ladda tanken med 60-65° mot normalt 40-50°
När du fixar värma till garaget o övervåningen senare så dimensionera dom efter lika låg temp som golvvärme...
Det är inte lätt att hitta på boverket men där står allt som gäller!Matss skrev:Som vanligt är det helt olika beroende på vilken byggnadsnämd det gäller så fråga.
Dubbel gips tex är inget krav men härrör (om jag minns rätt) från att gips på båda sidor om 45x70 regelstomme klassas som B30. Därifrån har "dubbel gips" på en sida kommit. Men enkelgips på isolerad yttervägg ger också B30.
Med två dörrar räcker det att sammanlagda klassen blir B30 dvs 2 x B15 bör räcka. Men det verkar som vanligt att reglerna tolkas hur som helst...
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1777&epslanguage=SV
I praktiken är det dock sotarmästaren som fäller avgörandet.... som alltid...
Det är nog lite anolunda när pannan står i ett garage.Maggy skrev:
I ett bostads hus behövs inget pannrum!
Garaget måste väl vara en brandcell det oxå.
Enklast måste ju vara att inte sätta någon dörr in i garagets brandcell
Citat från min länk: "Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW."Andreas_Hansson skrev:
Och det är sant, man måste inte ha en dörr in i pannrummet inifrån men det är betydligt bekvämare än att pälsa på sig i vinterkylan för att gå UT och elda. Nu vet jag iofs inte det men kan föreställa mig det scenariot.
Det är inte det enda som är motsägelsefullt på Boverkets hemsida... verkar tyvärr som att man till mångt och mycket blit utlämnad till just sotarmästarnas "förnuft".Andreas_Hansson skrev: